Klein BX-je in groots natuurgeweld….
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 22 april 2004 01:37 PM

Een mooi verhaal… Wie herinnert zich nog de enorme overstromingen in Duitsland, Tsjechie en Oostenrijk van 2002? In juni 2002 kocht ik mijn geliefde BX TZD Turbo, ter vervanging van een 19GTI uit “87 (triest verhaal, lamaarzitte…). In augustus ging ik met vrouwlief naar vrienden van ons die iets ten oosten van Munchen wonen. De reis verliep probleemloos en vlotjes, en aan het eind van de middag waren we ter plaatse. Die vriendin is paardengek en brengt veel tijd door op de manege, daar was ze dus ook op dat moment.
Wij samen met haar vriend in onze BX naar de manege toe die zo’n 10 km verderop lag in het Beierse heuvellandschap. Mooi uitzicht op de Alpen, maar over de bergen kwamen pikzwarte wolken aangedreven, en en het was erg drukkend, dus je raad al…

Toen we bij de manege aankwamen begon het ineens ontzettend gigantisch te regenen. Die vriendin was net terug van een toernooi en moest het paard nog op stal zetten etc., dus wij maar een kopje koffie gedronken in de bar van de manege. Ondertussen was het water buiten uit de goten omhoog gekomen en bliksemde, regende en hagelde het alsof het einde der tijden was aangebroken. En we moesten toch ooit weer weg. Dus in de BX gestapt met z’n vieren en een hond in de kofferbak. Harder dan zo’n 30 km/u ging niet, omdat die ene ruitewisser me stomweg niet voldoende zicht gaf. Wegen bleken afgesloten te zijn, we werden omgeleid door de brandweer, de stroom in de omgeving was uitgevallen. Ik liet me gidsen door onze vriendin die de streek goed kent, want ik had werkelijk geen idee meer waar we reden. Wegmarkeringen waren ook nauwelijks meer zichtbaar en vanaf de heuvels kwamen hele waterstromen naar beneden gedonderd, waardoor lager gelegen weggedeelten overstroomd waren geraakt. Hier bewees de hydropneumatiek haar diensten: ondanks de volle belading bleef de BX keurig op hoogte. En wat die overstromingen betreft: hoogteregeling op standje 2, goed snelheid maken naar beneden en met de moed der wanhoop maar door die bak water heen stuiven.

Het mooie was: de bx gaf geen krimp (hoezo onbetrouwbaar imago?) en na een uur of 2 gereden te hebben (heenweg duurde 20 min…!) kwamen we eindelijk op onze bestemming aan. Ik zat nog een beetje na te trillen, dit was de eerste en enige keer geweest dat ik echt bang was achter het stuur.

En nu komt het grappige: onze vrienden waren zo onder de indruk geraakt van onze Citroen na deze rit, dat ze er vorig jaar ook een hebben gekocht. Maar dan wel een C5 Break V6 met alle opties…. Laughing

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 21 mei 2004 03:30 AM
  [ # 1 ]

Tsja…..die ene ruitenwisser hè ? Confused 

Die heb ik de afgelopen jaren ook weleens vervloekt met stortregens….er was ooit een site waar iemand verhaal deed over het ombouwen naar 2 ruitenwissers.
Helaas kan ik dat nergens meer terugvinden.

Maar dat is ook eigenlijk het enige (belangrijke) Minpunt van een BX t.o.v. andere Citroën’s….(alhoewel ook de ZX er maar eentje heeft).
Ook de ruststand naar rechts hadden ze moeten omdraaien….nu zit je altijd met dat (tijdens het rijden) van het *omhoogkruipen* van het water midden in je gezichtsveld.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 mei 2004 12:43 PM
  [ # 2 ]
Bram schreef:

Tsja…..die ene ruitenwisser hè ? Confused 
....Ook de ruststand naar rechts hadden ze moeten omdraaien….nu zit je altijd met dat (tijdens het rijden) van het *omhoogkruipen* van het water midden in je gezichtsveld.

Er schijnt wel een modificatie mogelijk te zijn. Maar dat vind ik zelf dan weer geen gezicht, dus ik heb er mee leren leven. Maar dat moment was ik er niet echt blij mee…
Overigens schijnen Mercedes-modellen met 1 ruitewisser ook soortgelijke problemen te hebben. Hoe zit dat eigenlijk bij de CX? Die rijdt immers al rond vanaf 1975 met 1 ruitewisser. Daar zouden ze toch wat ervaring mee hebben opgedaan bij Citroen, lijkt me… Confused

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook