Dag Citroën forum,
Ik vond tijdens een zoektocht op het forum al een paar mensen met hetzelfde symptoom, maar zover ik kon vinden geen duidelijke diagnose. BX schakelt prima maar in de 5e versnelling tussen 80 en 100 km per uur is er een lage dreun hoorbaar. Licht naar voren duwen van de pook in de 5 en het geluid is weg. Alsof er een stang tegen de carrosserie trilt. Inspectie op de brug laat echter zien dat dit niet waarschijnlijk is. Ik voel dat ik wat speling heb op de selectievork as maar voor ik die weg in sla ben ik benieuwd of er iemand bekend is met het probleem, en of het bij de bak zit of bij het pook mechanisme. Het geluid verdwijnt namelijk weer bij de 100kph vermoedelijk omdat de motor iets kantelt onder hoog vermogen.
Alle tips welkom,
Groeten Twan
Motorsteunen?
Boven de honderd duwt de motor de steunen helemaal in, daaronder niet, maar als je steunen versleten zijn dan staat je motor met bak niet in de goede positie/hoogte.
Bij lagere versnellingen hoor je dat nauwelijks want je maakt meer toeren voordat je voldoende koppel maakt het blok te kantelen en als je dat wel doet maakt de motor meer geluid.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz dank voor de suggestie maar nee vorig jaar allemaal vernieuwd met het oog op hetzelfde euvel.
Ik weet niet of bij deze bakken het tandwiel van de vijfde versnelling ook al slijt en los kan lopen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja dat kan zeker en ik zou dat ook even gaan checken. Dus, deksel aan de zijkant van de versnellingsbak er ff af. Daarnaast: het dreunen wordt ook nog wel eens door de uitlaat veroorzaakt. Loop die ook even goed na.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Interessant, dus ik kan er bij, dank! Maar wat is dan het slijtende onderdeel? Druk op de pook en het is weg, dus aslager? Verhelpen = bak eraf?





























Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het tandwiel van de 5 kan loslopen waardoor het niet meer helemaal in de juiste positie staat. Met enige druk op de pook komt het dan wel weer op de juiste plek. Dat deksel van de versnellingsbak is bereikbaar via de linker wielkast.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wederom dank, ik snap nog niet helemaal hoe zou morgen kunnen maar eea wijst zichzelf ongetwijfeld bij inspectie. Hebben we het hier over het tandwiel op de primaire as, en wat vervang ik als dan? Tandwiel, spacer, “bush”? Of komt er meer bij kijken zoals synchro ? Heb p172 h6p16 van Haynes als referentie.
Na het één en ander aan zoekwerk: gok dat het glijlager (bus of het binnenloopvlak) kan slijten. Ook gezien dat bijvoorbeeld ganzenboom revisie sets verkoopt incl wiel, rondsel, synchro en moeren. Gok dat het 35/47 is, als iemand de vertanding precies weet voor een 1.6 tgi uit 92: ik ben je dankbaar voor de info. Haynes zegt 0.7568:1 maar dat “meshed” net niet met de beschikbare sets.
Zo zag het er uit bij de vijf in mijn Xsara destijds:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hé dat is interessant, tis het platte vlak dank 2d. Heb de onderdelen nog nooit in m’n handen gehad, maar als ik dat zo zie is een revisie set zoals deze niet voldoende?
Iets andere bak op de Xantia? Kan het onderdeel met die nokken niet helemaal thuisbrengen. Of zit ik zelf te kijken naar de verkeerde bak? (be3)