Hoi,
Ik ben al maanden met Citroën en Stellantis aan het corresponderen over de uitgebreide garantieregeling die Stellantis zou bieden ivm. de problemen met de oudere Puretech 1.2 motoren.
Uit het persbericht:
Om in aanmerking te komen voor compensatie van de kosten moeten werkzaamheden die verband houden met overmatig olieverbruik en/of voortijdige slijtage van de distributieriem zijn uitgevoerd volgens het onderhoudsplan van de fabrikant en door een autobedrijf dat de richtlijnen van Stellantis volgt voor onderhoud. De diagnose en reparatie moeten zijn uitgevoerd door een Erkend Reparateur van het betreffende merk dat tot het Stellantis-netwerk behoort. Het volledige compensatiebeleid is hier te raadplegen.
Uitgebreide garantie
Stellantis breidde de garantie uit voor oudere generaties van de PureTech-motoren vanwege overmatig olieverbruik en voortijdige slijtage van de distributieriem. Deze garantie dekt 100% van de kosten voor onderdelen en arbeidsloon, tot 10 jaar of 180.000 kilometer onder bepaalde voorwaarden. Ook voert Stellantis het nieuwe “Check+”-certificaat in. Dit certificaat garandeert de betrouwbaarheid van gebruikte auto’s waaraan het aanbevolen onderhoud en de voorgeschreven reparaties zijn uitgevoerd. Het omvat honderd controlepunten, waaronder de distributieriem, voor occasions die worden verkocht via Spoticar en het erkende dealernetwerk van Stellantis.
Als ik het persbericht juist lees zou dit niet alleen gelden voor problemen met de distributieriem maar ook voor overmatig olieverbuik. Onze dealer constateerde onlangs dat onze C3 last heeft van verhoogd olieverbruik (meer dan 1 liter olie per 1000km). Daarom leek het mij op zijn plaats om deze garantie aan te spreken. Onze auto voldoet ook aan de voorwaarden die gesteld werden. Hij is minder dan 10 jaar oud en heeft een kilometerstand van minder dan 180.000km.
Onze dealer heeft wel vier keer geprobeerd een garantieclaim in te dienen bij Citroën, maar deze wordt telkens afgewezen. Als ze contact opnemen met Citroën wordt het bestaan van deze garantieregeling simpelweg ontkent.
Ik heb ondertussen meer dan 15 keer met de klantenservice gebeld, waarbij ik telkens een ander antwoord krijg. Sommige medewerkers zeggen dat ik recht heb op garantie, anderen zeggen van niet, en sommigen zeggen dat ik de auto op eigen kosten moet laten repareren en de kosten via het compensatieplatform terug moet proberen te krijgen. Maar aangezien de kosten voor een revisie nogal hoog zijn ben ik niet van plan om dat te doen.
Uiteindelijk heb ik zelfs de rechtsbijstandverzekering ingeschakeld. Maar ook die wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Mijn grote frustratie is dat niemand me kan vertellen waarom onze claim nu eigenlijk wordt afgewezen. In de laatste correspondentie liet Citroën me weten dat ze dit “geval per geval bekijken” en dat onze auto niet in aanmerking komt. Maar waarom dat zo is, blijft een mysterie.
Is er hier iemand die succes heeft gehad met het claimen van deze garantie icm. verhoogd olieverbruik? Heeft er iemand een tip?