zwarte rook uit de uitlaat
Guapo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-07-2025

Gepost: 22 juli 2025 09:07 AM

Hallo,


Ik heb een xsara picasso diesel 16oohdi bouwjaar 2004.Hij rijd perfect,geen lekken,verbruikt weinig maar wordt afgekeurd op de keuring wegens roetuitstoot.Ik krujg geen foutmeldingen,EGR is vervangen en injectoren zijn gestest,filters zijn vervangen en goed bevonden.Weet iemand wat het probleem kan zijn ?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3944
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 juli 2025 10:05 AM
  [ # 1 ]

Belgie of Nederland ? Testen zijn anders.  Gezakt voor de roettest, d.w.z. bij 3000 tpm stoot hij te veel roet uit ( oude testmethode) . .Mogelijkheden:  FAP werkt niet meer, injectoren vernevelen niet genoeg ( ook als ze niet lekken). Welke filters vervangen ?
Geef je motornummer eens door ( positie 6,7, en 8 van je VIN )
Ooit chiptuning gehad ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Guapo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 20-07-2025

Gepost: 22 juli 2025 02:10 PM
  [ # 2 ]

Ik woon in Belgie.Alle filters olie,pollen,luchtfilter zijn vervangen.Een chiptuning is niet gebeurd.Mijn motornummer is CH9HY[.
Bij het rijden ondervind ik geen enkel probleem.

Profiel  
 
bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 22 juli 2025 04:11 PM
  [ # 3 ]

HVO100 gaan tanken , eind mee rijden dan opnieuw keuren.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3944
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 juli 2025 04:21 PM
  [ # 4 ]

OK, dan heb je een 9HY motor, ( DV6TED4) versie van de 1.6 HDI.
Die is euro4, en heeft al een FAP ( filter a Particules, deeltjesfilter) om de motor schoner/minder roetend te maken.
Hij zou dus nog niet met de moderne roetdeeltjes meter getest moeten zijn.
Wat staat er op je keuringsrapport: Alleen “te veel deeltjes”, of staat er een getal bij ? 
Ik zou eens naar een garage gaan die deze motoren erg goed kent ( PCA/EuroCasion, d.w.z. ex dealer) en hen om raad vragen.
Het is heel moeilijk voor iemand zonder een specifieke test-machine voor direct ingespoten injectoren om te zeggen of ze nog goed zijn: Dat hangt vooral van het sproeibeeld af, een ouderwetse lektest en kijken of hij nog “goed” verneveld werkt niet meer bij een HDI.
Soms helpt het om 100 km te rijden met een speciale injector reiniger voor dieselmotoren, en om eens een flink stuk over de 100KM/uur in een lagere versnelling bij over de 3000 tpm te rijden om de boel “schoon te branden”, maar dat is geen garantie.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12553
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 juli 2025 10:20 PM
  [ # 5 ]
bibberkip schreef:

HVO100 gaan tanken , eind mee rijden dan opnieuw keuren.

Ja vooral doen met deze motor specifiek, bestel dan gelijk een setje nieuwe verstuivers…..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook