Ami 8 break vraagt aandacht
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 28 oktober 2025 11:48 AM

Hallo,

reeds enkele jaren ben ik blij met een Ami 8 break uit 71.
De auto heeft een paar dingen waar ik niet uit kom.

Ten eerste de hoofdremcilinder, dat is een enkel systeem LHM met kunstof potje ( schijf remvoor) daar kan ik geen vervanger voor vinden,  kan ik er eenvoudig andere rubbers in zetten of is vervangen voor dubbel het beste?

Als tweede de vering, de trekstang van de achterwielen zou ik iets aan willen draaien (omdat de auto doorzakt) maar die zit vast gelast! Ik bedacht m los te slijpen/af te zagen en dan ander trekstangooG (?) te monteren. Is dat dezelfde maat als van een 2cv of een slag dikker? Acadyane?

Omdat de auto nu in spanje staat kan ik niet bekijken hoe het precies zit, maar ik wil wel graag de juiste onderdelen mee nemen.

Wie kan me meer vertellen?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25771
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 oktober 2025 08:14 AM
  [ # 1 ]

Ik heb even gezocht maar jouw HRC is iig bij burton niet leverbaar. Ik neem namelijk aan dat je LHM in je systeem hebt omdat je schijfremmen voor hebt.
Dat trekstang oog is dacht ik voor alle A-typen gelijk. Doe dat slijpen wel voorzichtig. Als je het verneukt moet je de veerpot uitbouwen, die openslijpen om de stang te kunnen vervangen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 29 oktober 2025 09:23 AM
  [ # 2 ]

Deze HRC is het intern gelijk aan de koppelingscilinder van de Citroën SM. CitroSars heeft daar volgens mij een revisiesetje voor te koop.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 29 oktober 2025 10:41 AM
  [ # 3 ]

Dank voor jullie antwoorden.

@bogaard,
ben me bewust van het risico van het slijpen Wink op dit moment is er best nog wel een stuk draad zichtbaar dus ik ga er vanuit dat ik daar het trekoog wat ik mee neem (van de 2cv veerpotten die ik hier thuis heb liggen) wel weer op kan draaien. Omdat de veerpotten van een ami dikker zijn dacht ik (ten onrechte dus) dat de trekstang dat ook zou zijn. Ik zal zorgen dat ik ook passend snij ijzer m10(?) mee neem. Het gevolg is dat de auto hoger komt te staan, en dat is ook juist wat ik wil. Geen idee overigens waarom men destijds de boel heeft gelast…

@waterman,
top! heel blij met deze tip. Het zijn dus twee lhm cups 17.5 die in het setje zitten. Daar kom ik wel uit. Ondertussen voel ik er ook wel wat voor om de hrc te vervangen voor een (veiliger?) dubbel systeem, die heb ik hier nog liggen (eerst nieuwe cups erin) . Moeten wel de leidingen lang genoeg zijn natuurlijk en passen kwa draad.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 29 oktober 2025 10:55 AM
  [ # 4 ]

Nu ik met de voorbereiding bezig ben om de ami aan te pakken ben ik ook bezig met het blokje.

Het ami blokje heeft een gebroken ventilator gehad waardoor de boel heel heet en bijna zonder olie is komen te staan. Ik heb toen olie bijgvuld en ventilator vervangen,daarna nog 2000 km gereden. Maar nu ligt het blokje open op de werkbank omdat er toch een (Koud) tikje in zit.

Blijkt dat de zuigerpen door de linkerzuiger er zeer makkelijk uit te drukken is. Het small-end lager zit er ook nogal los in. Ik ging ervanuit dat de krukas zelf (bigend) uit uitgelopen was en heb al een ander krukas klaar liggen.

Nu mijn vraag, vervang ik toch wel de krukas met daarin een strak small-end lager, of ook de nog bijna nieuwe (9) zuiger. en/of, tussenoplossing, kijk ik of een andere zuigerpen wel strak in de zuiger zit. Ik heb overigens nog wel een setje 8.5 cilinders/zuigers liggen.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2673
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 29 oktober 2025 11:34 AM
  [ # 5 ]
norbert schreef:

.....
ben me bewust van het risico van het slijpen Wink op dit moment is er best nog wel een stuk draad zichtbaar dus ik ga er vanuit dat ik daar het trekoog wat ik mee neem (van de 2cv veerpotten die ik hier thuis heb liggen) wel weer op kan draaien. Omdat de veerpotten van een ami dikker zijn dacht ik (ten onrechte dus) dat de trekstang dat ook zou zijn. Ik zal zorgen dat ik ook passend snij ijzer m10(?) mee neem. Het gevolg is dat de auto hoger komt te staan, en dat is ook juist wat ik wil. Geen idee overigens waarom men destijds de boel heeft gelast…
.....

Lang geleden, maar in mijn herinnering is het geen gewone schroefdraad, maar (extra) fijne.

En bedenk je wel dat de stang minimaal 1x, en eigenlijk 1,5x de diameter van de stang in het oog geschroefd moet worden.
Daarmee komt de achterkant heel veel hoger te staan dan nu.

Vraag: is die las rondom aangebracht, of maar op één punt?
In het laatste geval zou je kunnen proberen die voorzichtig weg te slijpen en kijken of het dan wél lukt om ‘m te draaien.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9583
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 oktober 2025 12:20 PM
  [ # 6 ]

Of is het oog aan de trekstang gelast omdat daarvan de draad af ligt?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 29 oktober 2025 12:29 PM
  [ # 7 ]

de trekstang is op een punt, dik , gelast voor zover ik onthouden heb.
Jullie en ook mijn vraag is inderdaad, waarom gelast, omdat de draad er af is, of de draad uit het trekoog, of omdat de trekstang gebroken was en er nu maar een klein stukje in het trekoog zit? ik zal het vast gaan zien. Ik dacht vorige keer om alvast een langer trekoog te bestellen, maar die zijn niet meer in voorraad zie ik.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook