C1 - Puretech 1.2 2015 storing ventilator toerental aurco
Dréke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 18 augustus 2025 09:43 PM

Hoi allemaal.

betreft C1
nieuwste type
km 615000
bouwjaar 2015
1200 puretech

Bij de C1 van mijn vrouw, ging het motor lampje branden. Mijn zoon, student auto monteur, heeft de code uitgelezen en die gaf aan “te laag toerental ventilator”.
Maar omdat hij te weinig tijd had i.v.m. school en werk, ging de auto toch naar onze garage.

Zij hadden het probleem gevonden en ik kon de auto ophalen.
Regel unit op de ventilator was kapot. Kosten €290

Ik vond dat best veel en vroeg wat ze nu allemaal vervangen hadden.
Ze zeiden de regelunit die op de ventilator zit en de regelaar die in de ventilator gebouwd zit. De ventilaot zelf hoefde niet vervangen te worden.

Ik vind dit een erg twijfelachtig verhaal. Die regelunit op de ventilator snap ik, en zie je ook dat die nieuw is.
Maar een regel unit in de ventilator? Nog nooit van gehoord.

Ik vind het al vaker vaag bij deze garage waar ik al vele jaren kom.
Geen duidelijke bon maar een geschreven A5 bonnetje, nauwelijks leesbaar.
Altijd staat er verlichting op.

Dus mijn vraag aan jullie kenners hier.
Hebben jullie wel eens zoiets gehad in de C1, wat is er vervangen en kan er iets van regelunit vervangen worden IN de ventilator?

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3945

Gepost: 19 augustus 2025 09:09 AM
  [ # 1 ]

Direct op de ventilator zit de regelunit, dat is een schakelbare weerstand die de lagere snelheden aanstuurt. Die wordt aangestuurd door een soort multi-standen relais. Er zijn al auto’s waarbij die 2 dingen in 1 unit zitten, maar bij je C1 niet.
Dat je daar samen 290 euro voor betaald verbaasd me niet: Voorde de garage is dat 240 zonder btw en dan: Diagnose fout, 2 onderdelen vervangen da’s zo een beetje werk. Met de huidige garage tarieven lopen de kosten van een reparatie al snel op en de originele onderdelen zijn ook al heel lang een verdienmodel.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

Dréke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 19 augustus 2025 01:27 PM
  [ # 2 ]

Dank je wel.
Dan gaan we er maar van uit dat het klopt.
Blijft een feit dat er onduidelijke bonnetjes / specikatie is maar dat moeten we dan maar voor lief nemen.

Met vriendelijke groet.

Profiel  

bibberkip
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 782

Gepost: 19 augustus 2025 02:07 PM
  [ # 3 ]

Als het ‘‘bonnetje’’ niet naar je wens is, vraag dan om een gespecificeerde nota !

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook