Hoi,
ik heb een vraag over het schakelgedrag van mijn koelventilatoren. Als het digitale paneeltje (midden dashboard) 94 graden aan geeft gaat mijn linker koelvin op volle toeren draaien. Ik voel bij inschakelen beide relais die naast elkaar naast de radiator onder de koplamp zitten schakelen.
De rechter koelventilator doet het wel als ik deze rechtstreeks 12V geef.
De temperatuurschakelaar in de radiator heeft 3 aansluitingen en 1 bruine en twee blauwe draden.
Ik had tot nog toe begrepen dat BEIDE koelventilatoren bij temperatuur X op de lage stand gaan draaien en bij temperatuur Y op hoge snelheid, klopt dit?
Deze vraag is belangrijk omdat ik zeker wil weten dat het systeem nu goed werk, de volgende stap is namelijk de integratie van de airco sturing op het bestaande (en naar behoren functionerende) systeem.
Graag jullie advies, alvast dank!
Remko














































Totaal aantal Berichten: 43509
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Klopt, bij stap 1 gaan beide fans op halve snelheid draaien en in stap 2 beide op volle snelheid.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En bij welke temperatuur schakelt stap 1 in? Is dat 94 graden of al eerder?
Anders gezegd, als ik de draden naar de temperatuur schakelaar in de radiator verbind met de auto op contact, is dit het enige dat er gebeurt, dus doorverbinden van andere draden of alledrie geeft geen andere reactie.
Er vanuit gaande dat ik geen kabelbreuk heb, zou ik de relais maar eens uitwisselen, ik bedoel, klikken van het relais betekent nog niet dat de schakeling effectief gemaakt wordt.
Hebben jullie nog een ander idee?