Constant 12 volt op sigaretten connector
Mike321
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 06-06-2016

Gepost: 04 september 2024 05:16 PM

Hallo,

In mijn Multispace zitten 2 sigaretten aansluitingen. 1 in het dashbord en 1 achterin rechts. Helaas staat daar alleen spanning op als de motor draait. Alleen op contact schakelt het systeem zich vanzelf na enkele minuten uit.
Is dat op een of andere manier aan te passen naar altijd 12 volt zonder dat ik nieuwe draden moet trekken?
Ik neem aan dat het ergens via een relais gaat. Iemand ervaring mee?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3678
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 september 2024 09:17 AM
  [ # 1 ]

Dat je na een paar minuten met contact aan geen spanning meer hebt is het gevolg van het accu-management systeem dat de auto beschermt tegen een te lege accu.
Met een goede accu blijven die contacten en de radio wel tot 30 minuten werken, als dat bij jou snel gebeurt dan is je accu al behoorlijk oud.

Ik weet niet wat je met die 12 volt wilt: Als je die wil gebruiken om langere tijd iets van stroom te voorzien dan heb je het risico de accu te ver te ontladen en daar kunnen de auto’s van tegenwoordig niet goed tegen en daarom worden ze daartegen beschermd.
Dat heeft ook als gevolg dat je een auto met een behoorlijk lege accu niet kunt starten, de electronica “beschermd” de motor daartegen.

Je hebt dus de keus: Of een nieuwe accu , en neem dan de zwaarst mogelijke die past, of zelf een draad trekken, maar dat kan gevolgen hebben.

De tijd van vroeger dat je een auto kon starten op de laatste zucht van de accu…........ die is niet meer sinds vele jaren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Mike321
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 06-06-2016

Gepost: 06 september 2024 11:33 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie.

Het gaat er mij eigenlijk om dat ik wel eens een koelbox met compressor mee moet nemen. Soms ook een omvormer om van 12 volt naar 230 te gaan. En het opladen van een telefoon ofzo.
Ik vind het irritant dat, ongeacht welk apparaat ook aangesloten is, dit dus uitgaat als de auto wordt verlaten. Het is niet mijn bedoeling om uren lang zo’n apparaat onbeheerd achter te laden in de auto, maar het gaat om meerdere periodes vrij kort achter elkaar van enkele minuten tot ongeveer 15 a 20 minuten.

Maar als het niet vrij eenvoudig aangepast kan worden dan houdt het op. Ik ga niet complete bedrading trekken.
In mijn Audi kan ik de zekering net iets anders steken waardoor de sigaretten plug omschakelt van via contact naar constant. Dat is een mooi optie, maar dat is niet zo geconstrueerd bij Citroen.

De optie via contact is eigenlijk ook niet zo interessant, want ik laat de auto natuurlijk niet onbeheerd achter met de sleutel erin.

Overigens staat de auto ook wel eens 2 weken stil en start dan zonder problemen direct. Ik heb geen idee hoe oud de accu is. De auto is van 2017 maar kan niet zien hoe oud de accu is omdat er een hele kap omheen zit en die gaat er niet zomaar vanaf.
Kan een “slechte” accu ook het start/stop systeem beïnvloeden? Ik heb deze auto nu zo’n 2 maanden en nog nooit meegemaakt dat het start/stop systeem in werking treed. Niet dat ik het erg vind want ik heb een hekel aan dat systeem en hoef het nu niet handmatig uit te zetten iedere keer.
Overigens was dat bij mijn vorige Berlingo ook zo. Die had ik 7 jaar, nooit accu vervangen, starte altijd en start/stop maar eens een enkele keer in werking gehad.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook