Ik probeer een ‘69 DS21 Pallas in mekaar te klussen, zij is net terug van de spuiter, kleur AC 108 B, gris Palladium. Nu is het dak er los bij, en zat er bij de massa onderdelen een schuifdakje, type Twingo, in best mooie staat. De bedoeling van de vorige eigenaar was van dat erin te bouwen.
Wat is economisch de juiste beslissing, de Pallas zo origineel mogelijk laten, of het dakje er toch in bouwen? Velen onder jullie zullen mij adviseren te doen wat ik fijn vind, zonder aan de centen denken, maar ik zou toch willen inschatten wat ooit, als ik haar toch zou verkopen, de beste optie is. Ik probeer namelijk al 50 jaar mijn hobby betaalbaar te houden, bij voorkeur 0-operaties. En de lol van ‘open’ rijden, ik heb nog een Dyane en een Miata, los van enkele tweewielers.
Op de foto ligt het dak er los op, het zal nog twijfelen worden, proberen de glasvezel struktuur te behouden, of mooi glad maken, want origineel waren ze volgens mij ook niet mooi strak. Of was dat al door jaren in weer en wind rond te rijden?
En dan zal mijn volgende vraag wel over de kleur van het dak gaan, ik lees daar allerlei verhalen over, iets bleker grijs, AC141. En een zwart dak zag ik ook al passeren. Was two-tone destijds door Citroën aangeboden, of is het een fantasie van de latere jaren? En ook daar dezelfde redenering, het mag mooi zijn, maar de waarde van de auto niet naar beneden halen.
Dat is een boeiende vraag zeg ! Als je origineel wilt blijven is het antwoord duidelijk, en anders afhankelijk van enkele dingen, zoals een ‘‘twingo dakje ‘’ is dat oud / sleets? of nieuw en zijn onderdelen nog verkrijgbaar? Als ik een wagen zoek, en er zit een after market dakje in (putdeksel) dan kijk ik verder. Zit er geen schuifdak in, dan ga ik kijken en bouw er zelf een góed dak in ( oa webasto ) dan weet ik zeker dat het ok is.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.














































Totaal aantal Berichten: 43507
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Los van origineel: een Ds is geen stille auto, een Pallas is de stilste van het stel, deels veroorzaakt door de verbeterde geluidsisolatie. Dat twingodak is niet stil en ga je zeker horen. Ik ben geen fan van teringherrie rond het hoofd. Hou je van comfort als de zon niet schijnt dan zou ik dat dak dus origineel laten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
LoMax schreef:Ik probeer een ‘69 DS21 Pallas in mekaar te klussen,......
Op de foto ligt het dak er los op, het zal nog twijfelen worden, proberen de glasvezel struktuur te behouden, of mooi glad maken, want origineel waren ze volgens mij ook niet mooi strak. Of was dat al door jaren in weer en wind rond te rijden?
Is een “glasvezeldak’ gebruikelijk op een Pallas?
Mijn DS23 IE Pallas had dat niet. Of dat een alu-dak was of een stalen, weet ik niet. En het was in Brun Scarabee gespoten, zoals de hele auto was.
Wat ik wel weet is dat er later door de eerste eigenaar een Coenen schuifdak in gemaakt was. En bij mijn weten is toen niet het hele dak vervangen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Daar zeg je zowat, ik dacht me te herinneren dat mijn ‘74 DSpecial 2 liter destijds geen metalen dak had, maar dat is al zo lang geleden, ik zal straks eens goed checken. Maar inderdaad, om dat dak te voorzien van een accordeon dak, moet de slijptol erin. En ik huiver daar wat van, want eenmaal een gat, blijft een gat, brr. Het is gewoon omdat de vorige eigenaar het plan van open air had opgevat, dat ik twijfel, het dakje ligt hier nu toch. Maar of het een meerwaarde is, ik vrees ervoor. En zoals hierboven beschreven, nog meer lawaai hoeft ook niet. Ik herinner mij mijn eerste ritten in een DS als niet lawaaierig. Ik was toen 17. Nu 67. En zoals Waterman zegt, wat een herrie.
Als jullie straks een dakje op Marktplaats zien voorbijkomen, dan heb ik beslist














































Totaal aantal Berichten: 43507
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Een Ds met een stalen schuifdak, Hollandia of Coenen, had altijd een dak van aluminium. In een glasvezeldak kon geen stalen schuifdak worden aangebracht dus werd als eerste het hele dak vervangen door een dak van alu met daarin het schuifdak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43507
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
O ja, auto’s die in België zijn gebouwd hebben ook altijd een dak van aluminium.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:O ja, auto’s die in België zijn gebouwd hebben ook altijd een dak van aluminium.
Het is een Nederlandse wagen, invoeren zal voor later zijn, is nog niet afgemeld heb ik begrepen..


























Totaal aantal Berichten: 7624
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik hou erg van originaliteit - maar je moet vooral zelf bedenken wat je fijn vindt onder het rijden. Een open dakje bij het toeren of minder lawaai als jeet 130 over de peage gaat. Bij een eventuele verkoop mag de koper diezelfde afweging maken.
Ik hou ook van origineel, bij Citroën zullen ze wel geweten hebben hoe ze auto’s moesten bouwen.
En slijpen en boren vind ik griezelig.
Fijn of niet fijn, ik vind al die oude ‘rommel’ gewoon leuker, zonder comfort of gadgets, zoals het destijds was. Als ik airco wil, pak ik de BMW wel…
Maar vooral, en daar ging het mij in dit topic over, wat doen die ‘verbeteringen’ met de waarde, zakt die of blijft dat een gok, ik heb niet zo’n beeld van de prijs-politiek van die oude ‘strijkijzers’.


































Totaal aantal Berichten: 15785
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Ga er maar van uit dat het inbouwen van een Twingo dak niet waardeverhogend zal zijn. Sommige mensen zullen een open dak misschien prettiger vinden, maar een Twingodak ziet er overduidelijk uit alsof het uit de jaren negentig komt door de materiaalkeuze en de vorm. Het zal er dus nooit ‘period’ uitzien.














































Totaal aantal Berichten: 43507
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
En het is knetterlelijk in een oldtimer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15785
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Duidelijk… Beslist! We gaan de mooiste auto aller tijden toch niet lelijker maken?