activeren aux ingang
j.de.w.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 09 juli 2025 08:11 PM

Omdat de FM ontvangst van de Blaupunkt RD4 radio in mijn C4GP uit 2008 zo belabberd is wil ik een DAB ontvanger via de aux-ingang aansluiten. Kabeltje aangeschaft en ingeprikt maar het activeren van die aux ingang lukt mijn garage niet. Is er iemand in de regio Rijnmond die me daarbij kan helpen?

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2527

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 juli 2025 12:07 AM
  [ # 1 ]

Waarom is de ontvangst via FM belabberd?
In bijna alle gevallen komt dat door de antenne, heb je die al gecheckt? En dan niet de spriet, maar de voet.

Voor de DAB ontvanger moet je een aparte antenne hebben.
Daar worden hoge eisen aan gesteld omdat de ontvangst van DAB veel lastiger is vanwege de aanzienlijk hogere frequentie waarop dat signaal binnenkomt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

j.de.w.
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 juli 2025 12:56 AM
  [ # 2 ]

Ik heb geen idee waarom die FM ontvangst zo hopeloos is - een goede FM ontvangst zou het probleem ook oplossen. Een losse plakantenne ook geprobeerd maar daar wordt het niet beter van. En ik heb de antenne inderdaad losgehaald via het achterste interieur lampje maar kom niet in de antennevoet omdat die piepkleine torx schroefjes min of meer weggeroest zijn.
Denk je dat het het proberen waard zou zijn om ‘em botweg te vervangen voor een andere? Het is een exemplaar met één draad trouwens, de meeste die ik tegenkom op onderdelen-sites hebben twee aansluitingen.

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 juli 2025 10:18 AM
  [ # 3 ]

Dat die schroefjes verroest zijn, betekent dat er water bij gekomen is. En water is funest voor een antennevoet, zeker als daar ook een versterker in zit.
Ook bij een ééndraads verbinding met de radio kan dat zo zijn, die 3V of 5V voeding komt dan vanuit de radio via de antennekabel.

Als je me de VIN geeft van je C4P, zal ik kijken of er op Service.Citroen iets over te vinden is.

Groet,
JW

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 juli 2025 01:25 PM
  [ # 4 ]

Via de VIN zie ik dat er, af fabriek, een VDO RD4 radio in zit, met enkele tuner.
Geen Blaupunkt dus, die zou er dan later ingezet moeten zijn.

Voorts blijkt de antenne inderdaad een ingebouwde versterker te hebben in de voet, gevoed vanuit de radio.

Mijn suggestie zou dus zijn: begin met het vervangen van de antennevoet.
Die kost de kop niet, artikel 6561JQ kost € 46,49 incl. BTW bij de dealer.

Kun je de spriet nog loskrijgen? Zo niet die dan ook vervangen, die kost € 19,20

Ik heb een aantal doc’s opgeslagen.
Die kan ik je sturen, geef dan even je mailadres via een PB, dan gaan ze naar je onderweg.

Groet,
JW

Profiel  

j.de.w.
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 juli 2025 02:47 PM
  [ # 5 ]

Okee, dank je wel voor die informatie. Ik ga eerst maar ‘s kijken of het inderdaad een Blaupunkt is of toch een VDO. En even meten of er een spanninkje uit die antenne-ingang komt want als die ontbreekt heb ik ook niks aan een nieuwe voet.
Als ik het goed begrijp gaat de draad uit de antennevoet rechtstreeks naar de radio en niet via schimmige franse electronica-kastjes? Dan kan ik die draad ook nog doormeten op eventuele breuken onderweg.
Ik hou je op de hoogte!

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 juli 2025 05:48 PM
  [ # 6 ]

Inmiddels zijn de nodige doc’s onderweg.
Daarop kun je ook zien dat de kabel #8 rechtstreeks naar de radio gaat.

Als je 6561JQ op het web zoekt, vind je meerdere leveranciers.
Tweede hands zou ik ‘m niet kopen.

Groet,
JW

Profiel  

j.de.w.
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 juli 2025 09:05 PM
  [ # 7 ]

Dank je, ik heb ze in goede orde ontvangen.

Het is inderdaad een VDO radio. Op de antenne ingang meet ik 70 mV - is dat niet een beetje weinig voor een antenneversterker?

Ik heb gezocht naar leveranciers maar vind alleen ofwel nederlandse tweedehandsen ofwel buitenlandse aanbieders (misschien door m’n gebrekkige webzoek skills).
Als iemand een goed adres weet hou ik me aanbevolen!

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 juli 2025 10:08 PM
  [ # 8 ]

Dat is te laag.
Maar hoe heb je dat gemeten, met wat voor soort instrument? Als die niet zeer hoog-Ohmig is, wordt de uitgang teveel belast, en gaat de spanning onderuit.

Op het web vind ik zelf tot nu toe ook alleen maar buitenlandse aanbieders van nieuwe spullen.
In NL tot nu toe alleen maar gebruikt spul.
Voor nieuwe delen zul je dan naar een Citroën dealer moeten, dan wel een Peugeot dealer.

Groet,
JW

Profiel  

j.de.w.
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 juli 2025 10:52 PM
  [ # 9 ]

Spanning heb ik gemeten met een multimeter, daar kan ik wel van op aan.

Ik lijk trouwens te zien dat kabel #8 eerst naar kastje 20 gaat (geen idee wat dat doet, ontstoren?) en dan pas naar achter als kabel #7. Maar kan me vergissen - het is een oerwoud aan schema’s en opties, lastig te doorgronden voor een leek.

Als je er zeker van bent dat de spanning uit de radio zelf komt zou dat het euvel kunnen zijn, tenzij de antennevoeding er onderweg bij komt.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 10 juli 2025 11:06 PM
  [ # 10 ]

Dat kastje #20 zit er bij jou niet in, het staat ook niet op de stuklijst van de via de VIN opgeroepen Antenne.

Ik vermoed dat de kabels #7 en #8 doorverbonden zijn op de plek waar dat kastje zou zitten bij andere uitvoeringen.
En inderdaad, het is kabel #7 die verder naar achteren, naar de antenne gaat.

Waarom jij met jouw multimeter maar 70 mV meet weet ik niet.
Is dat een elektronische, of een klassieke met een wijzer?

Groet,
JW

Profiel  

j.de.w.
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 juli 2025 12:24 AM
  [ # 11 ]

Aha dank je, sorry de term ‘stuklijst’ is geheel nieuw voor me, zo leer je nog ‘es wat.

Het is een vrij recente elektronische multimeter, geen wijzer-type.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 juli 2025 02:37 PM
  [ # 12 ]

Ik heb nog even het schema opgezocht van deze radio en z’n antenne.
Daaruit blijkt dat de antenne rechtstreeks ingeprikt is op de radio, geen tussenbakje waar dan alsnog de voeding voor de versterker in de antennevoet geregeld wordt. Hij krijgt dus z’n voeding uit de radio.
En in de documenten die ik je gestuurd heb is te lezen dat die voeding er inderdaad is, zie document PRESENTATIE GELUIDSINSTALLATIE - AUTORADIO RD4 :
Een adapter van de antenne die de door de ontvangantenne ontvangen signalen overbrengt op de kabel van de autoradio.
De voeding geschiedt via de kern van de coaxiale kabel.

Groet,
JW

Profiel  

j.de.w.
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 juli 2025 03:02 PM
  [ # 13 ]

Dank voor die informatie, dat sluit weer een aantal onzekerheden uit.
Als die voeding bij mij ontbreekt vanuit de radio dan lijkt me dat het probleem.
En dan zou het te proberen zijn er een fantoomvoedingadapter tussen te zetten (die eigenlijk bedoeld zijn voor after-market radio’s). Wellicht krijg ik daar de antenneversterker in de antennevoet mee aan de gang.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 juli 2025 05:21 PM
  [ # 14 ]

Je eerdere postings nog eens teruglezend zie ik dat je schrijft dat de kleine schroefjes aan de onderkant van de voet verroest zijn. Dat betekent dat daar water bijgekomen is, dat is funest.
Ik heb al diverse keren meegemaakt dat daardoor de elektronica in de voet gesneuveld is, opgelost door vervangen van de voet.
Mijn suggestie zou dan ook zijn: doe dat eerst, en kijk dan wat er gebeurt.

Plaatsen van een fantoomvoeding is niet zonder risico.
Immers, welke spanning heeft de versterker in de voet nodig?

Groet,
JW

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook