1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
2 Foutjes bij BX’en
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 08 mei 2004 11:23 PM

Hallo,

M’n tante heeft nog rondgetuft in ‘n BX 16 RS (met stuurbekrachtiging, getinte ruiten en spoilertje) en daar vielen me, net als bij ALLE andere BX’en, 2 dingen aan op:

*de voorbumper is bij elke BX die ik al gezien heb, precies een beetje naar beneden geschoven aan de hoeken
*de wieldoppen met het welbekende motief (foto) zijn bijna allen de dekseltje waar ‘t ventiel zit kwijt!

Nog gebreken die veel voorkomen die je zo kan zien?

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 09 mei 2004 12:36 AM
  [ # 1 ]

Re: 2 Foutjes bij BX’en

cocico schreef:

Hallo,

M’n tante heeft nog rondgetuft in ‘n BX 16 RS (met stuurbekrachtiging, getinte ruiten en spoilertje) en daar vielen me, net als bij ALLE andere BX’en, 2 dingen aan op:

*de voorbumper is bij elke BX die ik al gezien heb, precies een beetje naar beneden geschoven aan de hoeken
*de wieldoppen met het welbekende motief zijn bijna allen de dekseltje waar ‘t ventiel zit kwijt!

Nog gebreken die veel voorkomen die je zo kan zien?

Als de bumper correct geplaatst is, zakt ie echt niet op de hoeken naar beneden. Feit is dat de bumper op een gegeven moment een keer vervangen is of ergens tegen aan gereden is en dan zit ie niet meer zoals ie hoort te zitten.
Dat dekseltje is zeker een bekend euvel.
Ach, verder zijn er nog meer zaken. Als je goed oplet kun je zat BX-en zien rond rijden met versleten draagarmlagers, of BX-en met versleten veerbollen die deinen en zwalken over de weg, soms in combinatie met de draagarmlagers.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 mei 2004 02:14 AM
  [ # 2 ]

Re: 2 Foutjes bij BX’en

Eric Vertogen schreef:

.........Ach, verder zijn er nog meer zaken.

Als je goed oplet kun je zat BX-en zien rond rijden met versleten draagarmlagers, of BX-en met versleten veerbollen die deinen en zwalken over de weg, soms in combinatie met de draagarmlagers.

V.w.b. die draagarmen…..vooral de Breaks hadden daar (ook) veel last van…..wist ik veel zo rond 1992 Surprisedops: .....toen ik een 86’er RD-break had (type-1 met satellietjes nog)....dat merkte ik dus wel bij de eerste APK Shocked
Beiden stonden scheef (onderkant naar buiten dus)....daar kwam ook nog het bekende euvel van het Sub-frame bij (b.j. 85-86).....en zo kan ik na 13 jaar ervaringen met de BX (allemaal diesels)..nog wel wat puntjes opnoemen….. silentblocks rammelen vaak…..de (voor) ruitenwisser-as die vrijwel altijd in z’n lager rammelt (haal hem maar eens omhoog en kijk of er speling opzit…meestal wel dus).....richting-aanwijzerhendel is vrij gammel…...en uiteraard de veerbollen....maar daar kun je de Xantia dus ook bijzetten ! Confused

Die Xantia (TD) had ik laten doen bij Chyparse, vullen & opboren en zo…..maar hij bonkte nog steeds, vooral van achteren als ik vrij rustig over een drempel heenging.

Dan is het bij deze BX toch een stuk beter…...alleen even de voorraadbol laten controleren, denk ik…...de pomp tikt nogal als ik op de rem trap.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 mei 2004 07:36 PM
  [ # 3 ]

Ik heb vandaag in de parkeergarage van het AZG in Groningen toevallig een BX gezien waarvan de uiteinden van de bumper omlaag hingen. Voor de rest kan ik er niets bijzonders over melden, behalve dat ie wit is ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 10 mei 2004 09:53 PM
  [ # 4 ]
renz schreef:

ja, Bram, moet je toch eens wat vaker met mijn Xant rijden Very Happy dat is pas zweven Very HappyVery Happy

Me dunkt dat ik je Xantia vorig jaar al meer dan genoeg heb mogen lenen, beste zoon. Wink

Maar eerlijk is eerlijk…..de Xant van Renz is wel 1 van de best geveerde (HP) Citroëns, waar ik de afgelopen jaren mee heb gereden.
Is net als mijn vorige Xantia-TD door Chyparse behandeld….maar dat had weinig effect. Confused

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 10 mei 2004 11:17 PM
  [ # 5 ]

hmm   bram!  moet je toch echt een keer in die van mij zweven!

 

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 12 mei 2004 01:17 AM
  [ # 6 ]

Wellicht een tikkie of topic, maar…...
waarom veren die modernere Citroëns zo “slecht”?
Één van de heerlijkste dingen in mijn DS 23 ie, vind ik nog steeds het ongelofeloze veer/zweefcomfort. Drempels? Lachertje van de week, die pak ik met 60 km, waar het moderneistische blik met 25 km overheen kruipt. kortom, wat is er nou veranderd aan het veersysteem dat er “geklaagd” wordt over het veercomfort van moderen hydro-pneu Citroëns?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 12 mei 2004 01:42 AM
  [ # 7 ]
superpetur schreef:

Wellicht een tikkie of topic, maar…...
waarom veren die modernere Citroëns zo “slecht”?
Één van de heerlijkste dingen in mijn DS 23 ie, vind ik nog steeds het ongelofeloze veer/zweefcomfort. Drempels? Lachertje van de week, die pak ik met 60 km, waar het moderneistische blik met 25 km overheen kruipt. kortom, wat is er nou veranderd aan het veersysteem dat er “geklaagd” wordt over het veercomfort van moderen hydro-pneu Citroëns?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
MVG, Peter

Dit is volgens mij een vast item op bijna ieder hydropneumatisch forum. Voor zover ik weet, past Citroën de vering aan aan de behoeftes van de gemiddelde automobilist. De gemiddelde automobilist houdt niet van dat zweverige, maar willen stevigere vering hebben (helaas). Zodoende past Citroën dit aan, want zij willen auto’s verkopen.
Wat ook meespeelt in het geheel is vaak de constructie van wielophanging. De BX kan bijvoorbeeld nooit zo soepel veren als een DS, puur en alleen maar omdat zijn voorwielophanging anders geconstrueerd is.
Momenteel is het zo dat hoe nieuwer de Citroën is, hoe stugger hij veert (als het hydraulische systeem echt goed in orde is).

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 12 mei 2004 07:13 PM
  [ # 8 ]

Tja, de BX is qua voorwielophanging gewoon minder geavanceerd dan de andere modellen. En de zwaardere modellen zijn sowieso harder geveerd dan bijv. de 14-modellen. Enne, ik heb geen problemen met die wat stuggere vering hoor! Ze ligt er lekker strak mee op de weg, het grootste voordeel vindt ik vooral de automatische niveauregeling gecombineerd met een ‘last-afhankelijk-remregel-systeem’ die geintegreerd is in de hydraupneumatique. Het zit gewoon best mooi in elkaar. Maar ik voel me heus niet gestraft met een conventioneel geveerde voiture (zoals bijv. een Visa, of een ZX, of een Xsara…...) Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 mei 2004 07:25 PM
  [ # 9 ]

Ik moet altijd bijna janken wanneer ik een xantia of BX met piepende en krakende draagarmlagers voorbij hoor komen…
Dan heb ik altijd de neiging om eens een hartig woordje met de bestuurder te spreken, maar ach ik kan maar met 45km/u over de drempels Laughing

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 mei 2004 07:35 PM
  [ # 10 ]

Maar ook ik kom nogal eens met 2 wielen van de grond Laughing

Heb ik ook al meegemaakt met vrienden van mij die zonodig met hun escortjes e.d. met 80 over de drempel moeten….. Mad

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 12 mei 2004 07:49 PM
  [ # 11 ]

Draagarmlagers waren ook het eerste (samen met de distributieriem) wat ik heb laten vervangen toen ik m’n huidige BX kocht. Ze stond nog wel recht op haar pootjes, maar kraken deed ze wel. Brrrrr….. Confused  Evil or Very Mad

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 04 augustus 2004 05:26 PM
  [ # 12 ]

Nog een foutje van de BX: de plaats van de autoradio. Welke idioot ooit bedacht heeft dat dat ding zo ver naar onder moet zitten?
Oke, er kan fijn een klepje overheen, maar ik moet elke keer uit m’n stoel komen om de radio te bedienen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 augustus 2004 07:29 PM
  [ # 13 ]

Zoiets heeft ook zijn voordelen, niemand die ziet dat je een (mooie) autoradio heb. Dat verkleint de kans op een ingegooide ruit. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij een Golf, waar iedereen om je heen kan zien dat je een radio heb, dat ding zit behoorlijk hoog gemonteerd.
Ja helaas geld dit voornamelijk voor Rotterdam en de andere grote steden, ik weet het, het is triest Crying or Very sad

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 04 augustus 2004 07:49 PM
  [ # 14 ]

Autoradio’s… Ik ken wel een paar BX rijders die het klepje steeds dichtdoen. Mijn vader liet destijds juist die klep open staan. Konden ze zien dat de radio niet veel soeps was, of dat het frontje er niet op zit. Bij mijn type 1 maakt dat dus niks uit.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 04 augustus 2004 08:45 PM
  [ # 15 ]
Harm schreef:

Nog een foutje van de BX: de plaats van de autoradio. Welke idioot ooit bedacht heeft dat dat ding zo ver naar onder moet zitten?

Tsja…..zo had ik weer opmerkingen over de Asbak van de Xantia…..die helemaal onderin zit en maar een kleine opening heeft….gevolg, een As-bende bij je pook. Confused

Bij de BX is ie dan wel klein(er), maar zit lekker dicht bij de chauffeur. Cool

Zo heeft elke auto wel wat.
Bij de Xantia moet je (als je gewend bent om ver naar achteren te zitten, zoals ik) een heel eind naar voren om de deur te openen…..trouwens nog een rotgreep ook.
Ergonomisch niet zo goed doordacht.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook