hallo allen, in de laatste 2 jaren heb ik 3 tractions aangekocht om deze volledig te restaureren (1x TA BL/sportje 1949 Vorst, 1x TA normale 1949 Vorst en 1x TA normale Franse productie 1952). De eerste 2 waren bij aankoop volledig gedemonteerd maar 99% compleet, de 3e is ook compleet maar niet rijklaar. Ik had gedacht nummer 3 te gebruiken als model om 1 en 2 terug te monteren, natuurlijk zit er tussen het bouwjaar 49 en 52 al enkele verschillen. Ondertussen is nr 1 gespoten en de motor,aandrijving en ophanging gemonteerd en stuit ik bij de afwerking op enkele probleemjes.
-Montage achterruit, dit is niet gelijk aan de Franse versie, onderdelen (rubber) te verkrijgen in de handel maar zonder verdere uitleg van montage, kan iemand een foto of zoiets hiervan bezorgen?
-De bekleding is ook niet gelijk aan de Franse versie, ik zou dit graag zo dicht mogelijk bij het orgineel willen hebben, kan iemand me hier bij helpen of info bezorgen?
-ik ben ook nog op zoek naar een foto van positie van de bedienningsknoppen, er waren verschillende extra gaten geboord en knoppen toegevoegd, alle extra heb ik dichtgemaakt om de Trax zo orgineel mogelijk te krijgen.
alle tips zijn welkom om dit project tot een goed einde te brengen

Totaal aantal Berichten: 144
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Al lid van BOCC-citroen.be of Traction avant nederland. Daar is alle info. en kennis aanwezig.
reeds lid van BOCC maar over de versies uit vorst ook weinig of geen info beschikbaar, ik ben wel in het bezit van het boek van Olivier L.M. over de productie Vorst, daar staat wel een en ander in maar ook niet alles. ik ben ook nog op zoek naar een foto van de acterzijde van een n of bl 1949 productie Vorst. in boeken vindt wel foto’s van de prachtige voorzijde maar bijna nooit de achterkant. vooral welke verlichting er standaard gemonteerd werd. ik vermoed dat er bij mijn Traxen een en ander bijgeschroefd is en dus niet orgineel.
Als je het Frans machtig bent dan kun je contact opnemen met de CBAC ( cbac.be) , de meeste leden zijn Franstalig. Wat oudere mensen maar wel kenners van de Traction en zeker de Belgische versies.
To err is human, not to err is divine.

Totaal aantal Berichten: 144
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Is de traks van Graddus een belgische ?

Totaal aantal Berichten: 10502
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
als ik even zoek op dit forum is de Trax van Gradus idd een Vorst bouwjaar 1949. hoe origineel zou deze nog staan ?

Ik zou zeggen; lees z’n draadje door. Het staat onder de jouwe.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 15734
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dag Dirk, mijn auto is wellicht verre van origineel, maar de typische Vorst details zijn allemaal nog aanwezig (behalve wellicht de voorbumper). Ik heb door de jaren heen (de auto inmiddels zo’n 18 jaar in bezit) wel wat informatie verzameld rond de typische zaken bij de in Vorst geproduceerde auto’s. De mijne is ook een ‘49 (modeljaar ‘50). Als je iets wil weten, just shout. Ik woon overigens ook niet zo ontzettend ver van Deinze, net over de grens bij Wachtebeke.
hoi Graddus net klaar met je draadje te lezen, eerder kabel….......... 85+ pagina’s.
ik zal in het verlengde weekeinde enkele foto’s plaatsen van mijn werkzaamheden. ik heb hem wel volledig moeten herspuiten want de vorige eigenaar was begonnen met de restauratie ............. tja het volledig uit elkaar zwieren,... deels geschuurd tot op het blanke metaal, en dan ja, 10 jaar later, hoe zat het ding terug in elkaar, verkopen dan maar.
Bij aankoop was de versnellingbak volledig greviseerd en de motor nagezien en in orde gezet. ook een kapitaal aan nieuwe stukken en dichtingen behoorden tot de bouwdoos zonder plan. Ondertussen is de volledige ophanging en remsysteem terug opgebouwd, de motor en alle randappartuur zit er ook terug in. Volgende is de carrosserie terug opbouwen en een nieuwe kabelboom maken, ook de dame eens proberen te starten. Ik wens zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Enkele belangerijke verschillen die ik op het eerst zich opmerk is de positie van de nummerplaat en verlichting ervan, ook de richtingaanwijzers zijn bij mij niet aanwezig op de spatborden maar staan op de B stijlen (merk SCINTEX met ingebouwd standlichtje) ook is er bij mijn versie geen citroen logo en bijhorende alu strepen op het bedienningspaneel. Jouw origineele interieur is vergelijkbaar met de restanten in mijn Trax.
misschien een eerste vraagje de raamkaders aan de binnenzijde is dit bij U nog de origineele kleur? op de foto’s grijs, bij mij waren deze (niet zeker of dit zo uit de fabriek gekomen is) een soort chocolade bruin, dit komt wel overeen met de kleur van zonneklep. Als ik een beetje verder ben kunnen we misch eens afspreken om het interieur een te bekijken.
alvast bedank voor je reactie.
ps ik ben nu bezig aan een BL Vorst 1949, daarna volgt een N Vorst ook uit bouwjaar 1949 (ligt ook een beetje volledig uit elkaar) ..... en dan heb ik nog een franse N 1952 staan om af te sluiten binnen een paar jaar.

Totaal aantal Berichten: 15734
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik ben zeer benieuwd, Dirk. De mijne, maar dat heb je vast en zeker gezien, is een BN. De nummerplaat in het midden is typisch voor de Vorst modellen, al heb ik de banaantjes wat verder uit elkaar gezet, om de bredere NL nummerplaat er tussen te krijgen. De strepen op het dashboard zijn modeljaar 1950, dus wanneer jouw auto van eerder in 1949 is dan september, dan klopt het dat je die niet hebt. Wat de verlichting betreft, tja ik heb langzaam wel de indruk gekregen dat ze het in Vorst ook maar deden met wat ze op dat moment op de plank hadden liggen. Veel onderdelen zoals verlichting en ruiten kwamen van lokale Belgische toeleveranciers. Daar zitten dan ook vaak de verschillen in. Idem voor de interieurbekleding. Bij mij zijn de raamomlijstingen inderdaad grijs (en dat is origineel, want het is maar een heel dun laagje dat er grotendeels is afgebladderd). Het kan natuurlijk best dat dit voor modeljaar 49 weer anders was. Soms waren er ook nog verschillen tussen Legere en Normale. Ik moet zeggen dat ik het boek over de Belgische Tractions wel behoorlijk verhelderend vond. Niet helemaal uitputtend, maar je komt er toch een heel eind mee. Wat je wel vaak ziet, is dat details na eerdere restauratie(pogingen) verdwenen zijn, omdat de reservedelen die typisch Belgisch zijn vaak niet meer te krijgen zijn/waren. Of omdat mensen uit onwetendheid dachten dat het niet klopte met wat ze kenden van de Franse Tractions die ze als voorbeeld namen en het hebben teruggebouwd naar Franse specificaties. Je kunt het met andere woorden zo gek niet bedenken. De echte freak roept altijd dat de verlichting op mijn auto niet overeenkomt met wat er op hoort te zitten, maar er is geen enkel spoor dat staaft dat er ooit mee is gerommeld. Ook heb ik ze op andere auto’s gezien. De vaker voorkomende pijlvormige knipperlichten heb ik bijvoorbeeld niet, maar hebben er ook echt nooit opgezeten. Wat er wel op zit, is evenwel van Belgisch fabrikaat, dus zal zeker af fabriek zo geleverd zijn. Het blijft een feestje

Mijn Franse traction van 1938 had ook de bruine raamomlijstingen.
Dat zou dan ook veranderd kunnen zijn miv modeljaar 1950.
hallo, volgens het boe van O.L.M. is de centrale nummerplaat ingevoerd vanaf de herfst van 1949, als ik het chassis nr opzoek vermoed ik dat deze moet geproduceerd zijn augustus / seprember 1949 en dus nog met de nummerplaat op het spatbord. klopt het dat er in de Belgische tractions geen chassis nummer ingeslagen is, ik vindt er geen terug, enkel nummers op de plaatjes van de motor en chassis, ook op de rechter (b) deurstijl staat een nummer maar dit komt niet overeen met he chassis nummer op het plaatje. motor nummer en chassis plaatje komen wel overeen.