ESP/ASR uitschakelen ?
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 08 mei 2004 02:48 AM

Wellicht iets om uit te proberen:

Het lijkt mij er op dat indien je bij de C5 de ESP/ASR toets uitschakelt de prestaties van de auto beter worden , maar wat ik belangrijker vind wordt de auto soepeler of anders gezegd vloeiender optrekt zonder stapsgewijs in te houden. Ook lijkt het erop dat de auto minder windgevoelig wordt in plaats van meer , dit tot mijn verbazing want je zou bij ESP toch anders verwachten.
Het lijkt er op dat deze systemen juist het karakter van de auto tegenwerken , hoe denken andere C5 rijders hierover ?

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 09 mei 2004 01:27 AM
  [ # 1 ]

Dergelijke systemen zijn juist veiligheidsVERHOGEND,  lijkt me…


Wat ik wel weet is dat een auto met alle toeters en bellen uitgeschakeld veel lekkerder te bereiden is in het grensbereik…

Net zoals het in een Smartje niet lekker driften is: alle anti-eland hulpmiddelen zijn daarin NIET uit te schakelen.


Net zoals je in ‘t begin moet wennen aan BAS….

Vooral de werking ervan niet uitleggen aan je vriedin die een onbekrachtigd werkende auto gewend is…  LACHEN !!

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 14 augustus 2004 02:30 AM
  [ # 2 ]

ESP

Ik lees zojuist dat je ESP kunt uitschakelen. Ik heb sinds kort een C5 V6 exclusive uit 2001 maar heb nog geen schakelaar hiervoor kunnen ontdekken terwijl ESP er toch standaard op zou moeten zitten volgens mij.
Hoe schakel je ESP aan/uit?

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 27 juli 2005 12:12 AM
  [ # 3 ]

‘k zal m’n schoonvader eens vragen naar z’n ervaringen met de Type2 Exclusive, nu ook met ESP…

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 27 juli 2005 01:28 AM
  [ # 4 ]
XTR schreef:

Dergelijke systemen zijn juist veiligheidsVERHOGEND,  lijkt me…


Wat ik wel weet is dat een auto met alle toeters en bellen uitgeschakeld veel lekkerder te bereiden is in het grensbereik…

Net zoals het in een Smartje niet lekker driften is: alle anti-eland hulpmiddelen zijn daarin NIET uit te schakelen.


Net zoals je in ‘t begin moet wennen aan BAS….

Vooral de werking ervan niet uitleggen aan je vriedin die een onbekrachtigd werkende auto gewend is…  LACHEN !!

Je bedoelde waarschijnlijk “berijden” ?

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 27 juli 2005 01:42 AM
  [ # 5 ]

oui Wink

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 27 juli 2005 01:42 AM
  [ # 6 ]

Indien ik mij niet vergis was de C5 oorspronkelijk niet voorzien van ESP omdat dit, gezien zijn hydractieve ophanging helemaal overbodig was.
De pers heeft daar echter zo’n negatief punt van gemaakt dat er in de loop van 2002 besloten werd om het toch toe te voegen.
Mijn 2.2HDI is er mee uitgerust.
Het ding kan uitgeschakeld worden met de knop op de midden-console (zie de foto die eerder in dit draadje getoond werd), en het schijnt dat je dat op gladde wegen ook beter doet om te vermijden dat Ceevijfje gekke kuren krijgt.
Aangezien het hier in het centrum van La Douce France nooit sneeuwt of ijzelt heb ik die knop nog nooit aangeraakt.
Ik zal dat morgen effe uittesten en laat jullie dan weten of ik enig verschil voelde.

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 27 juli 2005 01:43 AM
  [ # 7 ]

Ik neem aan dat Mel er na 1jaar wel achter is dat de eerste C5s in Nederland zonder ESP zijn geleverd? Hij had dat ook op een ander draadje gevraagd zonder duidelijk antwoord. Het was voor mij een van de redenen op zoek te gaan naar een modeljaar 2002.

Verder heb ik er vooral positieve ervaringen ermee. Ik probeer mijn C5 met grote regelemaat “het ESP in te duwen”, maar dat lukt nooit zo goed, ook niet op kinderkopjes of rotondes, zelfs met sneeuw blijf ik me verbazen over de hoeveelheid tractie en koersvastheid.

Toen ik haar net had, heb ik het uitgeprobeerd op een volledig verijzelde parkeerplaats. Ik moet zeggen een buitengewoon wonderlijk gevoel: vol gas, vol stuur en de C5 blijft gewoon netjes z’n rondjes draaien, puur op ESP uiteraard.

je kunt de ijzel op de onderstaande plaat redelijk zien:
 

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 27 juli 2005 01:48 AM
  [ # 8 ]

Het is altijd de bedoeling geweest de C5 van ESP te voorzien. Het is de belangrijkste reden geweest, om van een HP remsysteem over te stappen naar een conventioneel remsysteem. Zozoende kon men een ESP uit het schap van Bosch aanschaffen.

Frenchie schreef:

Indien ik mij niet vergis was de C5 oorspronkelijk niet voorzien van ESP omdat dit, gezien zijn hydractieve ophanging helemaal overbodig was.
De pers heeft daar echter zo’n negatief punt van gemaakt dat er in de loop van 2002 besloten werd om het toch toe te voegen.

Dat de pers er zo’n probleem van maakte viel wel mee, op het moment dat de C5 geintroduceerd werd, hadden ook auto’s als de BM3, A4 of s60 geen standaard ESP. Het was wel beter het als optie te kunnen leveren, om kritiek voor te zijn.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 27 juli 2005 07:05 PM
  [ # 9 ]

Ik heb zoals beloofd effe de ESP getest :

Op kleine franse landweggetjes - hobbelig en bochtig - droog wegdek.
Het is mij niet gelukt om de ESP van zich te laten horen, en ik heb nochtans flink doorgeschuurd in de bochten.
Met de ESP uitgeschakeld hetzelfde parcour gereden.
Geen enkel verschil gemerkt.

Effect op zijwind heb ik niet kunnen uitproberen want ... heu geen zuchtje wind te bespeuren (uitgezonderd de airco - zalig).
Die test houden jullie van mij tegoed.
En voor regen moeten we nog een paar weken/maanden wachten vrees ik.
Voor sneeuw of ijzel zal ik vermoedelijk pas in 2013 kunnen testen.

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook