Achterdemper ZX
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 april 2004 08:40 PM

Gisteren zag (hoorde) ik dat de achterdemper van de uitlaat doorgerot was van mij ZX1.4i
Heb door de plaatselijke (Allochtone)garage een nieuwe achterpot op laten zetten. Is gewoon met een klem op de flens van de pijp die van de middendemper komt vastgezet, zoals de originele ook al vastzat.

Kan het kloppen dat een nieuwe uitlaat (achterpot) in het begin een brom geluid maakt? Vooral als ik 120 op de snelweg rij hoor ik het.
De monteur zegt dat het normaal bij een nieuwe achterpot en dat het wel overgaat. Ik heb iets van 70 km gereden sinds die achterpot erop zit.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 april 2004 04:02 AM
  [ # 1 ]

De dealer vertelde me vandaag dat de midden demper ook verrot is en dat het bromgeluid daarvan is. Bij de Kwikfit de middendemper laten vervangen. Maar het brom-geluid is alleen maar erger geworden.
Boven de 140 km/u is het weg, maar tussen de 100 en 130, duidelijk hoorbaar. Is dit normaar bij een nieuwe uitlaat? of is er nog steeds ergens een lekkage?

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 20 april 2004 04:32 AM
  [ # 2 ]

Een nieuwe uitlaat kan even wat meer geluid maken dan een oude, een uitlaatdemper moet wel degelijk een beetje “ingereden” worden.

En er is een (blijvend) verschil in klank tussen verschillende fabrikanten van uitlaatdelen. Goedkope shit klinkt alleen meestal wat luid blikkeriger, niet zozeer een lage brom.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 april 2004 04:02 AM
  [ # 3 ]

Hmmm? dat zou best eens kunnen.
De flens van de middendemper naar de achterdemper zijn nieuw.
De flensrand van de katalysator zag er aan de buitenkant enigzins rot uit.
(Is dit dicht te maken met iets?)
Wellicht lekt hij hier een beetje, bij het dichthouden van de uitlaat hoor ik niet echt dat sissende geluid, maar echt druk opbouwen doet hij ook niet.
De kwikfit heeft alleen van die vloeibare (soort pasta) pakking tussen de flenzen gedaan, is dit voldoende? of hoort er een echte pakking tussen te zitten.

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 21 april 2004 06:22 AM
  [ # 4 ]

Er hoeft inderdaad geen pakking tussen. Het moet wel goed recht op elkaar geklemd zitten.

Ik heb wel eens gehoord dat je ergens nieuwe losse flensen kan krijgen, maar waar? Het zou erg handig zijn om bijv. een goeie kat met rotte flens te herstellen.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 mei 2004 05:35 AM
  [ # 5 ]

Heb EPS vandaag gebeld, ze kunnen een losse flens voor me maken, maar dan moet ik de exacte maten opgeven van de flens die aan de katalysator zit.

Langskomen kan ook, dan halen ze de kat eraf en maken een nieuwe flens die ze er dan op lassen. Dit gaat c.a. 75 euro kosten.
Aangezien ik niet in Groningen woon, gaat het op en neer rijden een volle tank kosten. Bij de sloop bieden ze me een kat aan van een ZX uit 1994 voor 100 euro.

Hoelang gaat zo een kat mee (levensduur?), is die uit 1994 nog goed?
Dempt een kat het geluid ook? of is het echt die flens naar de middendemper die lekt en dus brom geluiden maakt.
Sommigen waarderen dat (gti-achtige) gebrom, ik zou het echter fijn vinden als het zo stil mogelijk was.

Waarom wil iedere garage me toch een nieuwe kat aansmeren en niet gewoon een nieuwe flens erop lassen.

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 05 mei 2004 06:41 PM
  [ # 6 ]

Een nieuwe flens moet ook maar net te krijgen zijn… ik zou niet weten waar je een PSA-stijl flens los kan krijgen hoor!

Veel gewone garages hebben trouwens niet eens een lasapparaat.

