Knipperlichtschakelaar
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 350

Gepost: 07 september 2025 11:55 AM

Af en toe heel snel geklik ik de auto van het knipperlicht relais, de schakelaar staat dan gewoon uit. Ook weigert soms het knipperlicht bij gebruik; wat prutsen aan de schakelaar en hij doet het weer.

Tijd de schakelaar eens open te maken en schoon te maken lijkt me.
Maarrrrrrr…..hoe krijg ik de kappen van de stuurkolom eraf? Bij mijn vorige X2 was dat simpel. Bij mijn huidige X1 lukt het me niet. Er zit aan de onderste kap 1 schroefje minder, onder contactslot geen, en juist daar krijg ik de kap met geen mogelijkheid los.

DS & Xantia 1.9 TD

Profiel  

Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1255

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 10 september 2025 12:09 AM
  [ # 1 ]

Je bent inderdaad op het goede spoor, de oorzaak zit net als bij de XM in een slecht contact van de richtingaanwijzer en het is op te lossen door deze te openen en te reinigen. Hoe je de kap los moet maken weet ik niet, heb je hier iets aan?

https://tinyurl.com/37wfahkk

Het lijkt op, schroef los, het hele zwikkie over het contactslot schuiven en demonteren. In mijn herinnering was het bij de XM net zo iets.

Profiel  

klever33
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 523

- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Gepost: 10 september 2025 08:49 PM
  [ # 2 ]

De onderste kap heeft ter hoogte van het contactslot een verborgen Torx schroefje. Een onmogelijke constructie,maar is zo.Deze heb ik er uitgeschroefd met een Torx bitje met zeskant verlenging, zodat je met een steeksleuteltje dat ding met houder los kunt maken. Om er bij te kunnen moet je de bovenkap zo ver mogelijk naar boven duwen.
De bovenkap kan er niet af zit met een vaste beugel um de stuurkolom en om deze te kunnen verwijderen moet het stuurwiel er af.

Ik heb nl. het dimlicht en groot licht van de lichtschakelaar omgebouwd op relais schakeling. Immers de volle stroomsterkte loopt over de lichtschakelaar.Dit alles even terzijde. Maar dat te kunnen maken moet de onderplaat er onderuit en zo op bovenstaande problemen gestoten.

Nadat ik beide kappen onder de hand had, heb ik in het bovenkapje een gaatje geboord waar het Torx schroefje doorgaat en ik onderkap met bovenkap weer kon vastzetten.

Het is vervelend priegelwerk en je moet geduld bewaren.

Profiel  

Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 350

Gepost: 13 september 2025 11:09 AM
  [ # 3 ]

Gelukt ja; het stuur eraf en de bovenste kap kun je er af halen. Onderste kap heeft inderdaad een torx ter hoogte contactslot waar je pas bij kun door bovenste kap er af te halen.
Schakelaar open gemaakt en schoongemaakt, werkt weer goed nu!

DS & Xantia 1.9 TD

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook