Injectoren jumper 2.2 HDI 2013
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25

Gepost: 02 mei 2025 10:05 AM

Even terug een post gemaakt daar mijn vorige probleem EGR die niet ingeleerd was met de nodige tips toch opgelost is.
We zijn nu 20000 km verder en een keuring verder met als resultaat afgekeurd wegens te veel roetdeeltjes.
Even onder de wagen gezien en de rubberen aansluitingen van de drukleiding van de roetfilter waren volledig versleten en zelfs 1 koppeling van de stalen leiding was afgebroken.
Dit is nu herstelt en de roetfilter is er vanonder geweest en gereinigd.
Bij meting nog te veel deeltjes.
Volgende stappen :
Het volledig inlaat traject demonteren en reinigen.
De injectoren zijn reeds gedemonteerd want de bovenste dichtingsring was niet meer 100% dicht.
Nu zou ik deze graag testen en reinigen of vervangen.
eventueel vervangen omdat ik niet weet of deze al nagezien werden.
Nu zie ik bedrijven die gereviseerde injectoren aanbieden, voor ong 120€ stuk. Is dit iets?
Of kan je dit zelf testen? Denk dat mijn drukpomp niet zo hoog in druk geraakt + is dit een gewone 12V puls dat op het spoel moet? Dacht met gecodeerde dat dit niet kon?
Het betreft injectors BK2Q-9K546-AG.
Wie weet of dit kan?
Een goed revisie bedrijf is ook welkom liefst in Belgie ( west vlaanderen).
grts Marc

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3844

Gepost: 02 mei 2025 11:31 AM
  [ # 1 ]

Als de pomp niet genoeg druk maakt dan weet je motormanagement dat: Daar zit een sensor op, en die druk is ook niet constant.

Injectoren: Als je die vervangt moet je die er met een goed diagnose apparaat inzetten, lees kalibreren.

Welke motor heb je ? Als die 2198 cc is, dan heb je een “Ford Puma” motor. Dat is een ZSD 422.  ( De EW12 is 2179 cc).
Als dat het geval is dan kun je misschien eens iemand bellen/zoeken die verstand van die motoren heeft .b.v. inde Ford Transit.

Kijk eens goed op je kenteken: Als daar Euro5B op staat dan moet je het oplossen, maar als er geen B achter die 5 staat, dan zou je hem kunnen laten keuren in Wallonie, die doen de “oude” roettest voor een Euro 5A ( een euro 5, die nog geen 5B is) . In Wallonie en Brussel wordt de Europese regelgeving exact gevolgd, die zegt dat vanaf Euro5B een roettest verplicht is. In Vlaanderen “heeft men de B vergeten” in de regelgeving, dat mag, maar betekend dat elke Euro5 een roettest moet ondergaan.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

Marc R
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 mei 2025 11:57 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de reactie maar denk dat we elkaar was verkeerd begrijpen (ik heb het niet mooi uitgelegd).
De pomp in de wagen is oke. Ik bedoelde de manuele pomp die ik hier staan heb van vroeger om injectoren te testen maar die gaat tot 8000 psi dus 550 bar en ik dacht commonrail min 1300 bar.
Het is trouwens een Puma motor motorcode 4H03 2198 cc.
Op kenteken staat euro 5 dus keuren in Wallonië is geen probleem echter daarmee weet ik niet of de verstuivers goed zijn, en als het kan opgelost worden waarom niet.
Bij vervangen is inleren nieuwe geen probleem diagbox kan dit.

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3844

Gepost: 02 mei 2025 12:43 PM
  [ # 3 ]

Je injectoren worden elektrisch gestuurd ( dus niet met een constante 12 volt).

Je tester is bedoeld om de openingsdruk van “oude” injectoren/verstuivers te testen, die kun je wel gebruiken om te kijken of de injectoren dicht zijn, maar niet om het sproeibeeld te testen, want dat hangt behoorlijk af van de aansturing van de opening.

Inderdaad, niet 100% begrepen, materie is niet zo simpel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

Marc R
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 mei 2025 10:59 PM
  [ # 4 ]

Iemand ervaring met revisie verstuivers of een bedrijf ?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook