1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Verschil diameter cilindrische deel bovenste fuseekogels
MicDis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-12-2013

Gepost: 18 mei 2025 11:06 AM

Na het vervangen van m’n bovenste fuseekogels (CX2200 ‘76) blijkt het cilindrische deel niet in de fusee te passen. Het cilindrische deel is bij de oude fuseekogels 17,98mm waar het 18,05 is bij de nieuwe kogels (MOOG CI-BJ-3057). Best een flink verschil voor een cilindrische passing. MOOG geeft weinig reactie over de acceptabele tolerantie op die 18mm.

Weet iemand wat de diameter zou moeten zijn van het cilindrische deel en of ik gewoon pech heb met deze kogels? Of beter om gewoon te accepteren en de fusee te ruimen naar 18,05 om het geheel passend te maken?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10502
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 mei 2025 11:42 AM
  [ # 1 ]

Is er misschien een modificatie geweest waardoor jij kogels hebt van een later bouwjaar?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 mei 2025 12:42 PM
  [ # 2 ]

Bij mijn weten hebben de bovenste fuseekogels altijd dezelfde maat gehad. Ik zal het voor de zekerheid een keer nazoeken, maar ik kan sowieso alleen maar nummer 5429314 vinden.

Ik zou niet zomaar gaan ruimen, ik zou gewoon opzoek gaan naar kogels met de juiste maat..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43385
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 mei 2025 03:51 PM
  [ # 3 ]

Eens met Niels, daarbij is Moog echt ontiegelijke bagger. Moog = Meuk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
MicDis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-12-2013

Gepost: 18 mei 2025 04:52 PM
  [ # 4 ]

Ruimen van de fusee leek mij al een vreemde oplossing maar aangezien beide nieuwe kogels 18,05 zijn begon ik te twijfelen. 17,98 en een gat van 18,00 (of 18,02) voelt als een logische combinatie. Niet echt zin om nieuwe kogels erin te persen maar de tweede keer zal het vast makkelijker gaan.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10502
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 mei 2025 06:05 PM
  [ # 5 ]

Zo te zien aan de maat heb je het over de staart van de kogel, het deel onder de schroefdraad. Die hoort absoluut niet geperst te worden, de fusee is van lichtmetaal. Vandaaar ook dat de staart niet conisch is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
MicDis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-12-2013

Gepost: 18 mei 2025 06:22 PM
  [ # 6 ]

Ik bedoelde het persen in de draagarm. In de fusee persen zou erg moeizaam zijn aangezien er nergens een rand is om op te duwen.

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 18 mei 2025 06:27 PM
  [ # 7 ]

Begrijp ik het goed, heb je het gat gemeten? is dat 17,98 ? Even meegenomen dat moog = rubbish, maar je wilt ze ws toch monteren? als je de rubber hoesjes eraf peutert, en pakt de kogel in de draaibank ( of een grote boormachine) en probeert er met whatever je hebt liggen die paar honderdsten af te halen? Tis maar een idee hoor, verbeter me gerust als het lariekoek achtig klinkt. Een modificatie zoals genoemd van ~~ 0,06mm ? Overigens : aan de draagarm moet je niks doen.

Je kunt de kogels invriezen en dan meten hoeveel ze dunner worden? is het genoeg, dan goed voorbereiden en monteren, ms heb je nét genoeg tijd? Eruit halen zal dan een ander verhaal worden natuurlijk, als het mijn wagen was en ze moesten er per sé op, dan probeerde ik ze iets dunner te maken. ( geen advies , geen gangbare reparatie-wijze) maar mijn ( nood/tijdelijke ) oplossing.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 mei 2025 08:00 PM
  [ # 8 ]

Een fuseekogel afdraaien?!

Alsjeblieft, koop gewoon de juiste kogels en ga niet lopen kutten. De tijd alleen al die je kwijt bent om het eventueel voor elkaar te krijgen tov de euro’s van de juiste kogels.. En laten we mensen ook geen onjuiste adviezen gaan geven. We hebben het hier over onderdelen voor de ophanging van een auto, niet een autoradio die je wel een met een snijverbinder kan aansluiten..

Niet alle Moog is meuk overigens:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10502
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 mei 2025 08:31 PM
  [ # 9 ]

Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
MicDis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-12-2013

Gepost: 18 mei 2025 10:02 PM
  [ # 10 ]

De kogels zitten al in de draagarm geperst. Na het eruit persen - om ze evt. te kunnen afdraaien - is dat ribbel oppervlak weg en zou ik ze er sowieso niet meer in willen proberen te persen. Het afdraaien van de as is het minste probleem (alhoewel opspannen niet echt ideaal is op schroefdraad). Ik pers ze er weer uit en zoek andere kogels. Heb ik in ieder geval twee reserve hoesjes…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10502
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 mei 2025 10:49 AM
  [ # 11 ]

Als ze er al in geperst zijn snap ik niets van dit hele verhaal.

Je hebt het blijkbaar toch over de staart van de kogel. Ik vond 18 mm al erg weinig voor het deel wat in de draagarm zit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4947
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 mei 2025 01:31 PM
  [ # 12 ]

Een plaatje voor de duidelijkheid, wel ondersteboven tov montage.

Het deel met ribbels wordt in de draagarm geperst, het cylindrische deel is 18mm en gaat in het fusee. De boel wordt opgesloten met een borgmoer.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10502
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 mei 2025 02:49 PM
  [ # 13 ]

Ja. dat weet ik. Ik heb er zelf ooit een vernieuwd.
Volgens mij is het verhaal simpel: er uit met MOOG en kogels van de goede maat kopen.
Het werd wat verwarrend toen hij het over persen in de fusee had, Dat moet je dus nooit doen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bridget
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-2008

- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Gepost: 20 mei 2025 05:58 PM
  [ # 14 ]

Ik heb wat voor je opgemeten. Misschien heb je hier wat aan.
De metingen zijn wel inclusief de dikte van het verpakkingsplastic.

Afbeelding Bijlagen
CX_fuseekogel_boven_QH.jpgCX_fuseekogel_boven_SKF.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL

Profiel  
 
MicDis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-12-2013

Gepost: 20 mei 2025 07:08 PM
  [ # 15 ]
jantje1948 schreef:

Ja. dat weet ik. Ik heb er zelf ooit een vernieuwd.
Volgens mij is het verhaal simpel: er uit met MOOG en kogels van de goede maat kopen.
Het werd wat verwarrend toen hij het over persen in de fusee had, Dat moet je dus nooit doen.

Ah, volgens mij heb ik het niet gehad over het in de fusee persen van de kogels (dat was in ieder geval niet de bedoeling).

Oude kogels nog eens opgemeten en die zijn zelfs 17,998-18,000 (zie bijlage). Nieuwe kogels zijn onderweg, hopelijk nu wel gewoon aan de maat.

Afbeelding Bijlagen
fbba32d5-f59e-4aa9-ad4a-d7cdfd639137.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook