Goedendag allen.
Na de XM kwam er nog een XM, toen een C5 Phase II Break 2.4 HDI, toen een C5 Phase 3 Tourer met een sappige zespitter in het vooronder. Allemaal diesels.
En toen ging ik van de diesel af… dus vroeg ik aan Johan Oldenhage “wat zou je ervan vinden als ik in een 1.6THP ging rijden?”
“Nou, dan word je hier kind aan huis” was het antwoord.
Tsjonge.
Nou, dan maar een Octavia. Wel een 1.8, en wel onder handen genomen door TVS Engineering om koppelingsproblemen (zoals die zich direct al voordeden, maar die wel binnen de garantie werden opgelost, dat dan weer wel) in de toekomst voor te zijn.
Dat heeft goed uitgepakt. Na acht stug-afgeveerde saaie jaren zonder enige mankement werd het tijd om de auto weer in te ruilen.
Tegen een JV-groene (Tijuna Blue) C5 Aircross PHEV, dat dan weer wel. Trouw onderhouden, een jaar garantie, en rijdt veel prettiger dan de Octavia, vinden wij (mijn lief en ik) allebei. Had wel een tijd stilgestaan, dus ja hoor: “Brandstof te oud”.
De MyCitroën-app heb ik nog niet aan de praat, maar ik liet me influisteren dat dat weleens beter zou kunnen gaan als ik de systeemfirmware zou laten updaten. Maar wel door de dealer, want dat was zooo moeilijk, en als je het fout deed, kon je je auto zelfs bricken.
Hoe verzinnen ze het… gewoon de instructies gevolgd, kon eigenlijk niet misgaan. En het updaten zelf, in de auto, kostte maar iets van een half uurtje in plaats van het uur waar mee gedreigd wordt.
Morgen de kaarten updaten, en dan eens kijken of ik MyCitroën wel aan de praat krijg.
Maar goed, ik ben er dus weer. Nu even bijlezen. ![]()
*zwaai*
Peter
Mooie kleur ![]()
Hoeveel heeft ‘ie gelopen?
En weet je iets over z’n voorgeschiedenis? Veel in de E-modus gedraaid, of niet?
Die “oude brandstof signalering” kan verschillende oorzaken hebben. Die wordt aangegeven op basis van het tank-verleden, niet op basis van metingen aan de brandstof.
Op welk niveau staat ‘ie nu? Als dat minder dan de helft is, vul ‘m dan helemaal bij. Dan moet dat weer verdwijnen.
Zelf tank ik altijd E5, bij voorkeur van Shell of BP. Daar zit geen alcohol in, en daarmee is de kans op watervorming in de tank heel veel kleiner.
Voor mij is dat belangrijk, omdat er periodes zijn dat ik langere tijd alleen in de E-modus rij.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Totaal aantal Berichten: 10725
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten zit in E5 5% ethanol.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9601
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Max. 5 %, er is ook E5 zonder ethanol.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zó zit dat: https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5
Groet,
JW
Totaal aantal Berichten: 812
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Er kan (max 5%) ethanol in E5 zitten, maar er zijn een paar bedrijven die expliciet melden dat er geen ethanol in hun E5 zit. Topgear.nl heeft een overzicht, met links naar de verklaring van de bedrijven.
https://topgear.nl/autonieuws/benzine-zonder-ethanol-tankstation-2024-overzicht/
Mijn zoon (2takt brommer) en ik gebruiken dit overzicht allebei.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 10725
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet dat er E5’s zijn zonder zoals BP ultimate. Maar ik vond dat de suggestie werd gewekt dat E5 geen alcohol bevat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
JW schreef:Mooie kleur
Dank! Vonden wij ook!
De auto heeft er nu 109k op zitten. Gezien ons huidige rijgedrag gaat het ons 15 jaar kosten om op twee ton te krijgen.
De voorgeschiedenis: leasewagen (volgens mij van Athlon), maar wel trouw onderhoud gehad. De banden zijn nog niet eens zo gek oud.
Over die “oude brandstof signalering” had ik hier op het forum al gelezen, dus dat is mij bekend.
Ik ga ‘m iets (flink) verder leegrijden, omdat ik het idee heb dat we, als we meer elektrisch gaan rijden dan op brandstof, het handiger is om wat frequenter te tanken, en ‘m dus minder vol te gooien.
Omdat de auto niet weet wat voor brandstof je erin gooit, zal ‘ie toch na een half jaartje wel weer gaan denken dat de brandstof te oud is. Kleine slokjes dus.
Op dit moment ben ik nog in gevecht met de app. Hij blijft vinden dat ik eerst een aantal ritten moet maken. De Citroën klantenservice gaat mijn probleempje escaleren.
Ik ben benieuwd of je de app aan de praat krijgt, voor alle zaken die daarmee mogelijk zijn.
Ik kan wel de ritten zien die ik gemaakt heb. Dat loopt via BT.
Maar de communicatie die via de Telematica-unit moet lopen, zoals het op afstand kunnen activeren van de voorverwarming, die werkt niet meer.
Ik heb daar een verhaal over gemaakt, dat is HIER te lezen.
Groet,
JW
Wat weet je van de geschiedenis van deze auto?
Er zijn een aantal terugroepacties geweest, ook heel recent was er nog eentje. Die betrof de tractiebatterij.
Dat ging over C5AC-Hy’s met VIN tot .......ML014971, dat is productiedatum 18/2/2021.
Als me me de VIN geeft van jouw voiture, kan ik dat voor je checken.
Groet,
JW
Volgens Van Vliet was die uitgevoerd.
Mijn VIN komt per PB!
Via je VIN komt er geen terugroepactie meer tevoorschijn. Hij valt wel binnen de serie tussen 20/01/2020 en 18/02/2021 waarop dat van toepassing was.
Hij is dus terug geweest, en je moet er dan vanuit gaan dat de actie uitgevoerd is ![]()
Ik heb alle gegevens even opgehaald bij Service.Citroen, die kan ik je via een mail toesturen.
Geef dan even je mailadres, dan gaan ze naar je onderweg.
Groet,
JW
JW schreef:
ik heb alle gegevens even opgehaald bij Service.Citroen, die kan ik je via een mail toesturen.
Geef dan even je mailadres, dan gaan ze naar je onderweg.
Dank!
Is naar je onderweg.
Laat even dat mailadres weghalen door een moderator, ivm met SPAM.
Groet,
JW
JW heeft hele goede info over mijn C5 AirCross gestuurd.
Een hele goede bron ![]()
JW schreef:Laat even dat mailadres weghalen door een moderator, ivm met SPAM.
Bij deze gedaan.
En aan Peter het verzoek om in het C5-gedeelte een topic te openen over zijn auto zodat daar verder gegaan kan worden. Dit gedeelte is eigenlijk alleen bedoeld om jezelf voor te stellen.
Wim,
Disciplus Simplex