Zoals inmiddels wel bekend zijn de voorste veerpoten van een c6 al lang niet meer leverbaar. Ik bedoel het model met de steker er bovenop. Is iemand bekend of er alternatieven voor zijn? Het model met een nippel bovenop is wel te krijgen. Is deze met een aanpassing wel te gebruiken? Kan me niet voorstellen dat elke c5 of c6 met een lekke veerscilinder op de sloop gaat belanden.
Alleen C6’en met AMVAR hebben zo’n steker, de 2.2 HDI en alle C5 modellen hebben bollen met ingebouwde dempers en “passieve” veerpoten, en die zijn er nog wel.
In theorie zou je een “passieve” veerpoot wel kunnen bewerken op een CNC machine om de Amvar bediening er in te zetten, maar dat heeft nog niemand geprobeerd, d.w.z. het probleem is nog niet groot genoeg. Dat zou dan kunnen helpen met de lekkende veerpoten, maar nog niet met de Amvar module.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3458
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb een keer zo’n AMVAR poot uit elkaar gehaald:
Geen idee hoe een poot zonder AMVAR er uitziet.
Wellicht wil iemand mij zo’n ding toesturen, dan kan ik eens zien of die AMVAR schroefdraad daar in te maken is.
Dat lijkt nogal recht toe, rechtaan, dus zou het met een conventionele draaibank moeten kunnen
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik denk wel dat het probleem groot genoeg is maar dat geen bedrijf er moeite voor gaat doen. Deze veerpoten zijn nergens meer te krijgen. Als je er nu 1 kapot hebt kun je de auto naar de sloop brengen.
Totaal aantal Berichten: 43613
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Of je zet er een gebruikt pootje onder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
JanSr schreef:
Wellicht wil iemand mij zo’n ding toesturen, dan kan ik eens zien of die AMVAR schroefdraad daar in te maken is.
Dat lijkt nogal recht toe, rechtaan, dus zou het met een conventionele draaibank moeten kunnen
Ik heb nog een sloop C6, een 2.2 HDI met “gewone” poten. Over een maand moet die “kaal zijn”, maar ik haal er nu dus ook een veerpoot voor je uit, even geduld.
To err is human, not to err is divine.
waterman schreef:Of je zet er een gebruikt pootje onder.
Zou ik bij alle andere Citroens rustig doen. Maar deze gaan allemaal rond de 250.000 km kapot. als ze al aangeboden worden hebben ze hoge km standen en krijg je garantie tot aan de deur en vragen ze evengoed de hoofdprijs. Ga ik alleen doen als het helemaal niet anders kan.
Totaal aantal Berichten: 3458
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Citroensmgz schreef:JanSr schreef:
Wellicht wil iemand mij zo’n ding toesturen, dan kan ik eens zien of die AMVAR schroefdraad daar in te maken is.
Dat lijkt nogal recht toe, rechtaan, dus zou het met een conventionele draaibank moeten kunnenIk heb nog een sloop C6, een 2.2 HDI met “gewone” poten. Over een maand moet die “kaal zijn”, maar ik haal er nu dus ook een veerpoot voor je uit, even geduld.
Graag beide!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb vandaag de steker van de linker veerpoot er af gehaald en eens een stuk gaan rijden om te kijken wat er gebeurt. Het werd er niet anders van. Ik merk geen verschil. Ik weet niet wat dit betekent. Het zou mooi zijn als ik de poot kan vervangen voor een zonder steker. Iemand dit al eens gedaan?
Als je de steker eraf haalt dan blijft je veerpoot in een vaste dempingsmode staan. Als de andere 3 nog werken dan valt dat misschien minder goed op, en de demping “voelen” is ook al niet echt makkelijk.
Je kunt de Amvar poot niet zomaar vervangen door een niet Amvar poot: Je moet dan ook een bol met ingebouwde demper gebruiken.
Je zou eventueel per as 2 Non-amvar poten kunnen gebruiken, maar ik denk dat je dan ook een berg foutmeldingen krijgt.
De hamvraag: waarom rijdt je dan nog een C6? Koop dan een C5-X7 .
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3458
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het is kiezen tussen kwaden. Een C6 naar de sloop brengen omdat de AMVAR poten lekken is ook zo wat.
Daarom is het het proberen waard om uit te zoeken of het mogelijk is een AMVAR systeem op een niet AMVAR poot te zetten.
In mijn werkplaats kan nogal wat, het is het proberen waard.
Lukt dat niet, dan kan je uiteraard altijd verder met Niet-AMVAR poten, met de bijbehorende bollen met dempers.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik herinnerde me iets: Een originele C6 2.2 HDI zonder Amvar heeft een “kop” van de veerpoot die gegoten is, en rond van boven. Maar ik heb al eens een 2.2 HDI bekeken die een nieuwe veerpoot had uit 2013 ( ja, het productiejaar stond er op!). en die was “plat” van boven met een soort deksel. ( Helaas geen foto gemaakt, niet gekocht, was geen 163 PK versie, maar een “Franse” 173 PK versie, en dat is fiscaal hier even duur als een 2.7 HDI…)
Als ik nu kijk naar de laatste C5 X7 veerpoten ( de 5271.L5 en de 5271.L6 ) dan zie ik dat die ook een soort “deksel” op de kop hebben ( zie foto).
Weet iemand hier iets meer van ? Is dit een productie-rationalisatie: We maken maar 1 type voor de “parts-service” en voor de X7 schroeven we er een stop in ?
To err is human, not to err is divine.
Ik zal eens kijken of ik daar iets over kan vinden op Service.Citroen.
Van zowel de C6 als van de C5X7 heb ik wel VIN’s om gericht te kunnen zoeken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Totaal aantal Berichten: 3458
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Citroensmgz schreef:Ik herinnerde me iets: Een originele C6 2.2 HDI zonder Amvar heeft een “kop” van de veerpoot die gegoten is, en rond van boven. Maar ik heb al eens een 2.2 HDI bekeken die een nieuwe veerpoot had uit 2013 ( ja, het productiejaar stond er op!). en die was “plat” van boven met een soort deksel. ( Helaas geen foto gemaakt, niet gekocht, was geen 163 PK versie, maar een “Franse” 173 PK versie, en dat is fiscaal hier even duur als een 2.7 HDI…)
Als ik nu kijk naar de laatste C5 X7 veerpoten ( de 5271.L5 en de 5271.L6 ) dan zie ik dat die ook een soort “deksel” op de kop hebben ( zie foto).Weet iemand hier iets meer van ? Is dit een productie-rationalisatie: We maken maar 1 type voor de “parts-service” en voor de X7 schroeven we er een stop in ?
Dit is inderdaad een uitvoering die kansen lijkt te bieden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Even gekeken op S.C.
Daarbij heb ik de VIN gebruikt van een 2.7HDi uit 2007.
Daar kwam ik bijgaande stuklijst tegen, en daarvan staan de veerpoten NIET op NFP, ze zijn dus nog leverbaar.
De prijzen zijn niet mals, zie plaatje.
Van dat plaatje moet je je niks aantrekken, dat wordt gebruikt bij alle veerpoten, ook bij de 2.2HDi.
In de prijs zit wél de AMVAR veronderstel ik, die is niet separaat oproepbaar. De poten van de 2.2HDi zijn namelijk aanzienlijk lager geprijsd.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Ter aanvulling: die vervangende veerpoten 5271.L5 en .L6 van de C6 2.2 HDi worden inderdaad ook vermeld als vervangers bij de C5X7.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()

