Spacetourer 2019 zonder DAB?
Jebb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 14 mei 2025 02:45 PM

Goedemiddag,
ik heb onlangs een grand c4 spacetourer 2019 aangeschaft.
Nu blijkt dat ik geen DAB radio kan luisteren. Mijn vorige grand c4 picasso van 2019 had dit wel. Ik dacht dat dit standaard was maar niet dus. Moet ik hiervoor een andere antenne installeren of weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt
Mvg Jesper

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2483

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 mei 2025 06:14 PM
  [ # 1 ]

Is het een in 2019 in NL op kenteken gezette Spacetourer, of later geïmporteerd?

In Frankrijk werden ze zonder DAB-radio geleverd, daar is DAB+ nog maar op een paar plaatsten te beluisteren.
Ook in enige andere landen is dat het geval.
Alleen in NL en bij onze Oosterburen is DAB+ goed ingevoerd.

En als het er nu niet in zit, zul je de radio moeten verwisselen voor eentje met DAB+. En ook aanpassingen moeten maken voor de noodzakelijke extra antenne.
Een andere “oplossing” is een DAB+ adapter, die via je huidige systeem gaat werken. Maar echt lekker werkt dat niet, heb ik gelezen. En ook daarvoor moet je een extra antenne installeren
Dan maar beter via FM blijven luisteren…....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12528

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 mei 2025 11:17 PM
  [ # 2 ]

Geen idee waar je dat vandaan haalt, in BE en FR is DAB+ inmiddels prima ingevoerd, pas nog een rit van 1500km door BE en FR gemaakt.

@Jebb, waarschijnlijk heb je een SMEG+ of een NAC zonder DAB+, op Ebay staan de varianten met DAB+ te koop, een niet originele DAB+ antenne kun je los kopen en gewoon inprikken in de radio, dat is geen hogere wiskunde. Volgens mij is origineel niet eens een losse antenne, maar weggewerkt in de achterruit. Wat wel belangrijk is de boel goed inleren en dat kan eigenlijk alleen bij de dealer, probeer een VIN te bemachtigen van een vergelijkbare auto met DAB+ en geeft dat op bij de dealer, voor het inleren van de juiste configuratie.

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2025 01:09 AM
  [ # 3 ]

In Frankrijk staat DAB+ nog in de kinderschoenen, het is bij lange na nog niet zover ontwikkeld als bij ons. Zie onder andere deze link
Toen ik vorig jaar september Frankrijk doorkruiste heb ik dat opnieuw gemerkt, slechts op een paar plaatsen kon ik de zender France Musique die ik altijd op heb staan, via DAB ontvangen.
En dus maar gewoon via FM, niks mis mee Wink

Tegen die achtergrond werden DAB+ radio’s dan ook niet standaard gemonteerd in Frankrijk, pas een jaar of twee geleden is dat veranderd.
Op het franse Planète.Citroën is daar veel over gediscussieerd, dat is ongetwijfeld terug te vinden.

In België is DAB goed te beluisteren in Vlaanderen.
Maar in Wallonië is men pas veel later begonnen dat uit te rollen. Inmiddels is ook daar een redelijke dekking.

Groet,
JW

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2025 10:35 AM
  [ # 4 ]
JW schreef:

Is het een in 2019 in NL op kenteken gezette Spacetourer, of later geïmporteerd?

Die vraag staat nog uit…..
En sinds TS z’n posting maakte, heeft hij niet meer op het forum ingelogd.

Groet,
JW

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 mei 2025 11:53 PM
  [ # 5 ]
JW schreef:

In Frankrijk staat DAB+ nog in de kinderschoenen, het is bij lange na nog niet zover ontwikkeld als bij ons. Zie onder andere deze link
Toen ik vorig jaar september Frankrijk doorkruiste heb ik dat opnieuw gemerkt, slechts op een paar plaatsen kon ik de zender France Musique die ik altijd op heb staan, via DAB ontvangen.

Zal eerder aan je radio liggen, waarom denk je toch steeds dat jouw ervaring de maatstaf is?
Omdat er 1 zender is die je slecht kon ontvangen? Ik had overal prima bereik op alle zenders een paar weken terug, naar France Musique heb ik niet geluisterd, volgens google is dat een zender voor “oude mensen” Laughing

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 mei 2025 12:34 AM
  [ # 6 ]

Heb je die link bekeken die ik hierboven gaf?
Daarin kun je zien hoe het met de dekking in Frankrijk gesteld is.
Langs de snelwegen is het inmiddels behoorlijk op orde, lees ik HIER. Maar langs de N-en D-wegen niet. Daar ontbreken hele stukken, kijk HIER maar eens. Met name de publieke zenders, waaronder ook France Musique ontbreken. Commerciëlen zoals NRG, vergelijkbaar met 538 bij ons, doen het (al) iets beter.

Maar terug naar TS’ probleem. De vraag blijft of hij een oorspronkelijke NL C5AC heeft. Bij mijn weten zijn die normaliter wél met een DAB radio uitgerust. En dat was tot voor kort niet het geval in Frankrijk.

Groet,
JW

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3865

Gepost: 20 mei 2025 08:20 AM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:

Zal eerder aan je radio liggen, waarom denk je toch steeds dat jouw ervaring de maatstaf is?
Omdat er 1 zender is die je slecht kon ontvangen? Ik had overal prima bereik op alle zenders een paar weken terug, naar France Musique heb ik niet geluisterd, volgens google is dat een zender voor “oude mensen” Laughing

Heren, dat lijkt me een opmerking die niet bijdraagt tot de oplossing van het probleem van de TS, en dan vind ik dat Off-Topic.

De. hamvraag hier was:
Heeft de C4 spacetouer al een DAB Radio ? Ik denk dat JW een terechte opmerking maakt dat dat in Frankrijk in 2019 nog geen standaard optie was, want de eerste landelijke DAB stations begonnen pas in 2021 met de opbouw van hun netwerk.
Als dit een in Nederland leverde C4 is dan zou hij DAB moeten hebben, maar voor een geïmporteerde moet je dat per land bekijken en niet met een “Nederlandse bril”.

2. De TS geeft aan dat hij geen DAB radio kan luisteren, terwijl zijn voorgaan de C4 Picasso dat wel had, dus in ga er van uit dat de TS bedoeld dat hij geen DAB systeem heeft en dat hij weet hoe hij dat aan moet zetten etc.
Dan zijn er twee opties:
- Of zijn C4 heeft origineel een DAB aan boord, maar die werkt niet: Dat lijkt me een geval Diagbox en dan kijken of hij er is en werkt.
- Of zijn C4 heeft geen DAB, en dan is de TS geholpen met een advies wat hij wijzigingen om wel een DAB te kunnen gebruiken: Vaak een nieuwe “poste radio navi” en dan nog een antenne, maar er zijn hier vas forummees die dat beter weten dan ik.

Het is nu aan de TS om te antwoorden.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 mei 2025 09:45 AM
  [ # 8 ]
Citroensmgz schreef:

- Of zijn C4 heeft geen DAB, en dan is de TS geholpen met een advies wat hij wijzigingen om wel een DAB te kunnen gebruiken: Vaak een nieuwe “poste radio navi” en dan nog een antenne, maar er zijn hier vas forummees die dat beter weten dan ik.

Dat antwoord heb ik al gegeven….
De discussie DAB in FR is inderdaad totaal niet relevant en werkt als stoorzender, feit is dat TS geen DAB heeft en dat wel graag wil.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook