1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aankoop Axel
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 17 mei 2004 12:13 AM

waarop moet ik letten bij de aankoop van een Axel?
zit daar een 1220 Gs-motor in?

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 18 mei 2004 02:17 AM
  [ # 1 ]

Zou je niet eerst je rijbewijs gaan halen. Laughing

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 18 mei 2004 07:55 PM
  [ # 2 ]

Lijkt me ook best…
aankoop Axel wordt me afgeraden.
jammer,
dan maar verder sparen voor een Méhari Smile

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 26 mei 2004 06:43 PM
  [ # 3 ]

Kan je dan nog aan een Axel komen? Die dingen zijn zo’n beetje uitgestorven, dus als je nog een knappe exemplaar tegenkomt voor een vriendenprijsje is het best de moeite waard. Maar dan wel als liefhebbersauto.
De motoren zijn inderdaad afkomstig uit de GS/GSA serie en hebben dezelfde opbouw. Daarmee wijkt de Axel volledig af van de Visa, waar die qua uiterlijk toch enigszins op lijkt.
Eigenlijk staat de Axel heel dicht bij het oorspronkelijke prototype van de Visa serie, de Visa is later uit kostentechnische overwegingen op een Peugeot 104 onderstel gebaseerd. In het buitenland is de Axel trouwens ook nog met het 652cc Visa-blok geleverd, maar die werd voor de Benelux te licht bevonden.
Dus onderschat ‘m niet, de Axel, ‘t is een ECHTE Citroen, ook al is ze niet moeders mooiste….  Cool  Exclamation

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 26 mei 2004 08:22 PM
  [ # 4 ]

Voor een Axel moet je in Tsjechië zijn. Daar stikken ze er in.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 26 mei 2004 08:56 PM
  [ # 5 ]

dan moeten ze hun raampje open doen.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 26 mei 2004 09:26 PM
  [ # 6 ]
rocco schreef:

dan moeten ze hun raampje open doen.

Droogk**t Very Happy (nee, das geen schelden)

Maar je snapt wat ik bedoel.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 27 mei 2004 02:45 PM
  [ # 7 ]
Lelijke Eend schreef:

Voor een Axel moet je in Tsjechië zijn. Daar stikken ze er in.

Hmmm, zoveel heb ik ze daar toch ook niet gezien. Ben er afgelopen winter een weekje geweest. Misschien niet goed gekeken.

@ Rocco: ik ben niet echt goed op de hoogte van de techniek van de Oltcit/ Axel. Wat de motor betreft, steek eens je licht op bij GS/ GSA kenners, aangezien het om vrijwel dezelfde motoren gaat.
Verder bestaat de vering van de Axel uit torsiestaven. Auto’s met dit type veersysteem willen nog wel eens een beetje scheef hangen, alhoewel ik een Axel daar nooit op heb kunnen betrappen. Toch iets om in de gaten te houden.
Verder zijn Axels best gevoelig voor roest, ongeveer vergelijkbaar met de Visa wat dit betreft, dus niet zo extreem als sommige series GS/ GSA, maar wel een punt van zorg. Let vooral op de dragende delen.
En verder de gewone zaken: hoe rijdt het, hoe stuurt het, is het een beetje netjes onderhouden, kortom de dingen die je bij elke 2e hands auto dient te checken voor aankoop.
En als je er eentje uit bijv. Tsjechie wilt halen, informeer dan eens bij de RDW en de Douane over de te volgen procedure. Echt duur kan het niet zijn, want ook in het buitenland is een Axel niet echt populair meer, volgens mij…
Exclamation  Very Happy

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 27 mei 2004 07:38 PM
  [ # 8 ]

heb het al opgegeven hoor Wink
verdiep me eerst verder in de A-types.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 28 mei 2004 01:52 PM
  [ # 9 ]

Ach ja, ik vond het wel leuk om er ‘s wat over melden in onze forum. Er is vrij weinig gezegd tot nu toe over de Axel/ Oltcit, en als een nieuwsgierige gast op deze site komt kijken is het toch wel aardig als die er in elk geval iets over kan vinden. Dat is de Axel, zijnde een oer-Visa toch wel waard volgens mij… Wink

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 28 mei 2004 10:01 PM
  [ # 10 ]

Zeker…
Bijzonder Citroën!

alleen nog niks voor mij.
het grootste probleem is : mijn verlanglijstje blijft maar groeien…

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 mei 2004 11:59 PM
  [ # 11 ]
rocco schreef:

Zeker…
Bijzonder Citroën!

alleen nog niks voor mij.
het grootste probleem is : mijn verlanglijstje blijft maar groeien…

Doe zoals mij en verscheur eens in de zoveel tijd je verlanglijstje. Ik wou mijn ‘nieuwe’ trekhaak uit 1972 ook laten stralen en verzinken, maar ik heb nu besloten er maar gewoon een stuk schuurpapier overheen te halen en alles (behalve de knobbel natuurlijk) goed in de tectyl te zetten.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 29 mei 2004 12:49 AM
  [ # 12 ]

Ik krijg het niet over mn hart…

ik wil gewoon een DSuper5 (o.i.d.), een GS, een Méhari, een ACAdiane, een eend en een fiets.

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 29 mei 2004 01:48 AM
  [ # 13 ]

Op Corfu Griekenland staan er twee al een tijdje naast elkaar weg te bakken in de SON Surprisedops: .  Ze zijn nog redelijk gaaf voor zolang dat nog kan duren. Over 4 weken ben ik er weer dus ik ga kijken of ze er nog zijn
staan. Maak ik er zeker foto’s van voor mijn eigen archief.

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 04 juni 2004 04:42 PM
  [ # 14 ]

Axel

Nog ff over die Axel. Vooral met het GS blok gaat’ie als de brandweer. Maar het is zo ongeveer de grootste blunder in de geschiedenis van Citroën. Sleutelen aan deze auto is een regelrechte ramp waar enkel oude ervaren Citroën monteurs (liever niet) aan werken. Stoelen zijn een wonder en het dashboard is een halve GSA. Dat ze dat ooit hebben kunnen produceren.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 07 juni 2004 03:03 PM
  [ # 15 ]

Het is financieel gezien ook een rampje geweest voor Citroen. Ze hebben constant verlies erop geleden, naar ik heb begrepen. Dat dashboard vond ik trouwens wel gaaf. De techniek wijkt ook totaal af van die van een visa, is ook niet vergelijkbaar met de 2cyl. Visa. Nou ja, behalve de motor dan, als je de zwakste Axel neemt die hier nooit is geleverd.

Toch vraag ik me af: is iemand die een Axel EN een Visa heeft gehad? Heeft die iemand verschil gemerkt qua wegligging, comfort etc. tussen deze modellen? Ik heb zelf alleen een Visa gehad, ben wel benieuwd.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook