






Totaal aantal Berichten: 666
Geregistreerd: 23-05-2004
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
- C5 X Plugin Hybrid 180 Plus
Inderdaad balen. Geen lichamelijk letsel?
Ben wel redelijk thuis in deze materie, dus even wat snel veldwerk gedaan. Uitgangspunt: DS3 1.2 So Chic van 2014 met km.stand 165.000.
ANWB-koerslijst zegt:
Vervangingswaarde ivm total loss: € 5.250,-
Kopen bij BOVAG-autobedrijf (met garantie): € 6.100,-
Kijk ik op Gaspedaal naar vergelijkbare exemplaren (km.stand 160.000-180.000 met NAP) en streep ik de goedkoopste en duurste weg vind ik ze tussen € 5.650 en € 6.500,-, dus zeg € 6.000,- gemiddeld.
Ga je rekenen met 2/3 van de vervangingswaarde die ANWB geeft, zou je met de opgegeven herstelkosten van € 3.700,- boven de grenswaarde voor total loss komen en zal de schade-expert biedingen opvragen om te kijken of total loss realiseerbaar is. Zijn de biedingen uiteindelijk te laag, zal de schade alsnog op basis van herstelkosten worden vastgesteld. De expert zal bij de reparatiekosten normaal gesproken wel uitgaan van nieuwe onderdelen. Doorgaans wordt ook het aanbod op Internet (zoals Gaspedaal) meegenomen. Dan kom je, uitgaande van de genoemde € 3.700,-, nog niet boven de grenswaarde en zal de schade nog o.b.v. herstelkosten worden vastgesteld.
Gaat de auto wel (economisch) total-loss, weet dan dat je geen afstand HOEFT te doen. De auto is nl. ouder dan 10 jaar. Dus als je de wagen graag wilt houden, kan dat. Als die “krom” is, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Succes.
C5X Plugin Hybrid 180 Plus (2025), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)