Beste mede Citroën rijders. Ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is René en ik rijd sinds 2005 altijd Citroën met uitzondering van een Renault Clio en een Peugeot 307.
Sinds 2,5 jaar rijd ik in een C5 1.8 16V uit 2010. Een paar weken na aankoop begon de motor soms spontaan in te houden. Op advies van de dorpsgarage ben ik er flinke stukken mee gaan rijden omdat hij dacht dat dit kwam door het lange stilstaan en dat er wellicht vervuiling in de motor zat. Lang verhaal kort: met tussenpozen van goed rijden houdt de auto weer regelmatig in. Dit vertaald zich in vooral bij een koude motor inhouden tijdens het wegrijden, na het gas los te hebben gelaten en weer gas te geven en bij bochten en schuine hellingen.
De volgende onderdelen zijn met behulp van behulpzame en handige buurman vervangen:
Bobine, bougies, 2x lambdasonde, krukassensor, nokkenassensor. Ik had ook een Regelklep, nokkenasregeling besteld maar deze pastte niet op de auto. Had de onderdelen bij Winparts besteld maar ik kreeg toen al de melding dat dit onderdeel niet op deze C5 zit (???)
Gasklephuis is ook gereinigd, ik tank altijd Euro 98 en heb al verschillende toevoegingen aan de brandstof toegevoegd. Ik laat de motor altijd rustig warm rijden en trek af en toe even flink door om de motor niet te lui te laten worden en alles even schoon brandt. Uiteraard alleen als de motor op bedrijfstemperstuur is.
Ik ben eigenlijk ten einde raad, ik weet niet wat er met de auto aan de hand is. Hij heeft nog nooit echt lekker gereden.
Wie o wie in dit leuke forum heeft nog goede tips die zouden kunnen leiden tot een oplossing voor het probleem?
Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!

Totaal aantal Berichten: 1443
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik denk even mee. Brandstof filter vervuild (koude motor, te weinig pompopbrengst) )? Water in de tank (bochten en schuine hellingen)?
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.

Totaal aantal Berichten: 10680
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat je hem het beste kan laten uitlezen. Liefst met diagbox/lexia. De diagnose apparatuur specifiek voor Peugeot en Citroen. Als je zegt in welke regio je woont kan een forumlid je misschien helpen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Als de voorste Lambdasonde vervangen wordt, moeten de adaptieve waarden ook terug gezet worden.
Wordt het gasklephuis gedemonteerd , na montage moet het weer opnieuw ingeleerd worden.
Of het euvel weg is nadat bovenstaande uitgevoerd is, kan ik op afstand niet zeggen.
Dit alles kan elk professioneel diagnoseapparaat.
Jeroen Simons schreef:Ik denk even mee. Brandstof filter vervuild (koude motor, te weinig pompopbrengst) )? Water in de tank (bochten en schuine hellingen)?
Hallo Jeroen. Bedankt voor het meedenken. Ik wou het brandstoffilter vervangen en kon via het kenteken het juiste onderdeel (losse filter) bestellen. Toen mijn buurman deze erop wou zetten zag hij dat er geen filter op zat maar dat deze geïntegreerd is in de tank? Betekent dit dat dan de gehele tank er onder weg moet?
Of zou het een de brandstofpomp kunnen liggen? En waar zit deze precies?
Bvd!
jantje1948 schreef:Ik denk dat je hem het beste kan laten uitlezen. Liefst met diagbox/lexia. De diagnose apparatuur specifiek voor Peugeot en Citroen. Als je zegt in welke regio je woont kan een forumlid je misschien helpen.
Bedankt voor je reactie. De auto is meerdere keren uitgelezen maar er is niets gevonden.
Ik heb wel een paar keer de melding “emissiestoring” in beeld gekregen. Dit kwam als de motor flink stotterde en ik wilde accelereren. Katalysator? Maar dan zou ie het toch de hele tijd moeten doen?

SWaarmee is hij uitgelezen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 1443
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het vervuilde filter schat ik zelf als kans laag in. Genoemd als mogelijk issue maar dan zou je op topsnelheid ook een probleem ervaren. Of de tank eruit moet voor het filter weet ik niet. Ik neem aan dat dit niet nodig is anders zou het toch wel een constructiefout zijn.
Water in de tank (condens over de jaren heen, een lekkage via de tankdop, slechte benzine getankt) heb ik zelf in een BX meegemaakt. Die had geen lambda dus daar geen signaal van maar wel inhouden. Tank leeggepompt en er bleek een heleboel water aanwezig te zijn. Wordt er een slok water aangezogen (bocht, helling) dan stokt de verbranding.
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.
jantje1948 schreef:SWaarmee is hij uitgelezen?
Met een obd2 scanner en elm27 obd. Ik heb het even nagevraagd.
Jeroen Simons schreef:Het vervuilde filter schat ik zelf als kans laag in. Genoemd als mogelijk issue maar dan zou je op topsnelheid ook een probleem ervaren. Of de tank eruit moet voor het filter weet ik niet. Ik neem aan dat dit niet nodig is anders zou het toch wel een constructiefout zijn.
Water in de tank (condens over de jaren heen, een lekkage via de tankdop, slechte benzine getankt) heb ik zelf in een BX meegemaakt. Die had geen lambda dus daar geen signaal van maar wel inhouden. Tank leeggepompt en er bleek een heleboel water aanwezig te zijn. Wordt er een slok water aangezogen (bocht, helling) dan stokt de verbranding.
Bedankt! Wellicht maar eens leegpompen. Waar kan ik dat doen of eventueel zelf?
De hydraulische klepstoters kunnen het euvel zijn. Vaak is het probleem over als de motor goed warm is en het contact even uit en aan is gezet. Bij mijn C5 was dit het probleem.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Heb ik ook meerdere keren geprobeerd, helaas werkte dat niet.
Zo te lezen worden er lukraak onderdelen vervangen i.p.v uitlezen en opnieuw motor managment inleren, het klinkt allemaal als een weggeleerd MM. Alles wat je tot nu toe vervangen heb, vraagt om opnieuw inleren, zolang je dat niet doet en/of live data uitlezen, ga je niet verder komen.

CitroRenegade schreef:jantje1948 schreef:SWaarmee is hij uitgelezen?
Met een obd2 scanner en elm27 obd. Ik heb het even nagevraagd.
Niet de specifieke apparatuur voor Citroen/Peugeot dus. Dan zie je vaak niet genoeg.
elm27 kost € 5,72 bij bol.com, incl. gratis verzenden, voor dat bedrag kun je niet hetzelfde verwachten als van een professionele uitlezer zoals een Autel, of officiele uitlezer Lexia/Diagbox.

Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
En een inspuitsysteem met alleen een groffilter in de tankpomp en geen fijnfilter ergens in de toevoerleiding bestaat eenvoudig weg niet. Dus toch maar eens goed kijken onder de auto.