Grijze rook na revisie roetfilter jumper.
Marc R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32

Gepost: 30 juni 2025 11:37 PM

Hallo
Naar de keuring geweest en te veel roetdeeltjes meer dan 2milj.
Daarom injectoren vervangen en aangeleerd.
Was nog 1047000 dus te veel.
Een roetfilter van de sloop gehaald , die werkte van bestelwagen met aanrijschade.
Deze manueel geregenereerd en na 30 km even meting gedaan 400000 dus wel verbetering en was nog met koude motor.
Maar nu rook de bestelwagen een maal goed op temperatuur na ong 50km.
Via diagbox zie ik dan dat deze elke keer terug regenereert.
Wat zou mogelijke oorzaak kunnen zijn?
Roetfilter die nog niet volledig schoon is ?
Niet juist ingeleerd ( de roetfilter) ?
Te veel diesel ?

De wagen rijd overigens goed , geen olie verbruik en vol vermogen.
Het betreft een jumper bj 2013 2,2hdi puma motor 130pk
Tips, raad allen welkom.
alvast bedankt

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3903

Gepost: 01 juli 2025 03:20 PM
  [ # 1 ]

Als hij blijft regenereren dan wordt er teveel verschil druk gemeten over het roetfilter.
Maar die grijze rook duidt er duidelijk op dat er iets naverbrand in het roetfilter. Kan zijn door olie, koelvloeistof of iets dat al in het roetfilter zat.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

Marc R
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 juli 2025 04:14 PM
  [ # 2 ]

Ik kan de druksensor eens uitlezen en zien wat het verschil is bij stationair draaien. Weet wel niet wat aanvaardbaar is. De historiek van de filter weet ik niet of de vorige auto olie of dergelijke verbruikte. Wel kan ik via de temperatuur sensor cleaner inspuiten en deze op die manier nog eens reinigen. Weet niet of dit veel doet maar een spuitbus dpf cleaner kost nu ook nie veel.
En anders hopen dat het steeds minder wordt.
Alvast bedankt voor het meedenken

Profiel  

Marc R
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 juli 2025 06:26 PM
  [ # 3 ]

En denk dat die dpf cleaner ook via de aansluitingen kan van de druksensor als ik deze losdraai op de roetfilter.
Kan ik direct even sensor losmaken en zien of er iets in de leiding verstopt zit , je weet maar nooit.

Profiel  

klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505

Gepost: 01 juli 2025 08:35 PM
  [ # 4 ]

Vraag: heb je de adaptive waarden van het roetfilter op 0 gezet bij het vervangen van het roetfilter ?
De ECU weet niet dat er een andere er onder zit en rekent dus met de “oude” waarden verder en is waarschijnlijk het probleem bij het snel achter elkaar regenereren.

Roetfilter verschildruk waarden:
PSA zegt in staionaire loop en motor op bedrijfstemperatuur: max 10 mbar en ik zou ook bij verschillende toerentallen meten om te zien hoe het er uit ziet.

Mijn praktijkervaring met FAP en andere roetfilters is : stationair tot 25m bar is acceptabel en bij een korte volgas stoot max. 200 mbar acceptabel. Vraag de parameters voor as( afkomstig van het additiv Eloys 176 ) en roet af en dan weet je meer.

Profiel  

Marc R
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 juli 2025 06:51 PM
  [ # 5 ]

Was vergeten te vermelden dat ik deze na regeneratie aangemeld heb via diagbox als nieuw (is de enige mogelijkheid) dus bij roetdeeltjes staat 0.
Ik probeer morgen eens deze aan de pc te leggen en enkele metingen te doen . Post hier de resultaten.
Alvast bedankt om te helpen mee denken.

Profiel  

Marc R
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 juli 2025 10:23 AM
  [ # 6 ]

Gisteren nog paar metingen gedaan:
toestand motor                     koud               koud                     warm               warm
                                  (juist gestart)        2500tr/min               stationair           balast 3000tr
temp voor katalysator             100°              100°                      216°              300°
temp voor roetfilter                 60°                60°                      188°              250° 
differentiaaldruk dpf               2 mbar             14 mbar                 7 mbar           157 mbar
spanning verschildruksensor DPF   0454 mv             0512 mv                 0478 mv             1284 mv  
Belasting roetdeeltjes               0%                0%                    0%              0%
totale massa in DPF           000 G/L             000 G/L                 001 G/L             001 G/L

Ben dan nog even doorgereden en nu staat er ook 54km na laatste generatie bij start was het 35km.
Deze heeft de volledige rit geen rook uitgestoten (toch niet zichtbaar)

Als ik deze waarden zie lijkt me dit niet zo slecht.
Ik veronderstel als je veel korte ritten doet je 250 a 300 km moet haalbaar zijn voordat deze regenereert.
Eventueel afwachten want rook kan ook nog iets zijn wat a in de filter zat van vorige auto ?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook