Beste forumleden,
Mijn C5X heeft een vreemde eigenschap. In de voorbumper, onder de koplampen en bij het gedeelte dat de wielkastrand vormt, ontstaan spontaan allerlei deukjes ter grote van een 5 eurocent muntstuk. Aan beide zijden op bijna exact dezelfde plek. Bij aanschaf en het onlangs in de was zetten was er nog niets te zien. Is dit een producteigenschap? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Beschadiging van buiten af is uitgesloten, daar de auto op eigen erf staat. Misschien hebben ook niet C5X rijders er ook een mening over?
Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.
Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 - BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross 1.2 Business 2019.
Totaal aantal Berichten: 619
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Foto?
Is de wagen een donkere kleur? En staat ie met de kop in de zon?
pas de signature
Op de foto is het eigenlijk niet goed te zien. De auto staat afwisselend met de neus in de zon. De kleur is donkerblauw (magnetic blue).
Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.
Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 - BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross 1.2 Business 2019.
Zonder foto’s denk ik aan ‘‘temperatuur deukjes’’ (als dat goed nederlands is) Donkerblauw zal in de zon nogal wat werken , en als er achter je deukjes steunpunten zitten, dan kunnen die niet of te weinig mee met de rest en zou je vervorming kunnen krijgen. Ti’s zo maar een wild guess hé, de auto is van ijzer, en de bumpers van plastic eenvoudig gezegd, en die hebben een nogal verschillend karakter als ze opwarmen. Maar mocht een ander dit betwijfelen, dan hoor ik het graag.
pas de signature
Totaal aantal Berichten: 10147
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kunststof zet veel meer uit dan metaal en de meeste andere stoffen. Daar moet rekening mee gehouden worden met beglazen van kunststof kozijnen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De deukjes zitten inderdaad aan beide kanten op vrijwel dezelfde plek. Mijn vermoeden is ook dat daar bevestigingspunten van de bumper zitten. In het metalen deel van de wielkast zit het niet. Wat ik vreemd vind is dat het nooit eerder zichtbaar was in de twee jaar dat de wagen oud is. Ook mijn voormalige Citroëns, de voorlaatste C5 Aircross, hadden meestal een donkere kleur en kunststof bumpers. Nooit iets dergelijks gezien. Denken jullie dat deze deukjes blijvend zijn, of is er ook een mogelijkheid dat ze met het dalen van de temperatuur net zo spontaan verdwijnen, als ze gekomen zijn?
Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.
Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 - BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross 1.2 Business 2019.
Ook maar een wild idee: als het met name bij de bevestigingspunten zit (waar het geheel niet “meegeeft”) kan het misschien zo zijn dat je eens lichtjes iets hebt geraakt. Zo’n bumper is erop gemaakt enigszins te kunnen vervormen en weer terug te veren. Bij de bevestigingspunten wordt dat verhinderd.
E,e,a, is een vermoeden dus geen zekerheid. Wat ik als oud schade hersteller, ook weleens mee heb gemaakt is het volgende scenario: Vandaag is het nog allemaal paletti , en morgen zie je iets geks, in dit geval dus deukjes. Soms raken we heel zachtjes een verkeersdrempel en merken we niks, vul maar in: druk en de radio op 10 of een gesprek met je vriendin over whatever enz. Maar de drempel heeft wel onopgemerkt iets verbogen onderhuids wat je nooit ziet tenzij je dus zoals wij indertijd de wagen gingen onderzoeken en we de schaafsporen onder op de bumper vonden…..naja, de rest kun je invullen en als iets lichtelijk ontzet is dan zou je hypothetisch dus kunnen zien dat de steunpunten zich aftekenen in je bumper.
Natuurlijk is het maar een gedachte en niks bindend en wellicht zonder enige toegevoegde waarde, maar wel een voorbeeld uit de praktijk.
( zie nu dat Sable Doré een soortgelijke redenatie had, en die herken ik dus )
pas de signature
Dank voor jullie reacties tot dusver. Bij mijn weten heb ik niets geraakt, maar de uitstekende vering en demping van de C5X stellen mij wel in staat om de drempels op ‘hydropneumatische’ snelheid te nemen….. Blijft wel de vraag waarom dit zich niet eerder openbaarde. Ik ga morgen even langs bij de dealer die ook een schadeafdeling heeft. Ik laat nog wel even de uitkomst daarvan weten.
Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.
Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 - BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross 1.2 Business 2019.
Als je een spiegel onder de bumper legt, kun je al van alles zien. Een schaafwond zie je meteen zitten.
pas de signature
Vanmorgen bij de dealer geweest. Voor 99% zeker zijn het vervormingen die optreden bij hogere temperaturen bij de bevestigingspunten van de bumper. Er zou dan sprake zijn van spanning op de verbinding. Het veel gebruikte woord ‘producteigenschap’ om onder garantieclaims uit te komen, viel niet. In theorie zouden de deukjes bij lagere temperaturen kunnen verdwijnen. Het door schadeherstel eruit laten halen biedt geen garantie op herhaling van het probleem. Er is slechts 750 keer een C5X in Nederland verkocht, dus veel ervaring heeft men niet. In de werkplaats bleek een C5X in de kleur Smart Grey van dezelfde leeftijd te staan. Dat is een lichtere kleur dan mijn Magnetic Blue. En die had het, hetzij in lichtere mate, ook…
Een verklaring waarom dit niet eerder zichtbaar was, is hiermee niet gevonden. Wanneer de temperaturen lager zijn, meld ik mij weer. Voor nu dank voor het meedenken. En uiteraard houd ik mij aanbevolen voor verdere suggesties.
Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.
Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 - BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross 1.2 Business 2019.
Toen DELL van de computers, indertijd in de jaren 2000 problemen ondervond met het kromtrekken van de plastic behuizingen van series laptops door temperatuurstijging thv de coolfan heeft men uiteindelijk een soort van recall gehad, en werden bij de onderhavige modellen aan de onderzijde alle schroefjes een halve slag of zo losgedraaid. Gevolg: de spanning was van de bodem af, er die kon dus ietsje bewegen, en het probleem was opgelost.
Als dit MIJN wagen was, zou ik het zo proberen, dit is Géén reparatie advies !
pas de signature
Ik wacht even af of er iets bij lagere temperaturen veranderd. De dealer is op de hoogte. Hoewel die weinig coulance van Stellantis verwacht, ga ik zeker een poging wagen om tot een blijvende oplossing te komen. Ik kom er op terug. Dit kan ook nuttige info zijn voor andere C5X rijders.
Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.
Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 - BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross 1.2 Business 2019.