Ik heb nog een 1.4 kat liggen met goede flens maar de achterste helft van de pijp zal wel weer anders zijn… is van een 309

trouwens de montage oortjes zijn wel rot.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 mei 2004 01:34 AM
  [ # 7 ]

Ben vandaag Bij Bart Ebben in Malden geweest, hij had een kat liggen voor 125 euro, en vroeg c.a. 50 euro voor de montage.
Maar helaas knapte de bovenste koelwaterslag van de radiator daar voor de deur, dus stond de auto koelvloeistof te spuiten. Dat hebben ze eerst gefixt. De monteur vond het van die kat wel meevallen en vond het niet noodzakelijk om hem te vervangen. Hij lekte inderdaad een klein beetje op de flenzen, daar heeft daar iets tussen gesemeerd denk ik, het gebrom valt nu wel mee.

Al met al is Bart Ebben een eerlijke en vriendelijk zaak.
Heb meteen het probleem van mijn kilometer teller kabel voorgelegd, dat het bovenste stuk niet goed de teller ingaat, met als gevolg dat je opeens niet meer ziet hoe hard je rijd.
Deze kabel had ik nieuw gekocht bij Carfix in Amsterdam, volgens hun was dit de enige voor de ZX, zowel boven als onderstuk.
Bart heeft me eentje van een BX gegeven en die past perfect, icm met de oude onderkabel. Die lui bij Carfix hebben nergens verstand van zeggen ze, ze verkopen alleen de onderdelen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 mei 2004 05:14 AM
  [ # 8 ]
ZX1.4i schreef:

Ben vandaag Bij Bart Ebben in Malden geweest, hij had een kat liggen voor 125 euro, en vroeg c.a. 50 euro voor de montage.
Maar helaas knapte de bovenste koelwaterslag van de radiator daar voor de deur, dus stond de auto koelvloeistof te spuiten. Dat hebben ze eerst gefixt. De monteur vond het van die kat wel meevallen en vond het niet noodzakelijk om hem te vervangen. Hij lekte inderdaad een klein beetje op de flenzen, daar heeft daar iets tussen gesemeerd denk ik, het gebrom valt nu wel mee.

Al met al is Bart Ebben een eerlijke en vriendelijk zaak.
Heb meteen het probleem van mijn kilometer teller kabel voorgelegd, dat het bovenste stuk niet goed de teller ingaat, met als gevolg dat je opeens niet meer ziet hoe hard je rijd.
Deze kabel had ik nieuw gekocht bij Carfix in Amsterdam, volgens hun was dit de enige voor de ZX, zowel boven als onderstuk.
Bart heeft me eentje van een BX gegeven en die past perfect, icm met de oude onderkabel. Die lui bij Carfix hebben nergens verstand van zeggen ze, ze verkopen alleen de onderdelen.

Carfix ken ik niet, maar dat gedeelte over Bart Ebben ben ik absoluut met je eens. Al verschillende malen spullen gekocht bij hun, ook spullen blind gekocht hebben mij nooit de wenkbrauwen doen fronsen!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 mei 2004 01:53 PM
  [ # 9 ]

Carfix is een groothandel in (alternative) onderdelen voor de Franse merken. Het schijnt dat zo een beetje alle Citroen dealers hun spullen daar halen. Heb ze nog even gebeld over de km teller kabel die dus niet goed is, dat is dus geen probleem ik kan hem terugbrengen.

Maar goed weten we dat ook weer, die kabel is dus zeer waarschijnlijk geschikt voor een Type2 ZX. Voor de Type1 kun je dus beter een km-teller kabel van een BX gebruiken.

Profiel  
 
EL Robino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-2004

- 2CV 6 Spécial
Gepost: 15 juli 2004 08:29 PM
  [ # 10 ]

Even iets anders; is de einddemper van een ZX 2.0 16v identiek aan die van andere modellen? Zijn ze dus uitwisselbaar?

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 15 juli 2004 08:37 PM
  [ # 11 ]

weet ik niet, ik denk dat er een andere druk tegen staat?

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook