Je zou de fan kunnen demonteren en even de reducer-print eraf , en dan 12v op de motor zetten, just to make sure. Wel de fan goed vast zetten, anders bijt ie in je vingers.
Wij kunnen niet meekijken op t schema, maar er zit toch 1 relais voor volgas , zeg maar. Je hebt de regelprint schoongemaakt, ook de contactveertjes eruit gehad en gecleand en iets strakker gezet? Dat is echt nodig, gewoon een beetje eromheen poetsen is niet genoeg.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Dat zit anders dan je denkt.
Er is geen “volgas-relais” bij een geregelde airco, de snelheid wordt geregeld via de twee dunne draadjes wit en oranje.
Desgewenst kan ik je het schema sturen, dan kun je meedenken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Even denken, in de auto-stand regelt de ecu alles, maar zet je de ontwasem stand op de voorruit dan hoor ik een klik ( relais?) en dan gaat ie ‘‘volgas ‘’ blazen, dat bedoelde ik . En die klik? hoor ik ook als ie handmatig wordt bedient bij de hoogste stand, vandaar de gedachte aan 1 relais.
Bij mij heb ik echt van alles vervangen , er stonden voldoende slopers achter op het veldje, maar uiteindelijk kwam ik toch op een vervuilde print switch uit.
Zelfs was het zo, dat ooit vermeende kapotte fan’s terug gezet zijn na de bewuste schoonmaak actie, en die liepen dus gewoon .
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Hoe dan ook: als er geen 12V komt via die rode draad, zal hij nooit kunnen draaien.
En dus: eerst dat oplossen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Klopt, en even ter aanvulling: de motor moet draaien, anders loopt de fan niet.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Zó is dat.
De E-Eenheid Airco 8080, die verantwoordelijk is voor de aansturing van de fan-module, moet spanning krijgen van de dynamo 1020. En dat doet ‘ie alleen met draaiende motor
Maar die 12V spanning op de rode draad is daarvan niet afhankelijk. Die moet er zijn zodra het contactslot omgezet is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Ik ga morgen meten, begrijp ik nou goed dat er altijd 12v op de rode draad moet staan met contact aan, los van wat het controlepaneel doet? Of heeft het daar wel invloed op?
Het vreemdste vind ik dat voordat ik de koolborstels probeerde te vervangen de aanjager eigenlijk prima werkte maar soms een beetje stotterde.
@bibberkip, bedoel je de “vingertjes” van het sleepcontact (van de snelheid) die strakker over de print moeten bewegen? Meer contacten / veertjes kon ik niet ontdekken in het paneel.
Ja, dat begrijp je goed ![]()
Als je het schema bestudeert, kun je zien waarom dat zo is.
Vanaf het contactslot wordt het relais rechtstreeks aangestuurd, en dan komt de spanning direct op de rode draad te staan.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Er ligt hier nog een regelaar, zal kijken of die uit elkaar wilt. Dan maak ik wat foto’s. Het is simpel maar ook complex, want de regelaar staat ‘‘op tijd’’ dus die moet je goed merken zodat ie niet verloopt. De tandheugeltjes moeten samen werken, dus staan ze ‘‘op tijd’’ .
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Dank! Ik heb gemeten bij het relais. Gelukkig kon het houdertje los:
Alleen pin 86 heeft 12v. De middelste 86a kon ik niet bij.
Dus op de stuurzijde komt spanning binnen, daarom zal hij klikken. Maar op de constante voeding 30 meet ik niks.
Kan ik daaruit concluderen dat er geen voeding van de zekeringkast naar het relais gaat? Op de zekering staat wel 12v aan beide kanten
De foto’s staan bij de link, ( post nr 9 ) daar staat e.e.a. op, je moet veel demonteren, alles is oud en broos, dus relax en een goeie loupe is handig. zet voldoende merktekens met viltstift op de tandwielen enz. succes.
Als je gaat verbuigen aan het sleepcontact, dan neem een platte pincet, één MM verbuiging is al heel veel, en maak het schoon met alcohol.
Je hebt de soldeerpunter ge-reflowd, maar waar het sleepcontact komt, die mag je niet bewerken, en anders met litze weer afnemen. Als die niet vlak zijn dan is het sleepcontact zo kapot, die kan geen oneffenheden áán.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Dijsss schreef:Dank! Ik heb gemeten bij het relais. Gelukkig kon het houdertje los:
Alleen pin 86 heeft 12v. De middelste 86a kon ik niet bij.
Dus op de stuurzijde komt spanning binnen, daarom zal hij klikken. Maar op de constante voeding 30 meet ik niks.Kan ik daaruit concluderen dat er geen voeding van de zekeringkast naar het relais gaat? Op de zekering staat wel 12v aan beide kanten
Je hebt het over “de zekering”. Over welke heb je het dan?
Ik vermoed F12, dat is de zekering in de stuurstroom van het relais.
Maar belangrijker is F21, die zit in die voeding, zie mij posting #15:
Het relais krijgt, vanaf het contactslot z’n spanning via zekering F12
De spanning moet vervolgens doorkomen via zekering F21 in zekering-box. Die krijgt z’n voeding via zekering B in de BMF, onder de motorkap.
En na het relais gaat ‘ie dan via die 16-polige doorverbinding naar de module.
Is die zekering ook oké?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()

