Je hebt gelijk, ik had gedacht dat daar meer voor nodig was maar met vier man ga je al aardig richting de max. Nou ja, hij heeft zich goed gehouden en het rijdt, zeker in het dagelijks gebruik, wel wat comfortabeler met wat lagere druk.
Die lage druk is ook geen probleem als je er gewoon alleen in rijdt of korte afstanden met meer belasting. Maar als je dus redelijk vol beladen harder gaat rijden, en dan ook nog lange afstanden bij een wat hogere buitentemperatuur dan worden je banden veel te heet. Dan dus niet vergeten de druk te verhogen !
To err is human, not to err is divine.














Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Overladen en te lage bandenspanning zijn niet oké. Maar het is ook belangrijk om goed te beladen en gewicht te verdelen. Daar zijn geen wettelijke regels voor maar gebruik je gezond verstand. Bijvoorbeeld:
- Heb je een aanhanger dan is een vuistregel: zwaarste lading boven de as. Balans tussen voor (dissel) en achterzijde zoeken. Voor iets zwaarder dan achter (kogeldruk ipv kogellift).
- 4 man in de auto? Niet de 2 zware aan 1 kant en de 2 lichte aan de andere kant.
- Bagage? Aan welke kant zet je de zware jerrycan in de auto? Of zet je die middenin de kofferbak.
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.
Citroensmgz schreef:Die lage druk is ook geen probleem als je er gewoon alleen in rijdt of korte afstanden met meer belasting. Maar als je dus redelijk vol beladen harder gaat rijden, en dan ook nog lange afstanden bij een wat hogere buitentemperatuur dan worden je banden veel te heet. Dan dus niet vergeten de druk te verhogen !
Jaren geleden met mijn ZX volgeladen met vrouw, kleine kinderen en kampeeruitrusting onderweg naar Bretagne. Ergens in Normandië voelde ik een trilling. Karkasbreuk in het loopvlak van de rechter achterband, met als gevolg een bult op dat loopvlak. Gelukkig had de ZX nog een reservewiel en geen spuitbusje. Reservewiel erop, bestemming bereikt en de volgende dag in handen en voeten Frans een nieuwe Michelin band erop laten leggen bij de garage in het dorp. Geluk gehad dat het geen klapband geworden was. Sindsdien check ik altijd de bandenspanning voor dat soort ritten en zet ze ook een paar tienden harder dan normaal.
Dat laatste doe ik sowieso, de banden heb ik rondom altijd 0,2 bar harder opgepompt dan wat er in het boekje staat. En als ik ‘m verder ga beladen, zoals op vakantie, dan gaat de druk extra omhoog.
Dat geeft nauwelijks minder afrol-comfort bij het rijden, maar wel duidelijk meer stuurprecisie.
En itt wat er vaak gezegd/geschreven wordt dat de banden daardoor verkeerd slijten: dat is bij mij niet het geval.
Even terug naar de posting van Citroensmgz.
Zolang als je dan rustig rechtuit rijdt, gaat dat nog wel goed.
Maar owee als je er dan een iets te scherpe bocht mee maakt, of moet uitwijken met een snelle stuurreactie.
De ZX is van zichzelf al staart lastig, de Break nog wat meer dan de Berline. Dan kan ‘ie zomaar achter uitbreken, en ben je dan in staat dat op te vangen? Voor je het weet ben je ‘m kwijt…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Vanavond wilde ik de winterbanden wisselen voor de zomerbanden.
Even wat info:
Ik heb de ZX gekocht op (vermoedelijk) de originele stalen velgen met winterbanden. Ik had van mijn BX project nog een setje stalen velgen met gloednieuwe Vredestein zomerbanden liggen.
Omdat de BX velgen 5mm in ET schelen heb ik een setje 5mm spacers en 5mm langere bouten gekocht. Zo kan ik de BX wielen mooi gebruiken en hou ik ook de winterset achter de hand.
Maar nu: vanavond wilde ik de wielen wisselen. De bouten die ik heb gekocht zijn ‘gewoon’ conisch. Die heb ik gekocht omdat in alle shops waar ik op kenteken of op type zocht ik deze voorgeschoteld kreeg. De wielbouten waarmee de stalen winterwielen vastzitten zijn echter bolconisch.
Nou is natuurlijk de vraag: welke horen erin? Conisch of bolconisch? Wie weet het? (ik had dus serieus een emmer vol BX wielbouten staan, die heb ik weggedaan. Ik heb dus geen referentiemateriaal meer…)
Naar mijn weten heeft Citroen nooit “kogel” bouten gebruikt, en na 1975 maar alleen kegel voor de stalen velgen en “platte met ringen” voor de aluminium velgen. Ik ken kogel eigenlijk alleen van Duitse auto’s.
Ik denk dus dat je stalen velgen niet origineel zijn, maar 4x108 was veelgebruikt o.a. door Ford.
Ik zou dus alleen naar de BX velgen kijken, maar ik neem aan dat je daarvoor wel de goede bouten hebt.
Het kan zomaar zijn dat iemand Kogel bouten heeft gebruikt op velgen die voor kegel bedoeld zijn, dat blijft vast zitten ook al hoort het niet. Andersom ligt dat een stuk moeilijker.
Succes
To err is human, not to err is divine.
Dank voor je duidelijke antwoord. Als Citroen allleen ‘kegelbouten’ gebruikt heeft voor staal dan heb ik inderdaad de goede bouten voor de BX velgen. Ik zal eens kijken of ik ergens een merkje kan vinden op de velgen die er nu onder zitten.
De ZX is nog steeds up and running, sinds ik hem heb heb ik er een kilometer of 7000 mee gereden.
Het enige echte nadeel zijn de stoelen, daar kreeg ik enorm last van mijn rug van. Heb wat rondgezocht of ik een setje Xsara VTS stoelen kon vinden, of misschien nog wat anders. Uiteindelijk heb ik een setje stoelen uit een Saab 9-3 gescoord, waarvan ik weet dat ze lekker zitten en een verstelbare lendensteun hebben. Originaliteits-freaks klik snel weg:




























Totaal aantal Berichten: 9551
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je het niet weet, dan zie je het niet!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Of je gelijk hebt ! Ik had mijn xantia 1 dag, en heb van ellende de stoel totaal verbogen met 2 man, en het binnen frame aangepast, en later een xm stoel erin, en nu is het echt goed. Als je er niet in past dan pas je er niet in hé.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Waren er veel aanpassingen nodig om ze deugdelijk te bevestigen?
Het ziet er prima uit, de hoofdsteunen verraden de Saab-herkomst
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De xm stoel paste er (even terug 15 jr geleden) volgens mij eigenlijk best goed in. De breedte was even meten, maar een xm en xantia verschillen niet veel.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
De eerste ervaringen zijn goed. De stoelen zijn wel wat hoger, dus zelfs in de laagste stand zit ik een beetje ‘op de bok’. Maar ze geven wel echt veel meer steun in de onderrug, hopelijk helpt het op de lange termijn genoeg.
Bevestigen was wel een klusje. De Saab rails staan wat dichter bij elkaar dan die van de ZX, ik heb uiteindelijk adapterplaten gemaakt van 5mm dik staal. Die zitten vast aan de auto met de originele bevestiging, en de stoelen bouten daar weer op vast.
Fotootje van de adapterplaten in de grondverf: