Goede middag forumleden
Ik heb een Citroën jumper ingevoerd vanuit België
Nu blijkt dat met de keuring door rdw dat niet de trekhaak gewichten zijn meegenomen omdat die niet rechtsgeldig op papier had meegeleverd. Normaal gesproken krijg je een papiertje mee vanuit België waar alle gegevens op staan voor de trekgewichten echter heb ik deze niet gekregen. Na telefonisch contact rdw moet ik nu een Certificaat van Overeenstemming hebben zodat ik kan aantonen wat mijn bus mag trekken. Kan iemand hier mij aan z’n certificaat helpen mocht iemand gegevens nodig hebben stuur even een pb naar mij en zal alles aanleveren.
Gr Gijs appels
Als je Jumper in België nieuw geleverd is dan is hij geleverd MET een COC, certificaat of Conformity/Gelijkvormigheidsattect/Certicicat de Conformitee etc.. In België ben je verplicht dat bij een auto de hebben ( uitzondering, als je auto uit het buitenland komt waar dat niet verstrekt wordt).
Ik zou dus de vorige Belgische eigenaar maar eens aanspreken. Je kunt dan gewoon zeggen dat je niet alle papieren hebt gekregen, want in België heb je dat COC ook ieder jaar nodig bij de technische keuring.
Als je dat niet uit België krijgt dat moet je zo’n COC aanvragen bij Stellantis, en dat gaat je een paar honderd euro kosten.
Een kopie van iemand anders werkt niet, want op de COC moet je VIN ( voorheen chassisnummer genoemd) staan.
To err is human, not to err is divine.
Ik heb even 2 foto’s gemaakt van wat ik heb.
Is dit dan compleet wat ik zou moeten hebben want het rdw zegt dat dit niet voldoende is.
Staat wel certificat de conformite op maar niks van gegevens wat het uiteindelijk trekgewicht is
Als er op dat COC geen maximaal trekgewicht op staat, dat staat er misschien wel een Maximaal Treingewicht, of Maximale Toegelaten Totale Massa oud op. Maar post eens een foto dan kan ik zien wat er op staat. Je kunt hier alleen posten tot een 600x800 pixels in jpeg of zo
Als je dat niet klaar krijgt stuur hem dan per PM, dan zet ik hem wel in de topic.
Als er niet genoeg op de COC staat dan zou je bij Citroen een verklaring vragen omtrent de maximale massa voor aanhanger en sleep moeten aanvragen. Zij zijn de enigen die dat kunnen bevestigen, als fabrikant, beter gezegd, dat is het enige dat de RDW zal accepteren.
En waar is de montage beschrijving van de trekhaak. Hierin staat alles wat de RDW moet weten. Het gaat er om of de trekhaak een type goedkeuring heeft, volgens de richtlijnen gemonteerd is en wat het maximaal te trekken gewicht is in geremde en ongeremde toestand. Aan de trekhaak zit een typeplaatje met o.a. naam producent en EU typegoedkeuring.
Vaak hebben trekhaak producenten de montage beschrijving on-line staan en kun je dus uitprinten en dat de RDW aanleveren.
Bij mijn weten staan in een COC geen trekhaak gegevens.
Bij http://www.vdocs.eu ( een nederlands bedrijf ) kun je een COC bestellen voor 135,00 € + btw.
Ik zou daar navragen of in een COC überhaupt de trekhaakgegevens er in vermeld staan.

Totaal aantal Berichten: 10522
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het maximaal te trekken gewicht hangt natuurlijk niet lleen van de trekhaak af; ook van de auto.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wat je nodig hebt:
1: het maximum treingewicht van de auto: Dat bepaald de fabrikant.
2 het maximum trekgewicht van de auto : ook dat bepaald de fabrikant
3 het maximum gewicht van het trekkende voertuig.
Als 2+3 groter zijn dan 1 dan mag je in veel gevallen minder trekken.
Daarnaast de trekhaak: Daarvan bepaald de fabrikant ( in dit geval van de trekhaak) wat het maximum trekgewicht is en de maximal kogeldruk ( tegenwoordig vaak aangegeven met een D waarde ).
Als dit trekgewicht kleiner is dan bovengemelde 2 dan geldt het toch, als het groter is dan 2, dan geld 2.
Als voorbeeld: In de COC van mijn C6 staat:
Article, omschrijving, waarde
14.1. Masse maximale en charge techniquement admissible. 2280 kg. ( Maximum voertuig gewicht )
17 Masse maximale de la remorque. ( maximum aanhangwagen gewicht )
Freine. 1700 kg. ( geremd)
Non-freinee. 750 kg. (ongeremd)
18. Masse maximale de l’ensemble. 3880 kg. ( max treingewicht)
Als je van 3880 de 1700 aftrekt dan heb je 2180 kg. Dat is 100 kg minder dan de maximale massa, dus of je belaad de auto niet tot het maximum of de aanhanger niet.
Er staat zelfs nog:
19.1 Masse verticale maximale au point de l’accouplement de remorque. : 70 kg. : Maximale kogeldruk
Die artikel nummers op de COC zijn gestandaardiseerd.
Maar nu willen we wel eens weten welke documenten de TS heeft.