Beste forumleden,
Ik heb vier jaar geleden een Citroën C4 Picasso 1.6 THP (EP6CDT) model 2013 - 2015 gekocht. Het bouwjaar is maart 2014. In augustus 2021 is hij uit Duitsland geïmporteerd.
Er stond toen 67.088 km op de teller. Ik heb deze auto gekocht omdat ik tijdens vakantie onze caravan wil kunnen trekken en deze auto kan tot 1620 kg trekken. De caravan weegt beladen maximaal 1300 kg.
Vrij kort daarna is er een LPG installatie ingebouwd.
Afgelopen voorjaar verloor de auto vermogen en hield in. De bougies zijn toen door de wegenwacht gesteld omdat de elektrodeafstand te groot was geworden. Daarna heb ik de bougies en bobines vervangen. Bij het uitlezen kwam er de melding over een misfire maar de reden was niet te achterhalen. De auto reed weer naar behoren.
Vanaf drie maanden geleden begon de auto meer olie te verbruiken. Elke 3000 km moest er een liter worden bijgevuld. Buiten het hoge olieverbruik waren er geen problemen meer tijdens het rijden tot vorige week.
Vorige week hield de auto weer in tijdens het trekken van de caravan bergopwaarts. Ik kon nog wel rijden en heb voor de zekerheid verder gereden op benzine. 150 km verder verloor de auto kracht en kon ik in een lagere versnelling de parkeerplaats van de snelweg bereiken.
Ik heb de auto uit gezet. Contact uit. Daarna heb ik weer gestart. De auto liep onregelmatig.
De sleepdienstmedewerker was er zeker van dat de motor niet meer te maken was. Ik denk dat dit zijn ervaring is. Later heeft de garage de diagnose gesteld: één cilinder stuk, motor stuk. De technische dienst van de ANWB geeft aan dat het niet is aan te raden een ruilmotor erin te laten zetten omdat THP motoren een slechte reputatie hebben.
Daarom wil ik nu onderzoeken of er een mogelijkheid is een andere (sterke) motor in te laten bouwen. Er staat nu 144000 km op de teller en met een goede motor kunnen wij nog heel wat jaren vooruit.
Weet iemand of een andere motor in onze auto kan worden gebouwd?
De gasinstallatie wil ik ook weer laten installeren.
Ik lees graag de reacties.
Hartelijke groet, Anton
Niet zomaar uitwisselbaar wat elektronica betreft, als je kijkt naar 165 of 200PK THP.
Oorzaak hier is niet een zwakke motor, maar dat je zeer waarschijnlijk nooit de bougies op tijd vervangen heb, als ik het verhaal zo lees, dat i.c.m. niet op tijd olie verversen, E10, lage toeren rijden is de doodsteek voor elke THP.
Best Anton:
In jouw auto past alleen een EP motor: De electronica van een auto is tegenwoordig zo geïntegreerd ( in lekentaal, er zitten meerdere computers in die met elkaar “praten”), dat je er nooit in slaagt om een andere motor te gebruiken.
In jouw C4 Picasso zijn bijvoorbeeld nog de 2 liter EW motoren geleverd, en mechanisch gezien zou je dat kunnen ombouwen, maar ga er dan maar van uit dat je ook de uitlaat, de koeling, de versnellingsbak etc moet overnemen van de 2 liter auto, want dat zal zeker niet 1 op 1 passen. Daarna moet je dan iemand vinden die echt heel goed thuis is in auto electronica om die computers om te programmeren.
Als laatste puntje: Het “legale” aspect. Je moet langs bij de RDW voor zo’n motor-ombouw, want je type-goedkeuring vervalt en dat is ook voor de leek geen optie. Zonder dat zul je bij een fatsoenlijke APK afgekeurd worden.
Blijft over een “ruilmotor” inbouwen: Dat kan zeker, maar of dat aan te raden is is een andere zaak: Die THP motoren hebben hun problemen, maar ik denk dat je inbouw van de LPG installatie er ook iets mee te maken heeft, want dat wordt maar HEEL zelden gedaan, voor een LPG C4 niets men in het algemeen de 2 liter motor. Waarom? LPG en Directe Injectie is complex, vooral voor het motor-management, want je moet je Directe injectie nog laten werken om te voorkomen dat je benzine-injectoren stuk gaan. Dan nog het financieel aspect: Dat moet je zelf bekijken. Investeren in een auto uit 2014.
Als je een goede ruilmotor ( dat wil zeggen een gereviseerde!) inbouwt dan mag je verwachten 150.000 - 200.000 zorgeloze kilometers te maken, maar ik zou toch op voorhand de bougies elke 25.000-30.000 km wisselen als voorbeeld.
Nog even over wat er gebeurt is:
Toen je dit voorjaar de “misfires” kreeg hadden alle alarmbellen aan moeten gaan, want met het vervangen van de bougies en de bobines doen je een beetje aan symptoombestrijding, het werkt weer, zeg maar na 70.000 km op LPG. Toen je daarna ook het olieverbruik ineens sterk zag verhogen was het duidelijk: Dat hogere olieverbruik komt door vastzittende zuigerveren, lees olieschraapveren. Dat is een vaker voorkomend probleem bij deze motoren, en leidt zonder ingrijpen tot een kapotte motor.
Ik wens je een wijze beslissing.
To err is human, not to err is divine.
Andere motor is onbegonnen werk, kun je beter een andere auto kopen.
Bougies elke 25 a 30k vervangen is garantie voor ellende, elke 10K met oliewissel + spoeling is het advies.
Doe je dit niet, dan gaat de vervuiling in je zuigerveren zitten, hoe dat afloopt, weet je nu uit eigen ervaring, na 70K is de motor dan echt op. Je kan het onzin of overdreven vinden, mijn THP 165Pk heb ik gekocht met 34K en nu 105K op de teller in 2 jaar, geen storingen, volle vermogen, zuinig en geen druppel olie verbruik. Bij 90K heb ik zelf preventief een granulaat reiniging gedaan, toch denk ik niet dat deze auto 200K zal halen, het jeukt teveel om iets anders te kopen














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik wil hier toch even een aanvulling op geven. Bij een direct ingespoten motor die op lpg loopt is het verhaal van vervuiling en het vastkoeken van de zuigerveren vele malen minder een issue. Dat komt omdat Lpg indirect wordt ingespoten, voor de kleppen dus, zoals bij een “ouderwetse” benzinemotor met inspuiting.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoe zat het ook weer bij een LPG installatie icm een direct ingespoten benzine?
In mijn herinnering zit dat de benzine injectie doorgaat als je op LPG rijdt, uiteraard minder dan wanneer je alleen op benzine rijdt.
In dat geval blijf wel je last houden van die extra vervuiling door klep-overlap. Waarbij ik niet weet hoe die overlap in die situatie geregeld wordt door de ECU, blijft die hetzelfde, of verandert dat dan?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er wordt niet permanent benzine ingespoten bij het rijden op lpg. De bijmengingen van benzine zijn afhankelijk van een aantal parameters. Daarbij gaat het om zeer kleine hoeveelheden, enkel bedoeld om de benzine injector heel te houden. Ervaringen met lpg gestookte Di motoren leren dat de levensduur omhoog gaat en het olieverbruik daalt. Ik heb die ervaring ook, mijn vorige auto had een Di motor met turbo op Lpg. Voor de installatie van het systeem een carbonclean laten doen, plus een reiniging van het hele inlaattraject. Vervolgens is er in 60k km geen vervuiling meer ontstaan.
Wel was ook hier de motor zeer gevoelig voor de juiste bougies en een korte vervangingstermijn van maximaal 15.000 km. Dus bij iedere beurt nieuwe bougies.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja precies elke beurt gewoon nieuwe bougies, dat doe ik bij mijn THP ook, je ziet er niets aan, behalve verkleuring van het porselein, wat aangeeft dat ze flink wat te verduren krijgen. Dat de benzine injector kleine hoeveelheden inspuit, houd dus in dat bij flink versleten bougies, de vervuiling behoorlijk is (LSPI), wat in de zuigerveren gaat zitten?
Nee.
Zo’n LPG systeem voor de direct ingespoten Benzine motoren is veel slimmer.
Bij bepaalde belastingen wordt minder LPG en een beetje benzine ingespoten, ook om de zoveel tijd. Dat wordt voornamelijk gedaan voor de levensduur van de injectoren. Als je dat niet doet worden die veel te heet, en gaan ze relatief snel stuk. ( Of je merkt dat de motor op benzine ineens op 3 cilinders loopt.) Zie de opmerking van Waterman.
De vervuiling van de zuigerveren komt niet van de benzine maar van de motorolie: Die koekt aan op de olieschraapveer, en omdat je een zo zuinig/schoon mogelijke motor wil is die zeker niet overbemeten. Als dat te veel wordt werkt hij minder goed, vandaar het oplopend olieverbruik.
Om dezelfde reden verbruikt een THP altijd een beetje olie, maar als het mengsmering wordt ( 1 liter op 1000 km, als je zuinig rijdt 50 liter benzine op 1000 km ! , dan is het een groot probleem dat snel erger wordt.
Rol van de versleten bougies:Je mist af en toen een ontsteking. Pas als dat veel wordt merkt het motormanagement dat en schakelt een cilinder uit. Maar daarvoor krijg je dan onverbrande benzine in je cilinder: Dat wast de cilinder schoon, en dat is slecht voor de zuigersmering en lijdt ook tot verhoogd olieverbruik . Daarnaast moet je katalysator dat “naverbranden” ook niet goed voor de kat.
Elke “moderne” motor is behoorlijkst complexer als bijvoorbeeld een DV/DX motor uit een DS .
To err is human, not to err is divine.
Vervuiling in de zuigerveren komt door LSPI, google daar eens op….
Ik heb overigens meteen een afspraak gemaakt bij de dealer, mijn THP verbruikt geen druppel olie, kan dus nooit goed zijn, hij lost het maar op, anders schakel ik de rechtsbijstand in
Beste forumleden, hartelijk bedankt voor jullie input.
Het is duidelijk dat ik vast zit aan de bestaande combinatie van motor en auto.
Het is mooi om te lezen hoeveel kennis door jullie in de reacties wordt gedeeld.
Ik ben hier echt mee geholpen. Super.
Hartelijke groet, Anton
Als je een donor blok op het oog heb, inspecteer dan de cilinders met een camera via het bougiegat, dan krijg je een goed beeld van de cilinderwand, injector en vervuiling op de kleppen. Het bouwjaar van je auto is maart 2014, productie van het blok zal daarvoor zijn, durf niet te zeggen of je al het verbeterde blok had, probeer in ieder geval een donor van eind 2014 op zijn minst, dan heb je al het betere 165PK blok. Maar let op, ook daarmee geen E10, om de 10K olie verversen en bougies vervangen, ik ga een stapje verder en spoel elke 10K beurt met een middeltje, en elke 5K direct injector cleaner van liquimoly in de tank.