Gedachtenspinsels: Past 6J x 15 inch in de BX wielkasten?
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7099

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 19 februari 2026 12:36 PM

Omdat het idd off-topic was in de Xantia te Koop thread (https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2154207/):

Dit was ingegeven door het gedachtenspinsel van een Xantie Activa diesel op gesmeed aluminium C5 velgen, wat leidde tot de gedachte of die velgen ook onder een BX konden om met een 16v te meten hoeveel de lichtere wielen uitmaken.

JW schreef:

Is er ruimte in de wielkasten bij een BX om daar 6J-15” wielen met banden in kwijt te raken?

En als dat dan al gaat in stationnaire toestand, loopt dat dan nergens aan bij in- en uitveren, en helemaal insturen?

Bedenk voorts dat de afrolomvang duidelijk groter wordt. Daarmee verlies je het eea aan acceleratie vermogen.
Om het nog maar niet te hebben over de afwijking van de snelheidsmeter, die valt dan buiten de toegestane toleranties.

Groet,
JW

Ik heb ‘t nog nooit geprobeerd. Zoveel auto’s mag ik niet van mezelf. Maar ik geloof dat er op het forum toch ooit mensen waren die 17 inch LM onder de BX hadden? Aftermarket 17 inch lichtmetaal is meestal nog breder dan 6J.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook