Airco Defect
Gersjo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-06-2024

Gepost: 06 juni 2024 07:10 PM

Goedendag Allen,

Wij hebben met onze DS3 2012 1.4 HDI helaas een probleem met de airco, deze doet het niet.
In de eerste instantie werd gedacht dat de magneetkoppeling (volgens een monteur sluiting in de spoel)van de pomp defect was, deze is reeds vervangen maar het systeem werkt nog steeds niet. Het systeem staat op druk en de druksensor in de leiding is vervangen voor een nieuw exemplaar.

De kachel werkt wel als de temperatuur omhoog wordt gedrukt de kachel wordt warm en op stand lo blaast hij iets warme lucht maar niet heet, kan ook de warmte van de motor zijn. De airco geeft aan dat deze aanstaat, dit is af te lezen in het display. Wat ik kan meten is dat als de airco ingeschakeld wordt dan krijg ik zeer kortstondig een stroompuls naar de pomp(gemeten door er een lampje op aan te sluiten). Voorschakelweerstand is ook goed. Vorig jaar zomer is er een anti lek middel in het systeem gebracht om een haarscheurtje te repareren. Het systeem heeft daarna nog wel gewerkt en heeft sindsdien geen koudemiddel gelekt.

Heeft iemand toevallig een zelfde storing gehad en of heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Gerard

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9348
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 juni 2024 08:44 PM
  [ # 1 ]
Gersjo schreef:

Het systeem heeft sindsdien geen koudemiddel gelekt.

Hoe is dat vastgesteld? Heeft een aircospecialist bepaald hoeveel gr koudemiddel er nog in zit?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gersjo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 04-06-2024

Gepost: 06 juni 2024 09:52 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij is er geconstateerd dat er nog druk in het systeem zit. Het systeem is niet geleegd en op nieuw afgevuld.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2239
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 juni 2024 12:29 AM
  [ # 3 ]

Dat kan de dampdruk van het koudemiddel zijn, die is er ook als er (veel) te weinig koudemiddel in het systeem zit.

De enige manier om dat vast te stellen is: het koudemiddel eruit halen, wegen hoeveel dat is en dat vergelijken met de juiste afvulhoeveelheid.

Pas dan weet je wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
debueger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 20-11-2020

Gepost: 07 juni 2024 08:49 AM
  [ # 4 ]

Met mijn vorige auto (Peugeot) heb ik ook een vaag issue gehad waarbij de airco warme lucht blaasde als ik het aanzette.
Dat bleek uiteindelijk een versleten (plastic) tandwieltje te zijn waarvoor zelfs een reparatieset beschikbaar was. Bleek destijds voor de modelen tussen 2000-2010 een veel gebruikt onderdeel te zijn. Dat kon je er zelf inzetten. Aangezien Peugeit en Citroen best wat onderdelen delen…...
Ik weet niet of het bij jou zoiets kan zijn maar het duurde bij mij destijds ook wel een tijdje voordat ik of de (peugeot)garage hier achter kwamen.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook