Hoe vaak mag een hydraulisch systeem van een XM tikken?
Ik heb er bij de onze eens op gelet,
en koud (en later iets warmer) tikt ze ongeveer 1x per seconde…
veel te veel lijkt mij?
Totaal aantal Berichten: 25581
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hoogste stand, rechte weg, niet sturen: om de 30 seconde minimaal
Langere tussen posen is beter….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat zou de oorzaak kunnen zijn,
en wat zijn er de gevolgen van voor het comfort en de veiligheid?
Totaal aantal Berichten: 25581
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Interne lekkage in de onderdelen, Lege hoofd bol(len), ranzige pomp, lucht in het systeem, slechte veerbollen. Dat soort dingen.
Lege bollen maken het systeem van ophanging kapot.
Als de pomp veel te vaak aanslaat gaat ie sneller stuk.
Lucht: kanj e remkracht beinvloeden…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij de 2 eerste XM’s van mijn vader is bij ca 180.000 km het systeem weer op druk gebracht waarne de auto weer veel beter en confortabeler veerde
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
gewoon de bollen weer op druk brengen?
door er gas in te spuiten oid?
Ja, hydraulische olie in bollen opnieuw op druk gebracht evt bij vullen tevens was de 5de centrale bol verniuewd (bij elkaar stuk voordeliger dan nieuwe schokdempers die onder mijn ZX moesten)
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
zx19d schreef:Ja, hydraulische olie in bollen opnieuw op druk gebracht evt bij vullen tevens was de 5de centrale bol verniuewd (bij elkaar stuk voordeliger dan nieuwe schokdempers die onder mijn ZX moesten)
Euh, de veerbollen van Citroën worden niet met hydraulische olie gevuld, maar met stikstof. Dit kun je o.a. laten doen bij Chyparse in Soesterberg, maar er zijn ook veel Citroënspecialisten die veerbollen op druk kunnen brengen. Overigens hoort dit in principe bij regulier onderhoud.
Al dat geLHM…
ben ik blij dat ik een eend heb
Totaal aantal Berichten: 25581
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
en wat zit er in je rempotje rocco?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gezien de remverhalen: zooi, bagger, troep, water of lucht
Schijt aan originaliteit.
lucht en een restje LHM…
ik bedoelde de vering,
terwijl ik het typte wist ik dat er reactie ging komen.
Totaal aantal Berichten: 25581
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wees maar gelukkig met je LHM. Ik moet bij de Ami elke twee jaar de remcylinders helemaal schoon maken omdat het oude type remolie vocht aantrekt….
dikke…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waarom wordt er eigenlijk niet gewoon water gebruikt?
domme vraag zeker?
rocco schreef:waarom wordt er eigenlijk niet gewoon water gebruikt?
domme vraag zeker?
Ik vraag het me ook af hoor
Overigens, in hydraulische intallaties werd vroeger (zo rond 1900) ook water gebruikt. Nu is dat olie omdat dat meer smeert, je de eigenschappen kan veranderen (o.a. hittebestendigheid) en olie het metaal beschermt tegen roest.
Schijt aan originaliteit.
Dat zijn al drie goeie redenen…
wie doet er nog een schepje bovenop?
(ik ben al overtuigd hoor )