Hallo,
Mijn achterremmen blijken helemaal niets te doen. Aan beide zijden. Wat is hier doorgaans de oorzaak van?
XM V6-24 van 2000.
Mvg, Paul.
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-03-2008
- CX Gti Turbo 2
Meetstal lucht in het systeem. Ik zou beginnen met het ontluchten van alle remklauwen.
Hoe komt er dan “spontaan” lucht in het systeem?
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-03-2008
- CX Gti Turbo 2
Dat komt meestal door langzaam lekkende veerbollen. Daardoor komt er stikstof in het systeem
Op die manier. Gaat ontluchten op dezelfde manier als bij andere auto’s, met een ontluchtingsnippel?
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-03-2008
- CX Gti Turbo 2
https://www.xmclub.nl/forum/remmen-ontluchten
Hier staat het precies uitgelegd
Bedankt voor je reactie. Top.
Werkt het bij dit systeem anders dan bij oudere Citroens?
Hoe heb je het bekeken, met de wielen van de grond?
pookje in de hoogste stand?
Als er echt bellen in de leidingen zitten zijn de membranen flink lek.
En volgens mij remt ie dan toch nog, alleen wat sponzig.
Bij de APK-keuring bleek dat de achterremmen niets doen.
Ik ben geen XM expert, maar dat ‘fenomeen’ wordt vaker benoemd. Wordt bij een XM, niet als bijvoorbeeld de CX, de remdruk gekoppeld aan de veerdruk achter? M.a.w. lastafhankelijke remdruk. Als je je apk gewoon bij de Kwikfit oid laat doen is de kans groot dat zij het systeem niet kennen/begrijpen. Ik ga met m’n CX altijd naar een specialist en heb nooit een probleem gehad.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Paul14 schreef:Bij de APK-keuring bleek dat de achterremmen niets doen.
Ben je misschien bij de kwikfit geweest? En moest je op zo’n testmat rijden? Beetje bultje op? En dan komt je kont (sorry, de achterzijde van je dame) omhoog als je voorwielen de testmat afrijden, gevolg geen veerdruk op je achteras en nauwelijks remdruk.
Zo ging het bij mijn bx in ieder geval.
twee mogelijke oplossingen:
- 10 stoeptegels in de kofferbak gooien;
- de auto een standje hoger zetten bij de remmentest.
Ga zelf eens rijden, bij stevig remmen moet je de achterremmen in voelen komen. Zijn je achterschijven warm als je een paar keer stevig hebt geremd? Zijn de schijven mooi blank? Zo ja, dan ligt het aan de remmenbank van kwikfit. Ga eens testen op een rollenbank of de remwerking dan wel ok is. Zo nee, dan moet je verder gaan zoeken of je achterremmen het inderdaad niet doen. Dit uit zich ook in het omhoogkomen van de achterkant van de auto bij flink remmen, komt je achterkant niet omhoog bij flink remmen dan doen je achterremmen het waarschijnlijk gewoon.
Dus zoals Nielsje al zegt, ga eens naar iemand met een rollenbank. Ik heb ooit bij kwikfit proberen uit te leggen hoe een hydraulisch systeem van een BX werkt. Dat bleek onbegonnen werk, ze waren nog eigenwijzer dan ik en dat zegt best wel wat
Totaal aantal Berichten: 9348
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn CX zaliger ging altijd op de remmentestbank en ikzelf ging dan op de trekhaak staan voor enige belasting op de achteras.
Nooit afkeur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nielsje schreef:Ik ben geen XM expert, maar dat ‘fenomeen’ wordt vaker benoemd. Wordt bij een XM, niet als bijvoorbeeld de CX, de remdruk gekoppeld aan de veerdruk achter? M.a.w. lastafhankelijke remdruk. Als je je apk gewoon bij de Kwikfit oid laat doen is de kans groot dat zij het systeem niet kennen/begrijpen. Ik ga met m’n CX altijd naar een specialist en heb nooit een probleem gehad.
Ik heb de APK laten doen bij een goed bekend staande garage hier in de buurt, maar het is natuurlijk goed mogelijk dat de monteur die mij hielp geen ervaring heeft met XM.
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 22-06-2024
- C5 1.8-16V Ligne Prestige
- BX 14E
Het is echt jammer dat dit bij garages zoveel problemen oplevert. De laatste keer dat ik mijn Bx liet keuren heeft de keurmeester zo hard op het pedaal lopen stampen dat de voorremmen ervan blokkeerden. Volgende keer gaan we naar een garage die iets meer feeling heeft met oude Citroëns
Ed P schreef:Paul14 schreef:Bij de APK-keuring bleek dat de achterremmen niets doen.
Ben je misschien bij de kwikfit geweest? En moest je op zo’n testmat rijden? Beetje bultje op? En dan komt je kont (sorry, de achterzijde van je dame) omhoog als je voorwielen de testmat afrijden, gevolg geen veerdruk op je achteras en nauwelijks remdruk.
Zo ging het bij mijn bx in ieder geval.
twee mogelijke oplossingen:
- 10 stoeptegels in de kofferbak gooien;
- de auto een standje hoger zetten bij de remmentest.Ga zelf eens rijden, bij stevig remmen moet je de achterremmen in voelen komen. Zijn je achterschijven warm als je een paar keer stevig hebt geremd? Zijn de schijven mooi blank? Zo ja, dan ligt het aan de remmenbank van kwikfit. Ga eens testen op een rollenbank of de remwerking dan wel ok is. Zo nee, dan moet je verder gaan zoeken of je achterremmen het inderdaad niet doen. Dit uit zich ook in het omhoogkomen van de achterkant van de auto bij flink remmen, komt je achterkant niet omhoog bij flink remmen dan doen je achterremmen het waarschijnlijk gewoon.
Dus zoals Nielsje al zegt, ga eens naar iemand met een rollenbank. Ik heb ooit bij kwikfit proberen uit te leggen hoe een hydraulisch systeem van een BX werkt. Dat bleek onbegonnen werk, ze waren nog eigenwijzer dan ik en dat zegt best wel wat
Bedankt voor je advies. Het was inderdaad zo’n “testmat” waar de remmen op getest worden. Ik vond trouwens wel dat tijdens die test de auto achter flink omhoog kwam. Dat zou dan weer duiden op een fout in het remsysteem.
Ik ga binnenkort een stuk rijden. Dan moet even gepland worden omdat de auto inmiddels geschorst is.
Onderhoud is bij een zeer oude wagen super belangrijk.
yesterday = history
tomorrow = a mistery
today = (a) present