Stereo klinkt waardeloos..
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 13 januari 2004 06:53 PM

omdat er nu iemend lid geworden is van dit forum die high end audio in mijn intresses heeft gezet dan toch maar het volgende..

in mijn DS liggen 2x 360 watt magnatt versterkers. 2x dikke subs achter de achterbank en 2x speakers op de hoedenplank met van die hoge tonen bolletjes erop. ik weer zo ff geen tiepes enzo, maar neem van mij aan dat het goed spul is/was 10 jaar oud en het ging heel erg hard ( en mooi )

maar nu , na een lange stallings periode vervormen de speakers op de hoedenplank nogal bij hardere volumes..

het lijkt wel of de konussen vast zitten of niet ver genoeg kunnen uitslaan… 

is dit mogenlijk en is het te verhelpen?

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 13 januari 2004 07:40 PM
  [ # 1 ]

Hoi Erik,

Een lastige vraag. Overigens, de high-end audio in mijn interesseprofiel gaat meer over de huiskamer, maar daar komt dit ook voor.

Je zegt dat je je DS een lange tijd gestald hebt gehad. Het zou kunnen zijn dat de conussen van je speakers zijn uitgedroogd (of eventueel eerst vochtig zijn geweest, wat vorm hebben verloren en toen weer zijn opgedroogd). Dat is zo mijn eerste suggestie. Bij een hoge vochtigheidsgraad zou ook corrosie aan de magneten van je speakers kunnen optreden en dan klinkt het al gauw niet meer. Loop ook voor de zekerheid al je bekabeling tussen de speakers en de versterkers eens langs. En de aansluitingen natuurlijk. Als die allemaal kloppen houd ik het op een van de eerste twee. In het gekste geval zou er ook wat fout kunnen zijn met het scheidingsfilter van je speakers, maar omdat hij vooral vervormd op hoog volume ga ik er vanuit dat dat wel goed zit.

Speakers zijn al net als auto’s, als de bewaartemperatuur en vochtigheid niet precies netjes is, dan kunnen zich allerlei problemen voordoen.

Al met al blijft het op afstand altijd lastig te zeggen… Ik hoop dat dit wat helpt. Wat je kunt doen is om een andere speaker (waarvan je weet dat die goed is) op je versterker aan te sluiten en te kijken hoe die het doet. Dan kun je constateren of het probleem echt in je speakers zit (ik verwacht het wel aangezien veel caraudio speakers zo’n jaar of 10 geleden nog papieren conussen hadden en die zijn gewoon wat gevoeliger.

Laat maar eens horen wat je vind.

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 13 januari 2004 08:14 PM
  [ # 2 ]

is dat terminaal dat probleem zoals jij het schetst dat het zou kunnen zijn?

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 14 januari 2004 10:59 AM
  [ # 3 ]

Erik,

Als je inderdaad speakers hebt met papieren conussen en ze zijn vervormd door vocht, dan is dat terminaal. Tenzij je er een dure restauratie op wilt loslaten, maar dat zijn ze (denk ik) niet meer waard na 10 jaar, tenzij het uitzonderlijk speciale speakers waren.

Mocht je in Zeeland zijn wil ik best even mijn neus en mijn oren erin steken hoor…

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 14 januari 2004 01:12 PM
  [ # 4 ]

ik zal binnenkort even foto’s makenvan het spulletje en de juiste type/sr nummers erbij zoeken.

wellicht kom ik wel eens naar de ds club zeeland meeting, dan kan ik mijn andere citroen relaties in zeeland ook weer eens bezoeken

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 14 januari 2004 01:40 PM
  [ # 5 ]

Je kunt je info dan ook naar mij mailen. Als je foto’s maakt, moet je wel foto’s maken met eventuele beschermingsgrilletjes verwijderd. Dat geeft een beter idee van de conus. Liefst ook een close-up zodat de structuur te zien is.

Als je in de buurt bent moet je het maar even zeggen. Voorlopig kom ik niet echt jouw kant op. Ja donderdagavond even naar Amsterdam voor en BX op gas voor een vriend, maar dat is ook echt alleen even ophalen en weg…

Groeten,

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 18 februari 2004 08:26 AM
  [ # 6 ]

ik heb wel wat foto’s gemaakt gisteren, maar de grilletjes van de bovenste speakers zitten gelijmd..
ik ga echt niet verwachten dat er iemand met oplossingen komt, maar het geeft wel een idee van wat ik in mijn kofferbak heb liggen..









nu ik zo mijn eigen foto’s zit te bekijken… wat is het eigenlijk een onafgewerkte bende zeg Surprisedops:  Surprisedops:  Surprisedops:

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 18 februari 2004 12:01 PM
  [ # 7 ]

speakers die lang stilgestaan hebben moeten weer een beetje “ingespeeld” worden… meteen weer knallen gaat inderdaad niet klinken! Heb er dus een beetje geduld mee dan heb je kans dat het een heel eind goedkomt.

overigens vind ik het sowieso niet klinken als het meeste geluid van achteren komt maar dat is een kwestie van smaak.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 19 februari 2004 05:38 PM
  [ # 8 ]

ik vind het voor een DS al heel wat, als je dit erin heb hangen
Cool

maar je moet wel effe je draden wegwerken Wink

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 19 februari 2004 08:32 PM
  [ # 9 ]

vooralsnog klinkt ie niet meer okselfris, dus voor ik aan de draden ga ( die er al ruim 10 jaar zo bijhangen, dus uit oogpunt van orginalitijd mag ik ze al bijna niet meer wegwerken Laughing  ) moet ik eerst eens uitvissen welke speaker er nou verrot is en die gaan vervangen.

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 20 februari 2004 03:43 PM
  [ # 10 ]
erik wijngaarden schreef:

vooralsnog klinkt ie niet meer okselfris, dus voor ik aan de draden ga ( die er al ruim 10 jaar zo bijhangen, dus uit oogpunt van orginalitijd mag ik ze al bijna niet meer wegwerken Laughing  ) moet ik eerst eens uitvissen welke speaker er nou verrot is en die gaan vervangen.

Kom je nog naar die Zeeland-meeting? Dan wil ik er wel met je doorheen lopen… 21 maart, kofferbak verkoop bij Nieuw en St. Joosland?

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 20 februari 2004 05:01 PM
  [ # 11 ]

denk niet dat dat er inzit om 21 maart naar die meeting te komen..

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 22 februari 2004 11:58 AM
  [ # 12 ]

Jammer… Ik was gisteren in Amsterdam, maar dat was om ons eerste huwelijksjaar te vieren en niet om naar DS-en te kijken Wink

Als de conussen vervormd zijn, dan heeft inspelen overigens geen enkel nut. De conussen van je subs zijn duidelijk van papier. Beluister die eerst eens aandachtig. Van de andere speakers kan ik zo van de foto niets zeggen. Daarvan zie ik het matriaal niet duidelijk genoeg. Ze lijken haast wel van kunstof te zijn… Dan zou je daar geen vocht-problemen mee moeten hebben. Er zitten natuurlijk wel magneten op en magneten en condensatie gaan ook niet samen. Het best is gewoon 1 voor 1 aansluiten en naar luisteren… Dan weet je het meestal vrij snel.

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 22 februari 2004 08:35 PM
  [ # 13 ]

ah, bedankt voor de tip, ik ga het nog eens van dichtbij bekijken.

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 23 februari 2004 12:35 PM
  [ # 14 ]
Michael schreef:

Er zit nog een audiofiel op dit forum (ikzelf dus) al geldt dat, net als voor gvhulst, voor huiskamer HiFi.
Kijkend naar de foto’s en dan met name de close-up van de subwoofer, krijg ik een flauw vermoeden van de oorzaak:
Ik meen op de foto te kunnen zien dat de conusophanging van een bepaald schuim-achtig materiaal is gemaakt.

Kijk, dat is nog eens een nuttige aanvulling. Ik had het idee dat magnat altijd kunstof gebruikte voor de ophanging, dus heb daar minder goed naar gekeken. Maar je hebt gelijk dat dat inderdaad een oorzaak kan zijn.

Michael schreef:

Voor de B&W luidsprekers was het absoluut de moeite waard om ze te repareren; Bose klinkt in goede staat nauwelijks beter dan kapot Wink

Hadden ze van Bose gehoord… dan hadden ze zeker wat anders gekozen. Zeker de 901 serie van Bose die je na een jaar of 7 a 8 echt helemaal kon vervangen. Toch wel heel erg voor een speaker van die prijs… Niet kwaliteit, daar hoor je mij niet over in combinatie met Bose Wink

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 26 februari 2004 02:39 PM
  [ # 15 ]

mwa, nieuwe bose componenten klinken best aardig, als je de fancy kasten die eromheen zitten weggooit en vervangt want wat ze bij bose allemaal voor raars bedacht hebben qua box design klinkt in de praktijk niet…

maarja, dat ze ook nog eens gauw stuk gingen, dat wist ik niet. Hierbij zakt Bose dus nog verder in mijn achting…

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook