1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Accu leeg !!!!
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 15 november 2004 08:34 PM

Waarom wil me bix niet bij koud weer starten???
Nu begint het een klein beetje te vriezen en mijn accu trekt het al niet meer!
In eerste instantie kwam de start motor heel moeilijk rond. En op het laatste moment dat ik dacht van nu is ie leeg, sprong die aan. Dat gebeurde ong 6 x.
Tot aan gisteren: dood. startmotor kwam helemaal niet meer rond.

Zit een accu in van 1 jaar oud. de metalen plaatjes staan onder het accuwater. De accu is 44 Ampere geloof ik (kan dat???)(te licht?)

Stroom verbruiker nummer 1 is mijn versterker met subwoofer.
Maar tijdens het starten staat het hele zooitje uit.
Heb hier geen last van gehad tijdens de zomer.

Raadzaam om maar een nieuwe accu aan te schaffen of kan iemand vertellen doormiddel van ervaring wat er aan de hand kan zijn?

Mvg Joost

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 15 november 2004 08:53 PM
  [ # 1 ]

Hmmm, ook even controleren of je dynamo wel goed bijlaadt. Als de motor loopt met een multimeter de spanning over de accupolen meten. Moet wat boven de 12V zijn. Voor dat je een nieuwe accu koopt ook die even controleren bij een accuspecialist.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 15 november 2004 09:00 PM
  [ # 2 ]
sans-pareil schreef:

Hmmm, ook even controleren of je dynamo wel goed bijlaadt. Als de motor loopt met een multimeter de spanning over de accupolen meten. Moet wat boven de 12V zijn. Voor dat je een nieuwe accu koopt ook die even controleren bij een accuspecialist.

Ik ga morgen direct met de multi meter aan de gang.
Bedankt voor de tip!!
Maar wat als die niet meer (goed) bij laadt?
Nieuwe dynamo? conclusie: duur geintje

Mvg Joost

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 15 november 2004 09:15 PM
  [ # 3 ]

2e hands dynamo van de sloop hoeft niet zo duur te zijn… je kan er altijd ook nog een klap met een hamer op geven, soms schieten de koolborstels dan weer goed (geldt geloof ik niet voor alle types dynamos), en kan ie weer even mee. Zou in elk geval als ie het niet doet beginnen met een sloop dynamo. Soms kan je zelfs gereviseerde voor een hele redelijke prijs krijgen meen ik.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 15 november 2004 10:09 PM
  [ # 4 ]

Is heel typisc.
Waarschijnlijk is het gewoon de accu.
Met deze dagen ga je namelijk ontdekken welke accu’s goed zijn en welke niet.
De mijne was er ook mee gestopt (varta 45ampere).
‘t Geval was dat de auto van m’n broer net total loss was verklaard (BMW 320i) dus heb daar de accu maar uitgehaald (Varta 70 Ampere).
Probleem gelijk helemaal opgelost.
Auto start ook veel fijner.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 15 november 2004 11:07 PM
  [ # 5 ]

Zijn die koolborsteltjes van de dynamo niet gewoon te vervangen? (Is nog niet nodig geweest, maar bij mijn oude Peug 205 was het wel gewoon makkelijk te doen!).
Als je zelf die borsteltjes kan vervangen ben je 10/15 euro armer en kan je dynamo weer jaren mee!

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 16 november 2004 12:26 AM
  [ # 6 ]

Ik heb ‘t gemeten en me accu wordt goed opgeladen door me dynamo!
Waar zit dan het probleem? Lekt er ergens stroom weg ? (of praat ik onzin?)

Mvg jOost

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 16 november 2004 12:32 AM
  [ # 7 ]

Even accu laten testen lijkt mij dan de volgende stap. Gespecialiseerde accu bedrijven hebben daar zo’n apparaat voor, maar een heleboel garages ook. Als je een andere accu er in zet, dan zou ik neigen naar een grotere, is altijd fijn Smile.

Als alles het verder doet kan het natuurlijk ookd e startmotor zelf zijn.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 16 november 2004 01:14 AM
  [ # 8 ]
sjoosie schreef:

Ik heb ‘t gemeten en me accu wordt goed opgeladen door me dynamo!
Waar zit dan het probleem? Lekt er ergens stroom weg ? (of praat ik onzin?)

Mvg jOost

Lees m’n eerdere bericht Smile
Een goeie 2e hands accu ergens halen met inderdaad een hoger amperage. Op de sloop ofzo?
Er zijn genoeg auto’s die met een vrij nieuwe auto naar de sloop gaan.
Als ik niet toevallig een accu nodig had, dan had hij er nu ook nog in de sloopauto van m’n broer gezeten.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 16 november 2004 02:15 AM
  [ # 9 ]
sjoosie schreef:

Ik heb ‘t gemeten en me accu wordt goed opgeladen door me dynamo!
Waar zit dan het probleem? Lekt er ergens stroom weg ? (of praat ik onzin?)

Mvg jOost

Hoe heb je gemeten en wat heb je gemeten?
Dynamo levert ongeveer 14 V. Is het veel lager, dan laadt de dynamo te weinig bij.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 november 2004 03:15 AM
  [ # 10 ]

De dynamo kun je het beste meten door de plus op de dynamo te pakken en de massa, heb ik ooit eens gezien bij een garage die alleen maar in auto electra doet. De koolborstels zijn inderdaad makkelijk zelf te vervangen, dat is zo een plaatje met wat electronica erop, kost iets van € 30.

De accu kun je gratis laten testen bij de Kwikfit, Euromasters, etc., maar ik neem aan dat als je accu één jaar oud is, dan heeft deze toch nog wel garantie, is meestal 2 jaar.

Met het koude weer ga je inderdaad merken welke accu’s niet goed zijn. Als de temperatuur daalt, levert de accu minder stroom en vraagt de motor 40% meer vermogen om te willen starten. Ik ga van het weekend mijn accu en dynamo ook meer eens testen, voordat mijn broertje me gaat uitlachen dat het altijd Franse auto’s zijn die niet starten Evil or Very Mad

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 november 2004 10:52 AM
  [ # 11 ]

Meet ook even of de accu met zo’n 2000 toeren niet VEEL TE VEEL bijlaadt.
Meer dan 14,5 moet niet.
Daar mol je hem ook mee.
koolborstels kosten een halve euro.
Vaak hoef je de elktronica niet te vervangen.

Zijn je accu polen goed vast gemaakt en schoon? bekabeling goed? ook de aarde draad?
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 16 november 2004 11:02 AM
  [ # 12 ]

Joost,

Aangezien jij dezelfde accu als mij hebt, zou ik kijken voor een gelaccu, deze gaan een autoleven lang mee en je hebt geen geklooi meer met accu’s en niet starten enzo. Ik zou er dan een kopen van het merk Varta, deze staan bekend om een lange levensduur….

greetzz… Marc

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 november 2004 01:34 PM
  [ # 13 ]
gti_styling84 schreef:

Ik zou er dan een kopen van het merk Varta, deze staan bekend om een lange levensduur….

Net als de reclame waarbij een auto niet wil starten, dan zeggen ze “Aan de accu kan het niet liggen want dat is een Varta” Wink

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 16 november 2004 04:46 PM
  [ # 14 ]

Sjoosie;
meet of er stroom wordt verbruikt als de auto volledig uitgeschakeld is; (dit heb ik eens met m`n Jaguar aan de hand gehad, het bleek een defect relais te zijn; dit trok constant stroom. Maar voordat ik dat gevonden had…..!).

Stroomverbruik gemeten en gezien dat iets stroom trok; kabelbomen van de accu losgemaakt (massa laten zitten) en gemeten welke kabel stroom trok. Vervolgens gekeken welke apparaten op die kabel zaten en daar alle zekeringen van verwijderd, toen stuk voor stuk de zekeringen terug geplaatst en gemeten totdat ik de boosdoener had. Het was daarna een kwestie van kijken wat er in dat circuit defect/niet goed aangesloten was.

Een andere optie is dat er een plaat in je accu krom is (meestal een fabricage fout); in dat geval trekt de accu zichzelf leeg, dat kun je checken door de volle accu een langere tijd afgekoppeld te laten en daarna weer aan te sluiten. Is dat het probleem…..je hebt garantie toch?

Succes

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 16 november 2004 07:00 PM
  [ # 15 ]

2 Eric vertogen

Hoe heb je gemeten en wat heb je gemeten?
Dynamo levert ongeveer 14 V. Is het veel lager, dan laadt de dynamo te weinig bij.

Met de multimeter direct op de accupolen. (goed of fout????)
zat onder de 14 v, 13 nog wat ..

2 ZX1.4i

De accu kun je gratis laten testen bij de Kwikfit, Euromasters, etc., maar ik neem aan dat als je accu één jaar oud is, dan heeft deze toch nog wel garantie, is meestal 2 jaar.

Dan ga ik dat doen. Als het toch gratis is!!!

2 bogaard77

Meet ook even of de accu met zo’n 2000 toeren niet VEEL TE VEEL bijlaadt.
Meer dan 14,5 moet niet.

Dat ga ik morgen direct doen als ik naar me werk ga!
Maar verwacht t niet want bij stationair haalt die dat nog niet eens!

Zijn je accu polen goed vast gemaakt en schoon? bekabeling goed? ook de aarde draad?

Jah das allemaal in orde!

2 gti_styling84

Aangezien jij dezelfde accu als mij hebt, zou ik kijken voor een gelaccu, deze gaan een autoleven lang mee en je hebt geen geklooi meer met accu’s en niet starten enzo. Ik zou er dan een kopen van het merk Varta, deze staan bekend om een lange levensduur….

Jah tis dak nu ff geen geld over heb anders had ik die ook gelijk dr in gezet! Maar ik laat hem eerst even meten. Mocht de accu goed zijn dan geef ik geld uit voor niets. Dan is dat weer iets voor later wanneer de accu dan echt kapot is.

2 JustShootMe

meet of er stroom wordt verbruikt als de auto volledig uitgeschakeld is; (dit heb ik eens met m`n Jaguar aan de hand gehad, het bleek een defect relais te zijn; dit trok constant stroom. Maar voordat ik dat gevonden had…..!).

Dat ga ik doen. Mischien dat ik dan een hoop dingen kan uitsluiten.

Een andere optie is dat er een plaat in je accu krom is (meestal een fabricage fout); in dat geval trekt de accu zichzelf leeg, dat kun je checken door de volle accu een langere tijd afgekoppeld te laten en daarna weer aan te sluiten. Is dat het probleem…..je hebt garantie toch?

Kan ik dat zelf bekijken of er een plaat krom is ?
Ik weet niet of ik garantie heb!

 

Iedereen bedankt voor de reactie’s
Ik hoop dat ik ‘t probleem opgelost heb voor de echte winterkou begint.
Want wil natuurlijk wel van de plaats kome.

Mvg Joost

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook