Heeft er iemand ervaring met een 4-bak te monteren op DV1900 motor?
Graag info daarover, ik ben jullie dankbaar.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die heeft toch standaard een 4 bak?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sorry hoor, vergissing gemaakt. Zou het ook met een 5-bak kunnen? Ik dacht ik daar wel eens iemand over heb horen praten dat dat ook kan. Graag hoor ik van u.
Dat kan.
Ik heb wel het originele vliegwiel en drukgroep (met drukvingers) van de motor gebruikt.
Ik heb nu een DV3 met lange 5-bak. Rijdt heerlijk.
De DV3 heeft origineel 4 korte versnellingen. Met de 5 scheelt dat behoorlijk in de herrie.
Als jij een DV (ID19B) hebt dan heb je waarschijnlijk een 4-bak met een lange 4e versnelling.
De stap tussen 3 en 4 is erg groot.
Als je voornamelijk op vlakke wegen rijdt is dat geen probleem.
De 5 van de lange bak heeft ongeveer dezelfde verhouding als de 4 van de ID19B, dus in jouw geval zou je alleen het gat tussen 3 en 4 kunnen opvullen.
De versnellingspook heb ik niet veranderd. Bij de 4-bak zit er een veer op de pookkabel die een extra weerstand geeft voor de achteruitversnelling om “misschakelen” te beperken. De originele 5-bak pook heeft die veer niet.
Voor de 5 moet je dan een beetje harder duwen.
Let wel op, er zijn 2 versies van de 5-bak; een “korte” die bedoeld was voor de DY 2/3 (?) (2 liters).
De “lange” was voor de DX motoren, 21 en 23 maar doet het ook prima in een 2 liter.
5-bakken zijn wel wat moeilijker te vinden…
De 5-bak past niet op een langeslag motor trouwens (1900).
Dat zijn de modellen van vóór 1965.


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
H@ns schreef:
De 5-bak past niet op een langeslag motor trouwens (1900).
Dat zijn de modellen van vóór 1965.
En die hebben ook een totaal andere 4-bak dan de latere modellen trouwens.