1 kleurplaatje, 2 kleuren?
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161

Gepost: 10 september 2026 11:53 AM

Hierover is al ontzettend veel geschreven, en door mij nog veel meer gelezen en opgezocht: kleur van koets en dak. Mijn DS21M van 1969 heeft tegen het schutbord 1 kleurplaatje AC108B Gris Palladium, en is in die kleur opnieuw gelakt. Nu gaat het dak naar de spuiter, en dat dak is momenteel zwart, zonder enig spoor van een grijze laag onder dat zwart. Het dak was los bij de wagen die volop in restauratie was toen ik hem kocht, de geschiedenis is mij onbekend en de 2 vorige eigenaars zijn spijtig genoeg reeds overleden. Ik vind ook ontzettend veel foto’s van auto’s in Gris Palladium met een zwart dak, enkele met Gris Argent AC141.
Nu mijn vraag: kan het dat een auto met slechts 1 kleurplaatje toch 2 kleuren had, en enkel de Belgische productie 2 plaatjes hanteerde (het zwart zou dan AC200 moeten zijn)? Of is het een achteraf bijgekocht zwart dak? Los van wat nu het mooist is, zou ik namelijk zo origineel mogelijk willen blijven (ik vind zwart wel heel mooi).

Ik zie in sommige werken dat AC108B enkel bij modeljaar ‘66 tot ‘68 staat, terwijl veel exemplaren tot ‘74 die kleur hebben. Bijkomend lees ik ook dat polyester daken in de massa gekleurd waren, niet gelakt. Mijn dak is bleek van materiaal, en achteraf zwart gespoten (oorspronkelijk dacht ik dat het een alu dak was, maar bij nadere inspectie blijkt het toch kunststof te zijn).

Afbeelding Bijlagen
kleur_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook