Navigatie C3 aircross 2025
TheoC3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

- C3 Aircross MH
Gepost: 18 oktober 2025 03:43 PM

Tot mijnj verbazing kan de navigatie niet overweg met de dubbele maximum snelheid op de autosnelwegen in Nederland. Het verschil tussen dag en na 19:00 veroorzaakt alleen maar alarmen.

Dat geldt ook voor het automatisch lezen van de maximale snelheid…op het dashbord.

Wat vindt Citroën Nederland daarvan ?

Verbetering in zicht ?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12578

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 oktober 2025 04:44 PM
  [ # 1 ]
TheoC3 schreef:

Wat vindt Citroën Nederland daarvan ?

Dat het volgen van de borden en aanwijzingen op de weg, voor gaat op info van elektronische rijhulpsystemen.

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3986

Gepost: 19 oktober 2025 10:59 PM
  [ # 2 ]

Daar hebben blijkbaar meer leveranciers van navi’s last van. Ik heb zelfs gehoord van een die het in NL gewoon uitgezet heeft ;(
Als die systemen de borden langs de weg lezen dan zijn de 2 borden boven elkaar te verwarrend, mensen begrijpen dat makkelijk, ik denk dat er nog wat AI in die navigatie systemen moet komen hiervoor.
Blijft het feit dat de aangifte in Navi altijd een indicatie blijft…

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 659

Gepost: 19 oktober 2025 11:11 PM
  [ # 3 ]

Met regelmaat moet ik op een 80 km. weg een brug over met aan het begin een rond bord met rode rand met daarin 45t.

C5 meent dat de max. snelheid daar 45 km/h is.

Met de dubbele bebording op de snelweg gaat hij dan weer wel goed om. Ook met de tijdvakken.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
ë-C5 Aircross MAX 210 Comfort Range

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2655

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 oktober 2025 12:42 AM
  [ # 4 ]

Zolang het hierbij blijft, is het probleem te overzien.

Maar het wordt een andere verhaal als de systemen leidend worden, dat wordt dan lijden.
Want de bedoeling is dat de systemen gaan bepalen hoe hard je mag rijden, en ingrijpen als dat overtreden wordt.

Dat kan dan op twee manieren misgaan: het systeem trapt op de rem als het meent ergens een lagere snelheid gezien te hebben. En dat heeft het systeem daar niet goed gezien, met als gevolg een achterligger die bovenop je klapt.
Maar omgekeerd ook, je rijdt te hard, omdat het systeem een bord mist. En omdat je gewend bent aan het systeem, en zelf minder oplet, krijg je vervolgens post uit Leeuwarden.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

TheoC3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

- C3 Aircross MH
Gepost: 20 oktober 2025 12:26 PM
  [ # 5 ]

Ik betwijfel of de boren “gelezen” worden…. bij mij in de buurt was er een bord omvergereden, het lag in de berm, omgekeerd. Toch bleef mijn C3 die netjes “lezen”, ik heb het idee dat hij zijn info elders haalt….bij zijn eigen navigatie?

Wanneer ik mijn tomtom gebruik via telefoon naar scherm C3 blijft die goede info geven. Ik moet alleen telefoon achter voorruit leggen om goede snelheidsmeting te krijgen.

In het oplaadvak onderaan het dashboard is de ontvangst van gps instabiel en berekende snelheid “fladderend”. Wat ook weer massa alarmen geeft.

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2655

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 oktober 2025 12:58 PM
  [ # 6 ]

Voor een belangrijk deel zit die info over de snelheden in de kaart software.
En daarmee ontstaat gelijk een extra probleem, immers die kaart software is nooit helemaal up-to-date, die loopt altijd achter.
In veel gevallen kan dat meer dan een jaar achterlopen, zoals nu bij mijn NAVC-Wave 4, waarvan de laatste kaartupdate al een jaar oud is.

Maar borden worden óók gelezen, en die info heeft in het systeem voorrang op wat de kaart software daarover vermeldt.
Zó werkt dat in elk geval bij mij…...

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook