Schuimvorming in de LHM olietank.
henkpit
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 24-01-2004

Gepost: 13 december 2004 11:52 PM

Waarde mede Xantianen,
Na voor een jaar terug een gereviseerde HD pomp en twee maanden geleden nieuwe veerbollen te hebben geplaatst, begint zich nu een nieuw probleem voor te doen.
Tijdens het koude weer begon mijn xant plotseling hakkerig te sturen en vooral dan als je tegelijkertijd moest remmen.
Ook begon zij met de hoogte te spelen (op en neer)
Nu komt er dan ook nog een schuimvorming in de LHMtank waardoor er zelfs een gedeelte olie er uit is gedumpt.
Als er een techneut onder ons op het forum is die mij een reden van dit alles kan geven en ook graag een oplossing, dan houd ik mij aanbevolen.

Henk

Groet
Henk

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 14 december 2004 12:45 AM
  [ # 1 ]

Re: Schuimvorming in de LHM olietank.

henkpit schreef:

Waarde mede Xantianen,
Na voor een jaar terug een gereviseerde HD pomp en twee maanden geleden nieuwe veerbollen te hebben geplaatst, begint zich nu een nieuw probleem voor te doen.
Tijdens het koude weer begon mijn xant plotseling hakkerig te sturen en vooral dan als je tegelijkertijd moest remmen.
Ook begon zij met de hoogte te spelen (op en neer)
Nu komt er dan ook nog een schuimvorming in de LHMtank waardoor er zelfs een gedeelte olie er uit is gedumpt.
Als er een techneut onder ons op het forum is die mij een reden van dit alles kan geven en ook graag een oplossing, dan houd ik mij aanbevolen.

Henk

Ik heb dat een keer eerder gezien bij mij. Toen kwam er zelfs rook uit de tank. Wat bleek?? De LHM aanzuigleiding zoog wat lucht aan. Hierdoor komt er veel lucht in het hydraulisch systeem wat zich uit in schuimvorming. Ik zou dus de aanzuigleiding van het LHM vat naar de pomp eens nakijken. Het kan zijn dat er een gaatje inzit dat te klein is om LHM te lekken,  maar waardoor er wel lucht naar binnen gezogen kan worden door de pomp.

Verder: is je LHM nog vers of al tijden niet meer ververst?

Gr.
Marten

Profiel  
 
henkpit
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 24-01-2004

Gepost: 15 december 2004 12:07 AM
  [ # 2 ]

Hal;lo Marten,

Ik heb alle veerbollen recentelijk vernieuwd en tevens nieuwe LHM olie op het systeem gedaan.
Ook het filter heb ik gereinigd .
Misschien is idd de slang enigzins poreus geworden in die 11 jaar dat mijn Xabtia oud is.
Ik heb namelijk de tank er ook af gehad en daarbij ook de slang moeten buigen.
Een nieuwe kost ook maar slechts…( niet schrikken), € 310,- roll oops oops
Bedroevend dat men deze prijzen daar voor rekend.  twisted

Groet
Henk

Profiel  
 
Dieter
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 16 december 2004 11:41 AM
  [ # 3 ]

...schuim is inderdaad ‘geklopte’ lucht-LHM-mengsel…. begin maar goed te zoeken! Alle dichtingen vervangen bij het opnieuw aansluiten HD pomp? De oude nooit hergebruiken!
Zoek eens op hoe je het systeem moet ontluchten. Overigens kan het ook nog aan de HD pomp liggen, gereviseerd of niet. Maar start met de leidingen en dichtingen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 december 2004 02:04 AM
  [ # 4 ]
henkpit schreef:

Hal;lo Marten,

Ik heb alle veerbollen recentelijk vernieuwd en tevens nieuwe LHM olie op het systeem gedaan.
Ook het filter heb ik gereinigd .
Misschien is idd de slang enigzins poreus geworden in die 11 jaar dat mijn Xabtia oud is.
Ik heb namelijk de tank er ook af gehad en daarbij ook de slang moeten buigen.
Een nieuwe kost ook maar slechts…( niet schrikken), € 310,- Rolling Eyes  Surprisedops:  Surprisedops:
Bedroevend dat men deze prijzen daar voor rekend.  Twisted Evil

DAarvoor kun je best iets creatiefs maken met universele slang (wel oliebestendig) kniestukjes en slangklemmen. Zo heb ik het ook moeten doen bij de turbo d12 en dat gaat perfect tot nu toe.

Gr,
Marten

Profiel  
 
henkpit
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 24-01-2004

Gepost: 25 december 2004 12:12 AM
  [ # 5 ]

Ik ben naar BM op Driebond geweest en daar vertelde de onderzoeker (chef monteur) mij dat schuimvorming op de olie een normaal verschijnsel was omdat de olie, die terug gaat in de tank, onder hoge druk terug geperst wordt.
De gehele hoeveelheid olie, die niet benut wordt door het veersysteem of de remmen , toch rond gepompt wordt en via het verdeelblok ergens naar toe gestuurd zal worden, moet door een dunne leiding zijn weg terug vinden en zou daardoor de schuimvorming veroorzaken. 
Men wilde mij het wel laten zien bij een andere xantia maar ik had vrede met zijn uitleg.
Men gaf mij de garantie dat het absoluut geen defect oid was.
Wel hebben ze mij verteld dat de werking van de drukverdeler niet 100 % meer was en dat mede daardoor de haperingen bij het sturen , tijdens het remmen en sturen tegelijk, ontstonden doordat de druk dan voor de stuurbekrachtiging te laag zou zijn. 
Ik heb iig de garantie dat er niets ernstigs aan de hand is.
Dat ik de motor onder de olie had zitten is mijn eigen schuld geweest.
Doordat het sturen niet optimaal meer ging, heb ik LHM bijgevuld in de veronderstelling dat er te weinig olie in het reservoir zou zitten.
 
Dom dom , doe ik dus nooit meer.

Groet
Henk

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 25 december 2004 02:38 AM
  [ # 6 ]

He Henk…mooie eend…
HEt mag toch niet moeilijk zijn?  dat lucht komt ergens vandaan.
En wel INgaand is het niet een verschrikkelijke retourstroom?
Slecht stuurhuis/remservo…...

Ik gok zo maar wat hoor….misschien kopt iemand hem er in..

 

Profiel  
 
henkpit
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 24-01-2004

Gepost: 25 december 2004 10:33 AM
  [ # 7 ]

Ja René, Ingaand is idd geen grote retourstroom maar uitgaand, ofwel retour vanaf de verdeelblok en de ongebruikte olie van elders, zal toch allemaal door een heel nauw buisje terug gevoerd moeten worden.
Ik ben geen techneut maar deze redenatie gaat er bij mij wel in.
Ik heb trouwens geen LHM van Total maar van een ander merk gebruikt.
Tijdens de koudere periode met temp. onder nul had ik het idee dat de olie wel eens te dik kon zijn en daardoor moeilijker door het systeem kon worden gepompt.
Nu de temp. weer op hoger nivo zit, hoeft ook de pomp niet meer zo zwaar te werken en heb ik ook geen last met het sturen.
Maar ik heb totaal geen ervaring met deze dingen, dus ik ga maar er van uit dat garage BM mij niet opzettelijk een pomp kapot zal laten draaien. neenee
Anders moet ik er maar eens een keer spoelolie in gooien en daarna de betere Smurfenolie gaan proberen….. 1323 idea

Groet
Henk

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 juni 2005 04:06 AM
  [ # 8 ]
henkpit schreef:

 
Anders moet ik er maar eens een keer spoelolie in gooien en daarna de betere Smurfenolie gaan proberen….. :1323 Idea

Zo wat een stof op dit draadje zeg….

Intussen weet ik dat het is opgelost….

Laughing

 

Profiel  
 
henkpit
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 24-01-2004

Gepost: 09 juni 2005 10:37 AM
  [ # 9 ]
René van Maren schreef:
henkpit schreef:

 
Anders moet ik er maar eens een keer spoelolie in gooien en daarna de betere Smurfenolie gaan proberen….. :1323 Idea

Zo wat een stof op dit draadje zeg….

Intussen weet ik dat het is opgelost….

Laughing

Ik ook….
Zij zweeft, is droog , veert weer perfect en stuurt weer alsof er nooit iets aan de hand is geweest.
Zelfs het schuim is verdwenen….. Rolling Eyes  :17

Groet
Henk

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 09 juni 2005 03:39 PM
  [ # 10 ]

en wat was ‘t nou???  Cool

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 10 juni 2005 03:11 AM
  [ # 11 ]
voge schreef:

en wat was ‘t nou???  Cool

Systeem is gespoeld.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook