Als je in de buurt zit van een garage die bekend is met carbu-motoren, dan kun je hen vragen om de bx goed af te stellen, hoeft niet vaak, en dan weet je dat het echt goed is. Je zult opkijken dat je een andere wagen hebt als alles op de testkast is afgeregeld, aangevuld met het fingerspitzengefühl van de oudere monteur .
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.




























Totaal aantal Berichten: 9506
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou de carburateur eerst even een ultrasoon-badje (laten) geven, dan reviseren en daarna met een viergas-meter volgens het boekje afstellen.
Tot onze vloot hoort een P309 nog met carburateur, die loopt na de bovengenoemde acties perfect.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat dus, gewoon even iets méér uitgeven dan je eigenlijk wilde. Dan merk je dat zo’n wagen gewoon lekkerder rijdt en denk je : dat is het geld waard, en heb je een fijnere wagen.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

























Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
En, hoewel de Weber carburateur complexer is, is deze mijns inziens ver te verkiezen boven de (slijtagegevoelige) Solex. Als de Weber straks weer helemaal fris en fruitig is, met goede afstelling en goed afgestelde ontsteking, dan loopt dat weer heel lang heel mooi. Afgezien daarvan is (of was?) de onderdelenvoorziening voor Weber carburateuren ook beter.
Heb er vaak bijgestaan als een sm/carbu. vanuit niks afgesteld moest worden, dus met carb’s van een andere motor of die net uit de trilbak kwamen, dan was het oorlog in de werkplaats of er geschoten werd. En als dan na een half uurtje draaien aan de schroefjes ineens een fijne v6 roffel hoorbaar werd, dan was weer eens het bewijs geleverd dat juist die aandacht en het zuivere oor v/d monteur nodig is om e.e.a. echt goed af te stellen. Natuurlijk draaien we allemaal ‘‘ergens’’ aan om t ding aan de praat te houden , maar echt afstellen is niet iedereen gegeven. ( en je hebt goede test apparatuur nodig )
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Dank voor jullie reacties! Goede adviezen, waar ik ook over moet nadenken. Allereerst heb ik een moeilijkheidsgraad: de auto heeft nog geen kentekenplaten. Naar de garage toe is dus niet zo gepiept.
Maar, ik heb ook wel zin en tijd om eerst zelf het te proberen. Mocht ik me overdonderd voelen, dan schakel ik direct hulp in. Eerst even sparen want de afgelopen maand heeft de auto al voor meerdere honderden euro’s aan vertroeteling gehad
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met ultrasoon reinigen moet je wel even goed opletten. Ik heb gemerkt dat het soms voorkomt dat de loodpropjes waarmee de boorkanalen zijn afgesloten loskomen in de ultrasoonbak. Dat merk je vaak niet gelijk maar pas als de benzine gaat lekken na montage
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo ver ben ik nog niet. Zojuist de vacuumleiding van de vervroeging losgekoppeld en hier een vacuummeter aan gehangen. Die geeft te weinig vacuüm, lijkt te duiden op een lekke voetpakking of inlaatspruitstukpakking.
Ontsteking krijg ik nog niet goed afgesteld: ik kan het kijkgat niet vinden!
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis
Vanmiddag weer even bezig geweest. Eerst maar eens kijken hoe goed de zaak kán lopen, zonder daadwerkelijk direct te reviseren et cetera
Dus:
- toerental verlagen tot stationair en vacuumvervroeging afkoppelen
- ontsteking afstellen op 10 graden voor BDP (dit gaat makkelijker als je het luchtfilterhuis demonteert)
- mengsel en toerental afstellen op gehoor
Met als resultaat:
https://youtu.be/yH0ISe1zsbY?feature=shared
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis
Vandaag ook maar eens aandacht besteed aan het dakraam. Die wil niet uit zichzelf open. Ik heb wel een paar keer heel kort de motor horen bewegen.
Enfin, eerst maar eens de trim rond de schakelaar loshalen (foto 1). Dan kan je met een imbus (die heel fijn bijgeleverd zit in de trim) het dakraam handmatig bewegen. Voel gelijk dat het omhoog kantelen een lastig punt heeft én dat het glas niet lekker naar achteren onder de dakplaat schuift. Met wat wurmen toch gelukt om de plaat naar achteren te krijgen (foto 2).
Daarna gelijk de rails goed schoonmaken én een dikke klodder vet er in gesmeerd om de boel iets beter te laten glijden. Helaas is door corrosie het frame dat het glas vast houdt al aardig aangetast, maar het gedeelte dat aan het dak zelf vastzit ziet er nog goed uit!
Inmiddels glijdt de glasplaat weer enigszins soepel, er lag een hoog rotzooi (m.n. roestvlokken) in de geleiderail. Helaas pakt de motor nog steeds niet goed op. Zijn er meer mensen die hier wel eens mee te maken hebben gehad? Ik kan weinig vinden op het internet over het servicen/afstellen van het raam. Het relais en de motor lijken wel te werken, incidenteel is er heel kort actie (halve seconde maximaal) voor de zaak weer nergens op reageert. Hoop dit wel op te lossen, voor nu het raam maar weer even handmatig in neutrale stand gezet.
Nu:
BX 16TRS 1985 Beige Sphinx
Saab 900 S Classic 3-drs Scarabee Groen
Toen:
Citroën BX 16 TZI 1990 Blue Memphis