Welke DS5 kopen?
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 01 mei 2024 02:13 PM

Dag allemaal,
Ik overweeg een Citroën DS5 te kopen maar heb er relatief weinig kennis van. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de echte Citroën en niet de DS automobiles DS5.
Zijn er hier kenners die wellicht kunnen aangeven waar je zoal op moet letten bij aanschaf van een Citroën DS5?
Als je een wat oudere neemt hebben die bijvoorbeeld vaak best wel een hoge kilometerstand. Geeft dat nog problemen met het hybride systeem? Over de 1.6 THP hoor je dan weer veel negatieve verhalen. Waren die problemen er bij de DS5 ook nog steeds of waren ze na de C5 toch wel een keer opgelost….?
Tot op heden met veel plezier een CX gehad in het verleden en momenteel rij ik nog een C5 uit 2008 met 2.0 16V motor. De DS5 staat nu dus nog op het verlanglijstje.
Bedankt en fijne dag!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1779
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 01 mei 2024 02:28 PM
  [ # 1 ]

Een hybride is er enkel als diesel.
Ook de thp in een DS5 is een zwak punt , zelfde motor , zelfde problemen …
Juist als je een “ oude “ zoekt


Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2240
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 01 mei 2024 05:06 PM
  [ # 2 ]

En ga er eerst eens met eentje rijden.
Ik heb dat destijds ook gedaan, er stond er eentje bij de dealer die zei: probeer ‘m maar eens.

Mijn ervaringen toen, komend uit de C5 Break die ik toen had:
—claustrofobisch gevoel
—harde, onaangename vering

Na er een kwartiertje mee gereden te hebben was mijn conclusie: niks voor mij.

Overigens, op dat tweede punt schijnt de huidige DS serie wat prettiger te zijn, heb ik gelezen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43231
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 mei 2024 05:15 PM
  [ # 3 ]

We hebben enkele jaren geleden een Ds5 als testauto gehad hier op Cifo. Dat was een faceliftmodel met hdi motor. Reed voortreffelijk, maar ook echt veel beter dan het eerste model. Het eerste model heeft een wat hard onderstel en vooral als thp met meer dan 150 pk enorm last van trekken in het stuur bij accelereren, genaamde torque steer. Buitengewoon onprettige auto was dat. Het tweede type was echt veel beter qua onderstel.

https://www.citroen-forum.nl/nieuws/algemeen/ds5_bluehdi_180_subliem

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 02 mei 2024 04:51 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de tips en het interessante artikel. Ik denk dan een 1.6 THP laten staan en gaan voor een diesel uitvoering. Alleen zijn die er dus met en zonder Hybride systeem. Het is dan nog even puzzelen wat de voors en tegens zijn van de verschillende opties. Immers heb je dan als ik het goed begrijp de 1.6 turbodiesel, de 2.0 turbodiesel en de 2.0 Hybrid4.

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 02 mei 2024 06:27 PM
  [ # 5 ]

Het lijkt erop dat na 2015 de echte problemen over zijn, althans daar kwam een kennis mee en hij rijdt al een tijd met een 2017 wagen. Dan zou je alleen nog maar de problemen hebben die alle moderne auto’s hebben

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1779
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 02 mei 2024 09:22 PM
  [ # 6 ]

THP heeft gewoon issues , ook die vanaf 2015 …


Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera & Blanc Opal

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2240
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 02 mei 2024 10:42 PM
  [ # 7 ]

Om het wat te preciseren….

Bij de THP vindt NOx reductie plaats door EGR.
Maar in dit geval niet door een externe EGR eenheid, maar intern door “klepoverlap”
Gevolg is met name vervuiling van het inlaatcircuit, dat niet gereinigd wordt door langstromende benzine. Het is immers een direct ingespoten systeem.

In hoeverre de eerdere kwaal met in de loop van de tijd vastzittende zuigerveren nog speelt weet ik niet.
Wat wel onder controle lijkt te zijn is het probleem met de distributieketting.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook