toerenteller en koelwatertemperatuurmeter c15d
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 10 december 2004 02:53 PM

dag allen,

ik heb een c15d uit ‘94 en wil daar graag een toerenteller en een koelwatertemperatuurmeter inbouwen. is dat qua originele klokjes e.d. uberhaupt mogelijk? heeft de visa diesel een toerenteller of kan ik uitwijken naar de bx?

ik hoor het graag als iemand iets weet.

vr. gr. hugo

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 14 december 2004 12:04 PM
  [ # 1 ]

De Visa diesel is een 1769 cc dieselblok die ook in de BX en de Peugeot 205 zit. Dus een toerenteller uit een van deze types moet best kunnen werken. Visa’s en C15D’s hebben nooit standaard een toerenteller gehad, dus je zult zelf wat moeten freubelen. Voor een koelwatertemperatuurmeter geldt hetzelfde: is mogelijk en waarschijnlijk vrij eenvoudig, kijk daarvoor eens op een paar BX-sites of het BX-gedeelte van dit onvolprezen forum, daar wordt dit onderwerp regelmatig ter sprake gebracht.

Bij de BX is het in elk geval zo dat de vloeistof temperatuur door een 2-tal sensoren die 2 lampjes aansturen wordt gemeten. Je kunt de sensor die het eerste lampje aanstuurt (dat lampje dat het eerst gaat branden als de temp te hoog wordt) vervangen door een temperatuurvoeler. De bedrading die daarvandaan komt kun je gewoon gebruiken, alleen op de teller zelf zal er qua aansluiting wat moeten worden aangepast.

Originele tellers van een Visa kun je dus vergeten, maar er zijn zeker mogelijkheden!  Wink

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 14 december 2004 10:11 PM
  [ # 2 ]

beste winnetou,

veel dank voor je bericht, ik ga binnenkort eens lekker frobelen,

vr. gr. oude schaterhand

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 20 januari 2005 10:47 PM
  [ # 3 ]

De visa heefd wel degelijk een orginele toerenteller!!!
Denk maar aan de Visa GT (was alleen type 1 dashboard), en de latere
GTi. Die heefd een toerenteller die op de plek van het klokje zit…....
Alleen, dat is een teller voor een benzine, en die geeft waarschijnlijk een vertekend beeld op een diesel blok. Instrumentarium vabn een BX duiesel dan maar? Jazeker, op de C15 zit een 3-polige diagnose stekker, en die geeft niks anders door dan de pulsjes die van het vliegwiel komen. Hier haalt de BX zijn toerental ook vandaan. Dus kan dat in een C15 ook…..Die hebben immers toch ook 12 volt boordspanning?

@Hugo: Binnenkort naar Nokkie Emmeloord, gaan we BX diesel ontdoen van intrumentarium. En dan wel alles dubbel, dan bouwen we mijn C15 ook gelijk om. Tip van de week: Ook maar gelijk olietemp. meter????

Test

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 januari 2005 02:38 PM
  [ # 4 ]
Thijsvandebles schreef:

De visa heefd wel degelijk een orginele toerenteller!!!
Denk maar aan de Visa GT (was alleen type 1 dashboard), en de latere
GTi. Die heefd een toerenteller die op de plek van het klokje zit…....
Alleen, dat is een teller voor een benzine, en die geeft waarschijnlijk een vertekend beeld op een diesel blok.

Hugo heeft het toch helemaal niet over een benzine-C15 gehad?

Thijsvandebles schreef:

...Instrumentarium vabn een BX duiesel dan maar? Jazeker, op de C15 zit een 3-polige diagnose stekker, en die geeft niks anders door dan de pulsjes die van het vliegwiel komen. Hier haalt de BX zijn toerental ook vandaan. Dus kan dat in een C15 ook…..Die hebben immers toch ook 12 volt boordspanning?

Vrijwel elke personenauto jonger dan 35 jaar heeft 12V boordspanning. En zoek wel de toerenteller van een originele BX diesel, want met die van een benzine-BX loop je tegen hetzelfde probleem aan als die van een benzine-Visa.

Thijsvandebles schreef:

@Hugo: Binnenkort naar Nokkie Emmeloord, gaan we BX diesel ontdoen van intrumentarium. En dan wel alles dubbel, dan bouwen we mijn C15 ook gelijk om. Tip van de week: Ook maar gelijk olietemp. meter????

Olietemp.meter zat alleen in de GTI-modellen, dus dan zul je ook een BX GTI moeten zoeken. Tipje: kijk eens bij Peugeot 205 instrumentaria, zijn vrijwel dezelfde als die van de BX, alleen het cijfertype verschilt, en bij ingeschakelde verlichting zijn de 205 instrumenten amber-kleurig verlicht, die van een BX zijn groen-kleurig. Er zijn ook 205jes geleverd met de 1769cc turbodiesel, die zijn volgens mij altijd voorzien van een bruikbare toerenteller.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 21 januari 2005 07:44 PM
  [ # 5 ]

Thijsvandebles schreef:
De visa heefd wel degelijk een orginele toerenteller!!!
Denk maar aan de Visa GT (was alleen type 1 dashboard), en de latere
GTi. Die heefd een toerenteller die op de plek van het klokje zit…....
Alleen, dat is een teller voor een benzine, en die geeft waarschijnlijk een vertekend beeld op een diesel blok.

Winnetou schreef:
Hugo heeft het toch helemaal niet over een benzine-C15 gehad?


Thijs zegt:
Nee, maar de Visa benzine type II heefd hetzelfde dashboard als een C15!!!!!


Thijsvandebles schreef:
...Instrumentarium vabn een BX duiesel dan maar? Jazeker, op de C15 zit een 3-polige diagnose stekker, en die geeft niks anders door dan de pulsjes die van het vliegwiel komen. Hier haalt de BX zijn toerental ook vandaan. Dus kan dat in een C15 ook…..Die hebben immers toch ook 12 volt boordspanning?

Winnetou schreef:
Vrijwel elke personenauto jonger dan 35 jaar heeft 12V boordspanning. En zoek wel de toerenteller van een originele BX diesel, want met die van een benzine-BX loop je tegen hetzelfde probleem aan als die van een benzine-Visa.

Thijs zegt:
Dat de laatste pak um beet 35 jaar alle personenwagens 12 volt boorspanning hebben was mij bekend. Ik bedoelde het op cynische wijze.
En dat er een toerenteller van een diesel gebruikt zal moeten worden staat ook in mijn verhaal te lezen. Ik wil niemand verbeteren als het niet hoefd, en ik ben van mening dat dat bij mij ook niet hoefd


Thijsvandebles schreef:
@Hugo: Binnenkort naar Nokkie Emmeloord, gaan we BX diesel ontdoen van intrumentarium. En dan wel alles dubbel, dan bouwen we mijn C15 ook gelijk om. Tip van de week: Ook maar gelijk olietemp. meter????

Winnetou schreef:
Olietemp.meter zat alleen in de GTI-modellen, dus dan zul je ook een BX GTI moeten zoeken. Tipje: kijk eens bij Peugeot 205 instrumentaria, zijn vrijwel dezelfde als die van de BX, alleen het cijfertype verschilt, en bij ingeschakelde verlichting zijn de 205 instrumenten amber-kleurig verlicht, die van een BX zijn groen-kleurig. Er zijn ook 205jes geleverd met de 1769cc turbodiesel, die zijn volgens mij altijd voorzien van een bruikbare toerenteller.

Thijs zegt:
Dit is wel een bruikbare tip, niet dat ik um niet wist maar goed, bij deze bedankt!!!!

Test

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 21 januari 2005 11:28 PM
  [ # 6 ]

ik ben geneigd door de quoten het bos niet meer te zien…
soms is quoten mooi kloten

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 23 januari 2005 03:18 PM
  [ # 7 ]

Ik hou er ook niet van. Ik zal het daarom ook maar niet weer doen…....

Test

Profiel  
 
MiNy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 07-12-2004

Gepost: 27 januari 2005 09:07 PM
  [ # 8 ]

Ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd in een toerenteller voor de C15 D.

Onderaan het dashboard - bij de zekeringen - staat een (diagnose ?)-stekker ... iemand enig idee wat daar kan gemeten worden ?
In de gebruikshandleiding wordt er uiteraard niets over vermeld.

Michel.

Sitrowijn ... da’s pas fijn !
www.nyge.info

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 29 januari 2005 11:53 AM
  [ # 9 ]

heb gisteren een temperatuurmetertje op de sloop gehaald, 5 euro. er zit ergens op het blok een sensor waar ‘ie meteen mee verbonden kan worden.
de sloopharrie wist me ook te vertellen dat een willekeurige toerenteller er in past, benzine of diesel, uit een chevy of een daihatsdinges, maakt niet uit. de xu9 blokken hebben of een impulsdingetje aan het blok waar ‘ie op aangesloten kan en anders kan je het oplossen met een andere dynamo die een impuls kan geven.

dus met een beetje mazzel en een beetje prutsen heb je het geheel, temp.meter en toerenteller voor zo’n 10 euro erin zitten; aansluiten en beetje strak afwerken (ik haal de asbak er voor uit) en klaar alweer

grts, Hugo

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 31 januari 2005 03:26 PM
  [ # 10 ]
Thijsvandebles schreef:

....op de C15 zit een 3-polige diagnose stekker, en die geeft niks anders door dan de pulsjes die van het vliegwiel komen. Hier haalt de BX zijn toerental ook vandaan. Dus kan dat in een C15 ook…..Die hebben immers toch ook 12 volt boordspanning?
...

Kijk maar eens bij die diagnose-stekker, kon Thijs wel eens gelijk in hebben.
Die temperatuurschakelaars, waarvan je er eentje moet omwisselen voor een sensor zou - dacht ik-  ergens bovenaan op het blok moeten zitten bij de thermostaat voorzover ik weet. Staat ergens beschreven, maar ik kan het niet terugvinden. Ik zal nog ‘s verder zoeken voor je….

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 31 januari 2005 03:56 PM
  [ # 11 ]

... en gevonden. Kijk voor een uitgebreidere beschrijving op http://citroenbx.fol.nl/dashboardmeters/dashboardmeters.html  (alleen tekst). De schakelaars moeten op de thermostaathuis zitten, het zijn er twee. Eentje daarvan moet je dus omwisselen.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 31 januari 2005 08:47 PM
  [ # 12 ]

Hoi allen,  Dat klopt Winnetou, alleen moet je dan wel het model hebben
die het brandstoffilter op het termostaathuis heefd zitten. Oudere termoshuizen hebben die aansluitingen niet, maar slecht 1 gat, past met veel geluk een sensor in, maar ik geloof dat er een verloopje voor nodig was. Als je dus eerst genoemd termos huis hebt, kun je klakkeloos alle BX spul gebruiken.

P.S. ik zoek nog een termosstaat huis waar het brandstoffilter erop zit.

Test

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 02 februari 2005 01:59 PM
  [ # 13 ]

Tsja, ik ben uitgegaan van de 1769cc motor zoals die ook in mijn BX ligt. Als dat bij een C15 afwijkt wordt het een heel ander verhaal. Maar heb je het dan misschien niet over een ander type dieselmotor, zoals die in de nieuwere C15’s kunnen zitten? Wat dat betreft weet ik lang niet alles van een C15 hoor. Ik weet ook niet of een 94-er C15 misschien gebruik maakt van de nieuwere diesel zoals die ook later bij de Berlingo is toegepast?
Alhoewel het basisprincipe wellicht hetzelfde blijft: als je de temp.schakelaar vervangt door een sensor en daar dan een metertje aan hangt die past bij die sensor vv.,  i.p.v. het waarschuwingslampje, dan zou dat in principe gewoon moeten werken, toch? Misschien kun je dan simpelweg een gewone Equus-metertje gebruiken, hoef je ook geen sloop BX te zoeken, want het gros van de BX-en hebben ook geen koelvl.temp.meter standaard, dus dat is toch een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 03 februari 2005 08:14 PM
  [ # 14 ]

Bxen en C15’s hebben vrijwel dezelfde blokken.

Je hebt de:
XUD7   1769cc 44 kw   C15 *
XUD7T   1769cc 66 kw   Bx turbo
XUD9   1905cc 48 kw   Bx oude type’s *
XUD9   1905cc 51 kw   BX nieuwe types

*type 1 geen brandstofverwarming op het thermostaathuis, type 2 wel.

XU slaat op de vormgeving van het blok zelf, dus welke motorsteunen, aandrijfassen enzo je moet toepassen, de D op diesel, en het getal op de uitvoering.

Ik bouiw binnenkort een XUD9 blok in mijn C15, en een XUD9T in mijn GTi!!

Test

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook