Citroën sterkste in rally van Zweden
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 11 februari 2004 09:45 PM

Citroën sterkste in rally van Zweden


Sébastien Loeb heeft in het WRC-gezelschap de naam ijzig rustig te zijn: onverstoorbaar gaat hij zijn weg en trekt zijn eigen plan. De concurrentie vreest zijn kwaliteiten op asfalt, maar in de Uddeholm Swedish Rally bleek hij ook op sneeuw en ijs niet te houden.

Hij wint weer en scoort na twee wedstrijden honderd procent. Veelal genoemd ‘een getalenteerde jonge Fransman’ wanneer men het heeft over de Elzasser in zijn Citroën Xsara WRC, dit jaar zijn die woorden niet langer op hun plaats. Sébastien Loeb is met zijn vice-wereldkampioenschap toegetreden tot de eregalerij van rallycracks. Het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen, en ‘Seb’ gaat niet gebukt onder de last van zijn roem. In Zweden laat hij zien dat hij zich ook op glad terrein thuis voelt en de hooggespannen verwachtingen inlost.
Eerste Fransman
Sébastien Loeb is de eerste Fransman die de Uddeholm Swedish Rally op zijn naam wist te schrijven. Sterker nog, nooit eerder won een rijder die niet uit Scandinavië komt deze rally. Bovendien scoort Loeb met deze overwinning honderd procent, want na de ‘Monte Carlo’ haalt hij ook in Zweden de volle winst en schrijft de maximale tien wedstrijdpunten bij zijn totaal in de strijd om de rijderstitel. In de ruim dertig jaar historie van het WRC is Loeb pas de derde rijder die kans zag om na de seizoensopening in Monte Carlo ook de tweede rally in Zweden op zijn naam te schrijven. Loeb, ontspannen als altijd: “Lekker gevoel. Ik wilde graag laten zien dat ik niet alleen op asfalt uit de voeten kan, maar dat ik ook op onverhard of glad terrein kan winnen. Dit is de eerste rally die ik win die niet op asfalt werd verreden.” Natuurlijk was ook Guy Fréquelin, team-baas, in zijn nopjes met deze prestatie van Loeb: “Ik moet toegeven dat ik, en met mij het hele team, ontroerd ben door deze fantastische overwinning. Het team zorgt voor een geweldige Xsara en met zijn talent heeft hij dat vertaald in pure winst. Hij deed exact wat hij moest doen. Hij begon behoudend, zette aan op de tweede dag en consolideerde tot het eind. Net als in Monte Carlo. We staan er nu goed voor in beide kampioenschappen. Een beter vooruitzicht voor de volgende rallies hadden wij niet ons niet kunnen wensen.’’

Onverstoorbaar
Op vrijdag maakt de Est Markko Märtin met zijn Ford Focus RS WRC3 indruk. Hij lijkt zich prima thuis te voelen op de besneeuwde trajecten. Loeb zegt nog de omstandigheden te vrezen: “Als je als eerste moet starten, dan fungeer je als een soort sneeuwschuiver.” Märtin leidt in zijn Ford op vrijdagavond met bijna een halve minuut voorsprong op Loeb. Halverwege de zaterdag gaat de Est zo ongenadig hard van de weg dat hij een wiel kwijtraakt en daarmee veel kostbare minuten verliest. Loeb pakt vanaf dat moment de kop om die niet meer af te staan. Sterker nog, ondanks hevig aandringen van erkende ‘sneeuwkanonnen’ bouwt hij zijn marge gestaag uit met bekeken tijdwinst in beslissende proeven. De rest van het veld stelt zich tevreden met de onderlinge strijd om punten voor het klassement. Carlos Sainz houdt van de Zweedse rally en rijdt gebruikmakend van zijn routine naar een keurige vijfde stek. Daarmee neemt het team van Citroën Sport ook weer de hoogste positie in het klassement van constructeurs. Sainz: ‘’Ik heb nuttige punten kunnen scoren, maar het gaat om de geweldige prestatie van Seb, de eerste ‘zuiderling’ die hier wint. Dit wordt zijn jaar!’’

Uitslag rijders
1. Sébastien Loeb (F), CITROËN Xsara WRC
2. Marcus Grönholm (FIN), PEUGEOT 307 WRC
3. Petter Solberg (N), SUBARU Impreza WRC
4. Janne Tuohino (FIN), FORD Focus RS WRC 3
5. Carlos Sainz (E), CITROËN Xsara WRC
6. Henning Solberg (N), PEUGEOT 206 WRC
7. Markko Märtin (EE), FORD Focus RS WRC 3
8. Daniel Carlsson (S), PEUGEOT 206 WRC
9. Mikko Hirvonen (FIN), SUBARU Impreza WRC
10. Andeas Eriksson (S), FORD Focus WRC


Stand rijders
1. Sébastien Loeb (F), 20
2. Marcus Grönholm (FIN), 13
3. Markko Märtin (EE), 10
4. Petter Solberg (N), 8
5. Francois Duval (B), 6
6. Janne Tuochino (FIN), 5
7. Freddy Loix (B), 4
8. Carlos Sainz (E), 4
9. Gilles Panizzi (F), 3
10. Henning Solberg (N), 3


Stand teams
1. Citroën, 24
2. Ford, 22
3. Peugeot, 17
4. Subaru, 10
5. Mitsubishi, 3

bron: autorai.nl

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 12 februari 2004 02:23 PM
  [ # 1 ]

PSA-groep is goed bezig

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 12 februari 2004 08:02 PM
  [ # 2 ]

Maar Erik niet…
je denkt toch neit dat ik al die lettertjes ga lezen?? Wink

ze zijn idd goed bezig…
op deze manier krijgt mijn neef ook interesse in Citroën!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook