Instellingen voor opladen Ë-C4
Linda Juffermans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 25-04-2024

Gepost: 26 april 2024 10:30 AM

Ik heb op internet gelezen dat het beter is om de accu van een electrische auto niet tot 100% op te laden tenzij je daarna gelijk gebruik gaat maken van de auto. Het is bij sommige auto’s mogelijk om in te stellen dat ‘ie oplaadt tot 80%. Is dit iets dat bij de Ë-C4 kan worden ingesteld? Ik heb ‘t niet kunnen vinden in de app.

Ook wordt er gesproken over z.g. preconditioning; dit zou de accu opverwarmen voor het opladen waardoor opladen sneller gaat. Is dit mogelijk?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3540
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 april 2024 08:40 PM
  [ # 1 ]

Als een accu preconditioning nodig heeft dan zorgt het laadprogramma daarvoor.
Het kan zijn dat de accu beter ( maar wat is beter ? Sneller of met minder “slijtage” ) oplaadt als je hem voorverwarmd. Maar dat kun je zelf zeker niet beter doen dan “de computer”, en kan ook te maken hebben met of je een snellader of een langzame thuislader gebruikt. Dat geld eigenlijk vooral voor het gebruik van hoog-vermogen snelladers, daarbij wil je het maximum laadvermogen gebruiken. 
Daarnaast is het zo dat als je de accu aan een snellader hangt hij na korte tijd gekoeld met worden. Niet alle energie van een lader komt in de accu terecht, en als je zeg met 100KW aan het laden bent en je verliest een paar procent dan ben je al aardig aan het verwarmen.

Niet 100% laden.
Het toverwoord hier is veroudering van de accucellen, dat wil zeggen levensduur.
Als je een accu vaak snel tot 100% laadt en dan niet gebruikt dan gaat hij blijkbaar iets sneller achteruit.
Daarnaast is het niet goed om hem op “vol vermogen” tot 100% te laden. Daarom gaan de meeste snellader programma’s na 80% vulling over op langzamer laden. Als je bijvoorbeeld in 20 minuten van 20% naar 80% laadt dan zal de laatste 20% vaak ook nog 20 minuten duren. Omdat de meeste gebruikers nier graag wachten schakel je hem dan bij 80% af.
Met een thuislader ( en dat is altijd op laag vermogen, want het maximum is 3kw, op een standaard stopcontact,  7 of 11 KW afhankelijk van de speciale Wall-box en een 3-fase aansluiting) zul je niet zo snel “overladen”.
Om te weten of het aanbevolen wordt om je E-C4 zeg maar permanent an de laadaansluiting te hangen zul je in de documentatie moeten kijken.
Wat wel bewezen slecht is voor je accu is om hem regelmatig helemaal leeg te rijden. Een enkele keer kan geen kwaad.

Ik ken je App niet, dus ik kan je niet zeggen of je die op 80% kunt zetten, maar het zou me hogelijk verbazen als je dat niet kunt instellen.  Kijk eens bij wanneer te stoppen met laden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 30 april 2024 08:38 AM
  [ # 2 ]

Wat jij op internet gelezen hebt klopt deels Linda. Het is beter om een accu niet tot 100% op te laden als je er niet direct gebruik van gaat maken, maar wat hier denk ik bedoeld wordt is dat het beter is om de accu niet aan de lader te laten zitten met 100% lading.

Mijn smartphone heeft deze kennis ook, ik kan met 80Watt mijn telefoon volledig laden in minder dan een uur. Maar als ik naar bed ga en ik leg mijn telefoon aan de lader, weet mijn telefoon dat hij er 7-8 uur over kan doen. Dus er wordt geladen tot 80%, en een half uur voor de wekker gaat wordt de laatste 20% erin gedrukt. Omdat de telefoon anders de hele nacht met 100% accu aan de oplader ligt. Het opladen stopt dan wel, maar als er dan weer iets uit de accu gaat, wordt dat er direct weer bij geladen en dat kost je je accu.

Wat ook slecht is voor een accu (zoals in telefoons, laptops en auto’s) is snelladen, ook al laad je niet tot 100%. Bij een telefoon of laptop maakt dat niet zoveel uit, gaat de accu kapot dan koop je voor 3-400 euro een nieuwe telefoon. Bij auto’s is dat wat prijziger.

Het voorverwarmen van de accu, het preconditionen en het slimme laden en meer van die slimme eigenschappen, dat verschilt per merk/model elektrische auto of die dat kunnen. Sommige laadsystemen zijn niet zo geavanceerd. Zeker goedkopere auto’s zullen bijvoorbeeld het voorverwarmen niet doen, ook al is het beter voor de accu.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook