


Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 03-07-2005
- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
De Airco van mijn Berlingo First 2006 werkt niet meer.
Nu vermoed ik dat het relais niet in orde is aangezien de compressor maar 0,7 volt krijgt. Direct op de accu werkt hij prima. De sensors doen het ook. Echter kan ik het relais niet vinden. De elektrische schema’s en zekering indeling volgens de boekjes kloppen niet. Blijkt mijn Berlingo een tussenmodel te zijn. Kan geen boekje vinden met het juiste schema ook niet met een Haynes boekwerk.
Wie heeft raad en of een schema.
C-15D & Berlingo
Ben je er zeker van dat er voldoende koudemiddel in het systeem zit?
Als dat onvoldoende is, zal het relais niet inschakelen. Ter bescherming van de compressor…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor



Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 03-07-2005
- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
Er is zeker voldoende koudemiddel in het systeem, ook dat is gecontroleerd door het leegtrekken en opnieuw vullen.
Groet
Ben
C-15D & Berlingo
Da’s mooi, dan zit daar gelukkig het probleem niet
Als je me de VIN geeft van je Berlingo, zal ik kijken of ik het schema kan vinden op Service.Citroen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor



Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 03-07-2005
- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
hallo JW,
Dat zou helemaal top zijn, mocht je het schema kunnen vinden. VIN =............
Groet
Ben
C-15D & Berlingo
Gevonden.
Als je je mailadres geeft via een PB, gaat het schema naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor














































Totaal aantal Berichten: 43486
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let op met het delen van je VIN op een openbaar forum
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat is je overweging daarbij?
De VIN is afleesbaar in het venster van de voorruit, dus op zich voor iedereen zichtbaar.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor














































Totaal aantal Berichten: 43486
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is nogal een verschil of iemand op straat een vin van een bepaalde auto afleest of dat je het VIn voor de hele wereld kenbaar maakt. Maar goed, ik ga niemand tegenhouden. Niet piepen als er een kloon rond gaat rijden in dat geval.
Mijn huisnummer en straatnaam zijn ook afleesbaar, als je voor m’n deur staat. En toch zet ik het niet online..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 03-07-2005
- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
JW schreef:Gevonden.
Als je je mailadres geeft via een PB, gaat het schema naar je onderweg.
Groet,
JW
Fantastisch, ben er echt blij mee.
Stuur je meteen een pb.
Groet Ben
C-15D & Berlingo
Is onderweg.
Hopelijk heb je er wat aan, we zijn benieuwd.
@Waterman, ik snap je overwegingen…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor



Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 03-07-2005
- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
Heb ze ontvangen, zal morgen er mee aan de slag gaan. Veel dank voor je hulp.
@waterman, snap ook dat het wel eens fout kan gaan met de gegevens.
Helaas kan ik het VIN nu niet meer verwijderen uit de tekst.
C-15D & Berlingo
Even naar het schema gekeken…..
Daarin zie ik dat de koppeling van de compressor 8020 aangestuurd wordt vanuit de E-module in de BSM.
In de BSM staan wel twee relais getekend, waarvan de rechter de fan 8050 aanstuurt. Wat die linker doet kan ik zo niet zien.
Eerder lijkt het erop dat de aansturing rechtstreeks komt uit de BSI, waarbij de BSM slechts als “doorverbinding” gebruikt wordt.
Ik zal in de loop van de dag nog even kijken of ik een functiebeschrijving kan vinden van deze A/C, die misschien wat duidelijker maakt hoe dat allemaal werkt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
benson schreef:Helaas kan ik het VIN nu niet meer verwijderen uit de tekst.
Ik heb ‘m weggehaald.
Wim,
Disciplus Simplex



Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 03-07-2005
- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Top, bedankt.
C-15D & Berlingo



Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 03-07-2005
- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
JW schreef:Even naar het schema gekeken…..
Daarin zie ik dat de koppeling van de compressor 8020 aangestuurd wordt vanuit de E-module in de BSM.
In de BSM staan wel twee relais getekend, waarvan de rechter de fan 8050 aanstuurt. Wat die linker doet kan ik zo niet zien.
Eerder lijkt het erop dat de aansturing rechtstreeks komt uit de BSI, waarbij de BSM slechts als “doorverbinding” gebruikt wordt.Ik zal in de loop van de dag nog even kijken of ik een functiebeschrijving kan vinden van deze A/C, die misschien wat duidelijker maakt hoe dat allemaal werkt.
Groet,
JW
Heb de tekening ook bekeken en kom ook met de vraag, wat doet de linker. Zal met de multimeter, doorspitten waar dat terecht komt. Had vanmorgen wel even een tik op de compressor van een aansturing. Was heel even 12 volt. Denk dat er een vies contact ook wel eens parten kan spelen. Contactspray is bij de hand.
C-15D & Berlingo