1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Leeglopende accu C4 (2006)
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 24 april 2024 09:04 PM

Beste allemaal,

Dit forum is bijzonder uitgebreid en we hebben er veel informatie van gehaald, maar het is nog niet gelukt ons probleem op te lossen. Daarom toch maar een eigen paar vragen hier gesteld.

Wij hebben in de familie een Citroën C4 1.6i 16v 5d van 06/2006. Deze is gebruikt aangeschaft in 2008 en heeft nu 145.000 km gelopen. Tot 2017 ging hij altijd naar een Citroën-garage voor onderhoud, sindsdien naar een algemene garage.

Wat nooit goed heeft gewerkt:
- portierruitbediening links en rechts van het linkerportier (waarschijnlijk schakelaar, je moet frummelen om uiteindelijk te krijgen wat je wilt);
- cruise control/snelheidsbeperking (geeft soms foutmeldingen op het dashboard);
- achterklepslot geeft soms op het dashboard aan dat het niet dicht is, uitstappen en dan extra hard dichtdoen (soms is de klep inderdaad los, soms ook niet), en weer verder rijden.
Enkele elektrische/elektronische problemen, maar je kunt ermee leven.

De laatste tijd is er sprake van een spontaan leeglopende accu. ‘s-Ochtends start hij prima, ‘s-avonds krijg je geen sjoege meer. Wat is daaraan gedaan tot nu?
- Accu vervangen (7 jaar oud), geen soelaas.
- Dynamo met regelaar vervangen, geen soelaas.
Beide gedaan door garage.

Dus wat moet er nu gebeuren? Ergens is waarschijnlijk een lekstroom. We zijn (zelf) gaan zoeken:
- alle stroomcircuits doorgemeten, nergens een lekstroom gevonden
- van bekende zwakke plek van kabelboompje naar achterklep alle draden doorgemeten, alle goed.

We hebben ook de zekeringenkast onder de motorkap en z’n omgeving bekeken om uit te sluiten dat daar vocht voor problemen zorgt:
- de opvangbak onder de voorruit bevat geen bladeren en het water kan weg.
- de opvangbak onder de voorruit is amper vervormd en sluit weliswaar niet 100% strak tegen de voorruit aan, maar als je hem aandrukt is er hooguit een paar mm speling die je wegwerkt.
- het isolatiemateriaal dat onder tegen de opvangbak zit, is wel vochtig. Mogelijk is dit het vocht dat door de minimale kier tussen ruit en bak door weet te komen.
- alles onder het deksel van de zekeringkast is droog en er is nauwelijks/geen corrosie zichtbaar op de onderdelen, wel is de bovenzijde van de wielkast, die dieper daaronder loopt, nat maar dat staat niet direct in verbinding met de onderdelen in de zekeringenkast, waarin geen bodem is, zodat elke vorm van vocht (ook in de lucht) daarbij zou kunnen komen.

Maar: na aansluiten van alles werken achterklepslot en derde remlicht niet meer (of dat remlicht het eerst wel deed, is niet bekend, de laatste APK was vorig juni 2023, dus toen zal het wel hebben gefunctioneerd). Wat hebben we daarom gedaan:
- het slot uiteengenomen en alle onderdelen afzonderlijk getest, en die werken (slot, schakelaar, bedrading vanaf verdeelstekker)
- alle onderdelen remachterlicht afzonderlijk getest, en die werken (lamp, bedrading vanaf verdeelstekker).
- Verbindingen verdeelstekker links achterin naar de diverse gebruikers in de achterklep doorgemeten, en die zijn goed.

Ook valt op dat het bagageruimtelampje soms wel en soms niet brandt, waarbij we geen logica kunnen ontdekken, anders dan dat het wordt aangestuurd door het al dan niet open staan van dat achterklepslot, maar soms is het dan na enige tijd toch weer uit, en soms gaat het pas aan als we ook het bestuurdersportier hebben geopend. Misschien is hier echter een regeling werkzaam die niet in het instructieboekje staat.

Misschien belangrijk: er is sinds 2008 een trekhaak aanwezig. In andere draadjes in dit forum lazen we dat hier ook soms problemen zijn.

Wat we nu hebben gedaan:
- trekhaakmodule losgekoppeld;
- bagageruimtelampje losgekoppeld (als het na verlaten van de auto toch zou branden, kan dat de leeggelopen accu verklaren);
- cd-wisselaar losgekoppeld (hier waren geen klachten, maar hij wordt toch niet gebruikt).

De volgende vragen zouden we graag beantwoord zien:
1. Waar zouden we logischerwijze nog gericht kunnen zoeken naar een oorzaak van het leeglopen van de accu?
2. Waar zouden we logischerwijze nog gericht kunnen zoeken naar een oorzaak van het niet functioneren van het derde remlicht (de andere remlichten werken wel)?
3. Waar zouden we logischerwijze nog gericht kunnen zoeken naar een oorzaak van het niet functioneren van het kofferklepslot?
4. Of hebben deze drie punten te maken met een defecte BSI?
5. Bij de laatste keer dat de accu te leeg was om te kunnen starten, gaf een van de digitale schermen een reeks foutmeldingen weer, die snel voorbij kwamen; we hebben in het forum gelezen dat je die terug kunt halen, maar hoe dat werkt, is niet duidelijk; het instructieboekje geeft de mogelijkheid aan, maar toont instructies voor de uitvoering waarin de boordcomputer een navigatiesysteem omvat; dat zit niet in deze auto. Een aantal van de knoppen zitten daarom op een andere locatie dan in het boekje wordt aangegeven: de menuknop zit bijv. op het paneel in het midden, maar in het boekje zit deze knop (ook) rechts op het stuur op de plek waar in onze versie het audiovolume wordt bediend. Zou het kunnen zijn dat we dit uitlezen niet in onze versie kunnen doen, of waar kunnen we anders de juiste instructies vinden?
6. Tijdens het zoeken naar sluiting hebben we de shunt (F16) in de zekeringenkast onder het dashboard los gehad, maar niet opgelet of die in de linker- of rechterpositie hoort; wat moet het zijn?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 april 2024 11:21 AM
  [ # 1 ]

Als je een stroommeter tussen de losgenomen pluskabel en plus pool monteert zie je de lekstroom. Nu kan je zekeringen eruit gaan trekken tot de lekstroom weg is. Dan weet je het circuit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 25 april 2024 01:07 PM
  [ # 2 ]
bogaard77 schreef:

Als je een stroommeter tussen de losgenomen pluskabel en plus pool monteert zie je de lekstroom. Nu kan je zekeringen eruit gaan trekken tot de lekstroom weg is. Dan weet je het circuit.

Hallo bogaard77,

Dank je voor je reactie. Dat is precies wat we al gedaan hadden. Geen enkel circuit gaf een lekstroom aan ten tijde van dit onderzoek.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 april 2024 02:22 PM
  [ # 3 ]

Dat is erg vreemd. Wat ik ook raar vind is dat het snachts kennelijk niet gebeurt maar overdag wel.. Is er geen automatisch climate control die overdag aangaat oid?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 25 april 2024 02:38 PM
  [ # 4 ]

De climate control gaat inderdaad altijd automatisch aan na het starten. Maar daar loopt de accu toch niet van leeg, terwijl je rijdt?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 april 2024 02:52 PM
  [ # 5 ]

nee maar na uitzetten blijft het misschien actief met een blower oid. Een lekstroom die overdag je accu leeg trekt zou dat ook snachts doen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1346
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 25 april 2024 03:46 PM
  [ # 6 ]

ik kan me niet herinneren (ik heb de mijn inmiddels 4 jaar geleden weg gedaan) dat in een C4-I een blower actief blijft na het afzetten van het contact. Maar dat zal ook afhangen van welke airco systeem er in zit.

@Citroelle, mag ik er van uit gaan dat je die meting gedaan hebt met je nieuwe accu? Zo ja, en ervan uitgaande dat dit geen defect nieuw exemplaar was, is er op dat moment geen lekstroom geweest. Toch meen ik te herinneren dat na het afzetten van het contact de auto niet spanningsloos is: zit er niet een ECO stand in, die pas later het dashboard uitschakelt, en ook de radio, die nog paar minuten ook zonder kontakt kan doorspelen? Juist die ECO stand zou ervoor moeten zorgen dat de accu niet leeg loopt, maar ja, ongecontroleerde lekstromen zijn eh.. ongecontroleerd.

Die kunnen bv na je meting ontstaan nadat met bv het sluiten ven een portier toch een brak contact gemaakt wordt, wat dan wel een lekstroom oproept. Dat kan op de bekende zwakke punten van de bundels zijn tussen frame en de portieren, achterklep.
Heeft die laatste niet twee bundels, links en recht naast het scharnier? Het is zoeken naar een speld in een hooiberg….

Sterkte…

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 25 april 2024 03:57 PM
  [ # 7 ]

Hallo Jker,

Ja, de metingen zijn met de nieuwe accu gedaan, die na plaatsing eenmaal is leeggelopen (althans zo ver leeg dat starten niet meer ging). Na opladen is toen een nieuwe dynamo met regelaar geplaatst, omdat de garage dacht dat dat dan het probleem was. Maar niet dus.

Omdat de auto niet van mij is, ken ik niet alle ins en outs. Daarom even opgezocht in het boekje:

“Eco-modus
Om te voorkomen dat de accu leeg raakt wanneer de motor is afgezet, gaat de auto na enige tijd automatisch in de eco-modus staan.
Elektrische voorzieningen ten behoeve van het comfort worden automatisch onderbroken.
Wanneer u ze opnieuw in werking wilt stellen, dient u opnieuw de motor te starten.
Let op: bij overschakelen naar de eco-modus verschijnt er een melding op het display.”

Dus dan zou het mogelijk zijn dat die eco-modus (soms) niet goed inschakelt en dan de boel leegloopt. Is er geen manier om erachter te komen wanneer de eco-modus heeft gefunctioneerd? In een log of iets dergelijks?

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1346
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 25 april 2024 04:01 PM
  [ # 8 ]

zover reikt mijn kennis niet, en daarvoor heb je andere tooling nodig (Lexia) denk ik.

Maar als je de meting gedaan hebt voordat de Eco mode inschakelde zou toch een lekstroom hebben moeten meten naar mening.
Als dat niet het geval was, was de meting niet correct: misschien een verkeerde stand op je multimeter gebruikt?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9866
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 april 2024 04:41 PM
  [ # 9 ]

Blijf eens in de auto zitten nadat je de motor hebt uitgezet en laat de radio aanstaan. Na hoeveel tijd krijg je dan de melding dat de eco modus wordt ingeschakeld?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 25 april 2024 05:08 PM
  [ # 10 ]

@Jker:
Alle metingen zijn met deze meterstand gedaan en hadden dit resultaat.

@jantje1948:
Dat zou even moeten wachten want de auto is helaas niet in mijn buurt.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 april 2024 05:27 PM
  [ # 11 ]

Wanneer en hoe is die meter aangesloten?

Als dat gedaan is nádat de motor uitgezet is, is de accuklem waarschijnlijk losgenomen om er de meter tussen te zetten.
Door dat loskoppelen wordt de normale afsluitmodus onderbroken, en wellicht niet meer geactiveerd na het opnieuw aansluiten.

Dat kun je voorkómen door de meter eerst aan te sluiten op de pool en de los te nemen accuklem, en dan pas de klem los te nemen.
Dan wordt het circuit niet onderbroken en kun je zien of er nog stroom loopt en blijft lopen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroelle
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 21-04-2024

Gepost: 25 april 2024 06:10 PM
  [ # 12 ]

@JW:
Oké, dat klinkt logisch. Dan zouden we eerst moeten checken hoe lang het duurt dat de eco-modus ingaat, en dan, na opnieuw starten van de motor, met die wetenschap de procedure moeten volgen zoals jij beschrijft.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9866
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 april 2024 07:05 PM
  [ # 13 ]

Je hebt het rode snoer aangesloten op de 10A aansluiting. Dan moet je ook de knop op 10A zetten.
Dat is voor een lekstroom eigenlijk de verkeerde aansluiting. Gewoon op de middelste zetten, dan op het maximale bereik, 200mA en afhankelijk van wat je meet een gevoeliger bereik instellen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 april 2024 07:11 PM
  [ # 14 ]

Goed gezien very good

Overigens, dat eventuele omschakelen gaat dan ook niet goed. Daarmee wordt de stroom waarschijnlijk onderbroken, en dat mag nou juist niet gebeuren.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1346
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 26 april 2024 08:39 AM
  [ # 15 ]

Eh ...en ben je in deze stand niet spanning aan het meten ipv stroom? Ik zie dat de schakelaar op 2000 mV (gelijkstroom) staat. Zet die eens naar 200 mA (da’s 180 graden draaien), of voor een lekstroom nog wel een of twee tandjes terug?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook