Nieuwe Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16V
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 11 februari 2004 09:43 PM

Nieuwe Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16V


Citroën introduceert de Xsara Picasso met nieuwe 1.6 HDi 110 pk motor. Tegelijkertijd voert Citroën lichte wijzigingen door aan het uiterlijk van de Xsara Picasso.

Met de komst van deze motor is het dieselgamma gecompleteerd met een versie die zich nestelt in de top van het segment van compacte mpv’s. De lichte restyling geeft een extra dimensie aan het stijlvolle ontwerp van dit model met nieuwe aluminium 15’’ velgen en het nieuwe design van de wieldoppen.
Xsara Picasso: een commercieel succes
De komst van de Xsara Picasso in januari 2000 vormt een markante stap in de vernieuwing van het modellengamma van Citroën. Het model voldoet aan het wensenpakket van veel consumenten, hetgeen zich laat vertalen in indrukwekkende verkoopcijfers: in drie jaar tijd zijn wereldwijd 850.000 exemplaren van de Xsara Picasso verkocht. Vanaf het moment van zijn entree op de markt is dit model de benchmark in het segment van compacte mpv’s. In de loop der jaren wordt het gamma verder uitgebreid met de Exclusive-versie (september 2001) en de 2.0i 16v in combinatie met sequentieel bediende autoadaptieve automaat (januari 2003).

Nieuwe 1.6 HDi 16v 110
Om nog beter te kunnen voorzien in de behoefte van consumenten breidt Citroën het aanbod van de Xsara Picasso verder uit met een versie die wordt voorzien van de nieuwe 1.6 HDi 16v 110, die daarmee debuteert bij Citroën. Deze motor profiteert ten volle van de meest actuele progressie van moderne common rail technologie: betere prestaties en meer rijplezier, minder geluid en resonanties en aanzienlijke reductie van brandstofverbruik en schadelijke uitstoot. Citroën ontwikkelde deze motor in samenwerking met Ford Motor Company als afgeleide van een serie succesvolle motoren. De basis van dit nieuwe blok wordt gevormd door de 1.4 HDi zoals die ook dienst doet in de Citroën Xsara, C3 en C2. De toevoeging ‘110’ dankt deze motor aan het vermogen van 110 pk (81 kW) bij 4.000 tpm. Het koppel bedraagt 240 Nm bij 1.750 tpm. In combinatie met het relatief lage gewicht (1.313 kg) van de Xsara Picasso staat deze motor garant voor uitstekende prestaties en rijplezier van het hoogste niveau. De Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16v 110 biedt een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met dat van concurrenten die veel zwaarder gemotoriseerd zijn. Zo vergt acceleratie van 0-100 km/h slechts 10,8 sec. Belangrijk voordeel van deze motor is dat zeventig procent van het maximale koppel reeds beschikbaar is vanaf slechts 1.250 tpm, waardoor snel kan worden opgeschakeld naar een hogere versnelling en het blok soepel blijft reageren. Het soepele oppakken van het blok wordt versterkt door een ‘overboost’: indien gewenst, bijvoorbeeld bij snel passeren op tweebaanswegen, komt een extra koppel beschikbaar van 20 Nm. Met de 260 Nm die dankzij de boostfunctie vrijkomt bij 2.000 tpm draagt deze motor bij aan de actieve veiligheid.

Nieuwste technologie
De nieuwe 1.6 HDi 16v motor is geheel uit aluminium vervaardigd. Deze materiaalkeuze leidt in combinatie met de geringere motorinhoud tot een laag gewicht (120 kg) en uiterste compacte bouw van het blok, zonder dat prestaties en rijplezier daaronder lijden. Ten opzichte van het 1.4 HDi blok namen slag (+6,3 mm) en boring (+1,3 mm) toe, hetgeen leidt tot een inhoud van 1.560 cc. Drukvulling van de cilinders wordt verzorgd door een speciaal voor dit blok ontwikkelde turbocompressor met variabele geometrie. Het formaat en de reactiesnelheid van deze turbo zijn zodanig gekozen dat de motor optimaal reageert op gas geven. De gehanteerde technologie weerspiegelt de meest actuele stand van de techniek:


Directe inspuiting via common rail techniek van de tweede generatie, met verhoogde drukvulling (1.600 bar) en nauwere verstuivergaten (6 met een diameter van 0,135 mm) waardoor de brandstof beter wordt verneveld en een homogener mengsel wordt verkregen. Gevolg: beperking van schadelijke uitstoot bij de bron.
De verbrandingskamers zijn opnieuw vormgegeven met het oog op verbetering van het rendement door wervelingen te reduceren.
Het common rail systeem maakt optimaal gebruik van meervoudige inspuiting die ervoor zorgt dat brandstof goed gedoseerd in de cilinder komt. De elektronische eenheden leveren meer capaciteit (+30 procent) en van de nieuwe injectoren werd de precisie verbeterd om exact vier inspuitmomenten van het verbrandingsproces te bepalen: twee injecties vooraf om geluid te reduceren, gevolgd door de twee basisinjecties waarmee productie van stikstofoxide wordt tegengegaan. Ten behoeve van een grotere effectiviteit van het roetfilter vinden twee injecties achteraf plaats om uitlaatgassen beter te zuiveren.
De nieuwste stand van common rail techniek laat de berijders profiteren van voordelen die in de dagelijkse praktijk duidelijk naar voren komen: reductie van geluid, schadelijke uitstoot en brandstofgebruik, trillingsarme loop en rijplezier. Dankzij de common rail techniek van de tweede generatie biedt deze nieuwe motor een uitstekend rendement en comfort.

Roetfilter in loop 2004 beschikbaar
De nieuwe 1.6 HDi 16v 110 biedt een prima balans tussen goede prestaties en zuinigheid, die ten goede komt aan het milieu. Toepassing van de modernste technologie leidt ertoe dat het verbruik en de uitstoot zoveel mogelijk worden gereduceerd en het rendement optimaal is. De Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16v 110 verbetert in dit opzicht de prima prestaties van de HDi 90. Bij gecombineerd gebruik bedraagt het verbruik slechts 5,1 l/100 km, een in dit segment opmerkelijk lage waarde. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt effectief bestreden; de uitstoot van CO2 wordt gereduceerd tot maximaal 131 g per kilometer. In de loop van 2004 zal een roetfilter leverbaar worden, zoals dat ook reeds wordt toegepast op inmiddels 115.000 gebouwde exemplaren van de Citroën C5 (sinds januari 2001) en Citroën C8. Deze versie zal door het leven gaan als Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16v 110 Euro IV. De poreuze structuur van het filter absorbeert koolstofdeeltjes uit de uitlaatgassen. Zodra het filter verzadigd is, zorgt het motormanagement voor een verhoging van de temperatuur van de uitlaatgassen waardoor het filter zichzelf regenereert en de opgeslagen roetdeeltjes bij een temperatuur van 550°C worden verbrand. Om het regenereren te bevorderen wordt er een vloeistof op basis van cerine (Eolys genaamd) aan de brandstof toegevoegd. Dit gebeurt volledig automatisch, elke keer als er brandstof wordt getankt. De nieuwe 1.6 HDi profiteert van de laatste innovaties zoals die worden toegepast in de Citroën C5 en C8:


Nieuw programma van de computer om het regeneratieproces van het filter (verbranding van de koolstofdeeltjes) te verbeteren door de temperatuur van uitlaatgassen te verhogen als de motor nog niet op de juiste temperatuur is, bijvoorbeeld bij lagere snelheden in stadsverkeer.
Toepassing van een nieuw additief (Eolys II) waarmee het onderhoudsinterval van het roetfilter aanzienlijk wordt verlengd (120.000 km).
De motoren van de Citroën Xsara Picasso
De nieuwe motor vormt de completering van het motorenaanbod voor de Citroën Xsara Picasso en komt daarbij naast de reeds langer leverbare 2.0 HDi met 90 pk. Dieselmotoren vormen in Europa de meerderheid van de verkochte modellen, met name in het segment van compacte mpv’s: 83 procent van de in Frankrijk verkochte midi-mpv’s heeft een dieselmotor. De 2.0 HDi 90 heeft een inhoud van 1.997 cc en maakt eveneens gebruik van directe inspuiting via common rail techniek. Deze motor ontwikkelt 66 kW/90 pk bij 4.000 tpm en een koppel van 205 Nm bij 1.900 tpm. De nieuwe 1.6 HDi 16v 110 is complementair en positioneert met nog betere prestaties de Xsara Picasso in de top van zijn segment. In totaal bestaat het motorengamma waarmee de Citroën Xsara Picasso wordt geleverd naast de twee dieselmotoren uit drie benzinemotoren: 1.6i met 70 kW/95 pk, 1.8i 16v met 85 kW/117 pk en 2.0i 16v met 100 kW/137 pk. Deze laatste is leverbaar in combinatie met de sequentieel bediende autoadaptieve automaat.

De levering in Nederland van de Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi 16v 110 start in april/mei 2004. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.


bron: autorai.nl

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 15 februari 2004 04:34 PM
  [ # 1 ]

Jammer: ik las in AutoGids (uit België) dat Citroën met een compleet gerestylde Picasso zou komen, gebaseerd op de C-Airlounge.  Ik geloofde het maar half, daar CitroExpert er ook nog niks over gerept had, en het model nog maar 4 jaar in productie is!

De restyling zoals ze nu voorgesteld is, is redelijk ‘belachelijk’: nieuwe wieldoppen, helder koplampglas, andere lichtblokken vanachter (nog niets van gemerkt) & nieuwe bumper vanvoor!

Jammer, want de Picasso is al 6 jaar oud in zijn huidige vorm, en er zijn er al zoveel van, dat ik het leuk zou vinden moest er een beetje een grodnigere restyling geweest zijn…

Nu is het wachten op de Picasso II (die wrs rond 2006 komt!)

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 321
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 16 februari 2004 12:09 PM
  [ # 2 ]
cocico schreef:

Jammer: ik las in AutoGids (uit België) dat Citroën met een compleet gerestylde Picasso zou komen, gebaseerd op de C-Airlounge.  Ik geloofde het maar half, daar CitroExpert er ook nog niks over gerept had, en het model nog maar 4 jaar in productie is!

Nu is het wachten op de Picasso II (die wrs rond 2006 komt!)

Ja, dat had ik ook gelezen. Was dat nou bij Autogids dat er ook plaatjes bij stonden? Jammer dat het nog zo lang duurt, want dat zag er goed uit. Beter dan nu. Ik vind het huidige model helemaal niets… Dan zou ik eerder een Grand Scenic gaan rijden. (We hebben ernaar gekeken als lease-auto.) Terwijl we het interieur van de Picasso wel weer leuk en ruim vinden…

Arne

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook