4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Blauwe ‘Renard" LHM
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 mei 2005 04:04 PM
  [ # 46 ]

Ik vind dit wel een grappige discussie.

oke, Hydrauliek olieen.

in de machine industrie gebruiken ze geen LHM en ook geen blauw bloed van kendall.

wat dan wel?
ze gebruiken diverse type’s en merken.

wat zijn de onderlinge verschillen?

de ene is dik de andere heeft een hogere druk capaciteit, de ene smeert beter alwaar een andere schraler is en meer druk afkan.

waarom dan LHM?

tja, ik houd het erop dat Citroen hiermee een extra bron van inkomsten wilde genereren.

waarom dan eerst die rode olie?
een echte verklaring heb ik hier niet voor.
wel is het zo, dat je het spul kan vervangen door of LHM of bijvoorbeeld Tellus 22 van Shell.
zolang de viscositeit van de olie maar gelijk of nagenoeg gelijk is.

je moet er wel 100% zeker van zijn dat je ALLE en dan bedoel ik ook ALLE rode olie uit het systeem hebt gespoelt.
aangezien die rode LHM een aggeresief goedje is tast die de vervangende olie aan.
de rubbers van het rode systeem zijn tegen die aggeresieve olie bestand en aangezien LHM netraal is lijden ze daar niet van.

ikzelf heb diverse dingen uitgeprobeerd.
Tellus 46 Tellus 33 Tellus 22 al dan niet in combinatie met motorolie en of LHM.

feit is wel dat LHM van zichzelf matige smeereigenschappen heeft.
en dat LHM minder themperatuur afhankelijk is.
dit houd in dat de viscositeit niet of nauwelijks veranderd binnen het temperatuursbereik van het systeem.

dus met - 10 graden veert hij net zo goed als bij + 30 graden.

aangezien in de machine industrie je te maken hebt met vele male hogere drukken en temperaturen is de (vaak duurdere) LHM niet toepasbaar en gebruiken ze dus “Industriele Hydrauliekolieen”.

wat kan ik doen om te zorgen dat mijn systeem niet slijt of minder slijt vanwege de schrale LHM.

het is niet zo dat LHM NIET smeert, dit doet hij wel.
echter die smerende eigenschap verliest hij snel.
dus nieuwe verse LHM smeert wel degelijk, maar na een X termijn is die eigenschap weg.
vandaar ook dat je het goedje dus met een relatief hoge frequentie moet verversen.

ook kan je zonder gevaar een kwart liter motorolie toevoegen aan je systeem.
natuurlijk wel gewone olie gebruiken niet die synthetische olie.

je kan ook een deel van je LHM vervangen door bijvoorbeeld Tellus 22 van Shell.

wat de voorveerpoten betreft, simpel 1 of 2 x in het jaar wat motorolie in de veerpoot doen door het gaatje achter waar de bol opgeschroeft zit.

wat het mixen van olie aangaat.
in principe word door fabrikanten dit ten alle tijden afgeraden.
logisch want er zijn zoveel verschillende type’s en al dan niet ageresieve soorten, dat je gewoon niet voorraf kan voorspellen hoe de een met de ander reageerd.

echter, zolang je olieen van gelijke soort gebruikt kan er weinig mis gaan.

dus synteet bij synteet .
minerale olie bij minerale olie.
plantaardige bij plantaardige.

dus of je nu blauw groen of geel of rood rijd, het maakt dus in principe weinig uit.

zolang je maar zorgt dat de viscositeit en temperatuursbereik binnen dat van het Citroen hydrauliek systeem valt is er niks aan het handje.

groetjjes van kreazyV8:die op 3 Ltr LHM en 1 Liter Tellus 22 rijd. Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 mei 2005 03:03 AM
  [ # 47 ]

Deze discussie over blauwe LHM is inderdaad grappig.

Een tijdje terug toen ik bij Chyparse was voor een bollencheck en LHM verversen vroeg ik ze of ze gewone groen LHM gebruiken of de blauwe die Renard ook gebruikt. Ze vertelden mij toen dat ze in princiepe gewone groene LHM gebruiken, maar op verzoek net zo graag blauwe LHM erin gooien, lachend vertelde ze me dat de winstmarge op de blauwe olie groter.

Dat laatste vind ik toch vreemd, ik dacht dat de blauwe LHM duurder was Confused:

Persoonlijk houd ik het op groene LHM, dat kun je overal kopen.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 mei 2005 03:10 AM
  [ # 48 ]

het winstmarge is groter omdat de inkoop lager is vermoed ik dan.

groetjes van wupke:die met 1 ltr tellus 22 op 3 ltr lhm tuft ,en ook nergens last van heb. Laughing

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 mei 2005 01:15 PM
  [ # 49 ]

Ik meen me te herinneren dat ReNard de blauwe olie goedkoper levert dan de groene olie..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 08 mei 2005 03:55 PM
  [ # 50 ]

Hoop discussie om niets. en een hoop onduidelijkheden.

allereerst hebben we origineel drie soorten olie voor het veersysteem:

LHS. Liquide Hydrauliek Synthetic, een synthetische olie rood van kleur voor de oude Citroen, vn Dsen
LHM: Liquide Hydrauliek Mineral, dus Minerale olie, groen van kleur, voor het gros van de Citroenen, van 2CV tot XM
LDS: een synthetische olie, oranje van kleur voor de C5

geen van deze olieen is te mengen met elkaar, ik heb bij het verschijnen van de nieuwste olie, de oranje zeg maar, een keer een potje met “rode rubbers” gevuld met deze olie. Na ongeveer een half jaar zwelde al deze rubbers op, dus oranje is niet te gebruiken voor de rode systemen.

De LHM modellen zijn inderdaad te vullen met de blauwe olie, alleen waarom zou je het doen. Natuurlijk zegt RENARD dat het beter is, maar een onderbouwd rapport, heb ik ooit eens opgevraagd bij KENDALL, hebben ze niet. Ze schermen ermee dat de olie geen schade aanbrengt aan het systeem, dat klopt! Ook zeggen ze dat de olie een betere smering heeft, daar zit de kloe, ook dat klopt, maar een betere smering bij hele lage temperaturen. In het ebied waar wij onze auto’s gebruken heb je daar dus niets aan. Nu zullen er meteen mensen zeggen, ja maar ik heb het er in gegooid en nu veert hij veel beter, ook dat klopt. Citroen schreef en schrijft voor dat de LHM om de zoveel kilometers vervangen moet worden, dat is niet voor niets. Kijk na 60.000 kilometer maar eens naar de filters van een BX, CX of wat dan ook, deze zijn helemaal zwart, vervuild, ook is de olie onderhevig aan temepratuurschommelingen, waardoor dus ook weer veroudering op treed. Een ieder die dus de LHM om de voorgeschreven interval ververst houd zijn auto ook soepel. Verder is er nog een mogelijk heid om het syteem te reinigen met Hydracare of iets dergelijks van Total, een reinigend middel wat ook in het systeem gegooid kan worden en wat zeker werkt.

Ik zie dus geen voordelen van blauwe olie tov groene olie en denk dan ook maar zo als het werkelijk beter is zou Citroen het zelf wel gebruiken.

Ok Renard zegt nooit een pomp te hebben vervangen die op blauwe olie is vastgelopen, kan ook kloppen, want pompen lopen ook niet vast op groene olie.

Verder nog een misverstand, Mercedes heeft wel zeker een Hydro-pneumatische vering op bepaalde modellen. Deze werkt ook op een Minerale olie.

En RR en Bentley gebruik(te)en komponenten van Citroen, deze werden op een aparte afdeling in de Citroen fabriek gemaakt. De veerbollen zijn exact hetzelfde alleen de drukken zijn lager (16 bar). Ook de hoogte regelaar is iedentiek aan die van bijvoorbeeld een BX.

leuke ervan is dat in het instructie boek! van zo een auto staat vermeld dat de componenten bij Citroen vandaan komen en ook onder de motorkap dacht ik staat een plaatje met die vermelding.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 mei 2005 04:33 PM
  [ # 51 ]
oldenhage schreef:

Verder nog een misverstand, Mercedes heeft wel zeker een Hydro-pneumatische vering op bepaalde modellen. Deze werkt ook op een Minerale olie.

Surprisedfftopic
Het heeft dus geen zin om de verwaande Mercedes-rijder uit te lachen Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 08 mei 2005 09:00 PM
  [ # 52 ]
oldenhage schreef:

LHM: Liquide Hydrauliek Mineral, dus Minerale olie, groen van kleur, voor het gros van de Citroenen, van 2CV tot XM
.

Een 2CV met LHM in ‘t systeem Confused:

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 mei 2005 09:03 PM
  [ # 53 ]

in het remsysteem toch?

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 08 mei 2005 09:29 PM
  [ # 54 ]

Mijn pa had vroeger in de eend van mijn zus ook de remolie vervangen
door dot4!
Hij remde prima!
aleen lieten de remmen niet meer los Crying or Very sad

L H M dus

 

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 08 mei 2005 09:37 PM
  [ # 55 ]

D Yep… in een 2cv remsysteem hoort LHM!

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 09 mei 2005 12:49 AM
  [ # 56 ]

ho ho ho ho,

niet in iedere eend hoor LHM in het remsysteem, staat aangegeven op het reservoir….

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 09 mei 2005 01:02 AM
  [ # 57 ]
oldenhage schreef:

ho ho ho ho,

niet in iedere eend hoor LHM in het remsysteem, staat aangegeven op het reservoir….

kun je ook aan de voorremmen zien… Wink
eend met trommelremmen voor heeft DOT4 nodig, en eenden geleverd vanaf 82 hebben schijfremmen voor en hebben LHM nodig.

Is tevens aan de kleur van het HRC-reservoir te herkennen: groen reservoir is LHM in je systeem…

Profiel  
 
Gepost: 12 september 2005 02:55 PM
  [ # 58 ]

Hmm zelf jaren met een 82er gereden en gewoon met dot3 en 4 aan het kloten geweest, nooit problemen gehad, ook nooit enige aanleiding gezien dat er lhm in moest, zal dus nog wel een pre lhm exemplaar geweest zijn.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 12 september 2005 02:58 PM
  [ # 59 ]

bij mn zuster haar 2cv (1985) is ook eens dot 4 gegaan…VAST zat de troep.

 

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 12 september 2005 03:13 PM
  [ # 60 ]

Weet iemand overigens ook de prijzen van de blauwe lhm ?

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook