Lekkage koelvloestof aansluiting aan motorzijde richting radiator verwarming
Frevab
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 18 mei 2025 12:17 AM

Ik heb een lekkage bij de aansluiting van de koelvloetstof in het tussenschot naar de binnenverwarming.
De aansluiting van de slang is defect.
Ik heb een onderdeel gevonden (zie foto)
Mijn vraag: heeft iemand deze al eens vervangen (zelf of laten doen). Mijn niet merk garage zegt dat hij het volledige dashboard er uit moet halen wat een dag werk zou zijn. Aan het onderdeel te zien kan dat vanuit de motorruimte vervangen worden of moet ook de slag/buis waar deze aanvast zitten tussen dit punt en de radiator vervangen worden omdat die niet van elkaar los te krijgen is?

Afbeelding Bijlagen
Xsara-slag-verwarming[k].jpgthumb.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 722

Gepost: 18 mei 2025 08:22 AM
  [ # 1 ]

Met de info vd foto lijkt het er op dat de ‘‘snelkoppeling’’ afgebroken is, je kunt het ijzeren lipje indrukken naar rechts, en dan moet de koppeling er (met gepast (klein) geweld ) afschuiven. je kunt een touwtje erachter wurmen en daar aan trekken, zon ding breekt zelden af zoals op de foto. dashboard eruit is niet nodig, maar eerst even kijken of het alléén de snelkoppeling is. Succes.

Je kunt met een gebruikt deel en een beetje zondagse creativiteit en paar slangklemmen, buisje erin of gates enz een heel eind komen. anders moet je de slangen achter het blok gaan losmaken dat wil je niet .

Oja: als de koppeling loskomt, vang dan de 2 O-ringen op die vallen anders en moet je zoeken. Die kun je met een glijmiddel weer monteren anders druk je ze lek.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  

kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184

Gepost: 18 mei 2025 04:56 PM
  [ # 2 ]

De constructie lijkt heel erg op die in mijn oude ZX. En dan kan ik de reactie van @bibberkip onderschrijven. Zo te zien is het koppelstuk dat aan de slangen zit afgebroken (hoe krijg je dat voor elkaar?) en met wat mazzel zijn de aansluitpijpjes van de kachelradiateur nog in orde. Checken dus door het afgebroken deel eraf te halen zoals beschreven.

De volgende vraag is wat nu. Bij mijn ZX heb ik dat koppelstuk met die twee slangen wel eens moeten vervangen. Op zich viel dat mee, maar het probleem zat hem in de aansluiting van de aanvoerslang op de motor. Dat is de lange linker slang op je foto. Bij de ZX liep die achter de motor langs naar onderen en dan zat die vrij diep in de motor aangesloten. Om bij de slangklem te komen, auto op de brug, moest je ongeveer je hele arm omhoog in de motor steken en dan kon je er net bij. En dat gebied zat bij mijn ZX onder de gelekte motorolie. Niet fijn.

Je zou kunnen kijken of je als noodoplossing met wat slangkoppelstukken, slangklemmen en een stuk extra slang een bypass kunt maken van de ene naar de andere slang. Je hebt dan geen werkende kachelradiateur, maar die heb je in dit seizoen niet nodig en je kunt voorlopig weer rijden. Dat heb ik bij mijn ZX ook wel eens gedaan.

Profiel  

bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 722

Gepost: 18 mei 2025 06:37 PM
  [ # 3 ]

Wat ik vaak heb gezien is alléén de snelkoppeling vervangen en creatief op je slangen aansluiten , gates levert prima verbinders enz, even brainstormen en de slangen op je blok laten zitten , bespaart je hoofdpijn.

Het afbreken op deze manier is soms pech, meestal echter ontstaan door lompheid omdat de koppeling vies vast kan zitten. Daarom een lusje erachter frotten en axiaal trekken.

En vergeet het grijze lipje niet, die moet je indrukken tijdens het verwijderen anders breekt alles af. En dan moet het dash er inderdaad wél uit.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook