1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Klokkenspel uitdaging….
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 21 mei 2004 03:07 PM

Beste mensen,

Langzaamaan ben ik het door mij ingebouwde klokkenspel (in een BX 1.6TGI Progress) van een BX 1.9GTI ’91 aan het aansluiten. Er zijn 3 metertjes die aangesloten moeten worden: 1. Oliedruk, 2. Watertemperatuur en 3. Olietemperatuur. En nu heb ik een aantal vraagjes hierover….

1.
Oliedruk: Ik heb n oliedrukzender uit een ZX 1.9 Volcane geschroefd: een Jaeger. Het klokkenspel is Veglia… Is deze configuratie “compatible?”
(Het blok van een Volcane is hetzelfde als uit de 1.9 BX…)

2.
Watertemperatuur: Een andere zender zit er inmiddels in: eentje van de Auto Elektra. Nu zit de zender uiteraard aangesloten op dat oranje waarschuwingslampje. Klopt het dat ik dat draadje achterop het klokkenspel op een ander contactje moet doen?? Volgens de vraagbaak wel, echter vertrouw ik die op de een of andere manier niet zo erg qua elektrische schema’s.

3.
Olietemperatuur: Dit is een ander verhaal: deze zender zit zoals wellicht bekend achter in de carterpan. Ik heb inmiddels geprobeerd om de carterpan van de bovengenoemde GTI er onder te schroeven (naar aanleiding van een tip van iemand) maar deze carterpan was een centimeter MINDER hoog!! Dus dat grapje is niet doorgegaan.
Ik nu te broeden op een oplossing: zelf een gat maken in de huidige carterpan… Echter ben ik er nog niet uit op welke plek op de carterpan ik deze moet boren. Want ik heb weinig zin om erachter te komen dat ik een gat gemaakt heb op een plaats waar t helemaal niet kon…

Lang stukje, veel vragen…

Ik hoop jullie mening of ervaringen te mogen vernemen…

Mvg Ron T.

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 22 mei 2004 02:30 AM
  [ # 1 ]

Re: Klokkenspel uitdaging….

Syb-Sosef schreef:

Beste mensen,

Langzaamaan ben ik het door mij ingebouwde klokkenspel (in een BX 1.6TGI Progress) van een BX 1.9GTI ’91 aan het aansluiten. Er zijn 3 metertjes die aangesloten moeten worden: 1. Oliedruk, 2. Watertemperatuur en 3. Olietemperatuur. En nu heb ik een aantal vraagjes hierover….

1.
Oliedruk: Ik heb n oliedrukzender uit een ZX 1.9 Volcane geschroefd: een Jaeger. Het klokkenspel is Veglia… Is deze configuratie “compatible?”
(Het blok van een Volcane is hetzelfde als uit de 1.9 BX…)

2.
Watertemperatuur: Een andere zender zit er inmiddels in: eentje van de Auto Elektra. Nu zit de zender uiteraard aangesloten op dat oranje waarschuwingslampje. Klopt het dat ik dat draadje achterop het klokkenspel op een ander contactje moet doen?? Volgens de vraagbaak wel, echter vertrouw ik die op de een of andere manier niet zo erg qua elektrische schema’s.

3.
Olietemperatuur: Dit is een ander verhaal: deze zender zit zoals wellicht bekend achter in de carterpan. Ik heb inmiddels geprobeerd om de carterpan van de bovengenoemde GTI er onder te schroeven (naar aanleiding van een tip van iemand) maar deze carterpan was een centimeter MINDER hoog!! Dus dat grapje is niet doorgegaan.
Ik nu te broeden op een oplossing: zelf een gat maken in de huidige carterpan… Echter ben ik er nog niet uit op welke plek op de carterpan ik deze moet boren. Want ik heb weinig zin om erachter te komen dat ik een gat gemaakt heb op een plaats waar t helemaal niet kon…

Lang stukje, veel vragen…

Ik hoop jullie mening of ervaringen te mogen vernemen…

Mvg Ron T.

Als de carterpan een centimeter minder hoog was, had je ook de centimeter dikke rand die aan de onderkant van het motorblok zit, los kunnen draaien en meenemen dan had de carterpan onder jouw auto gepast.

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 22 mei 2004 03:28 AM
  [ # 2 ]

Re: Klokkenspel uitdaging….

Eric Vertogen schreef:

Als de carterpan een centimeter minder hoog was, had je ook de centimeter dikke rand die aan de onderkant van het motorblok zit, los kunnen draaien en meenemen dan had de carterpan onder jouw auto gepast.

Ej… dat is jammer dat ik daar nu achter kom Eric… de betreffende GTI is vorig jaar de sloop op gegaan… Sad

Maar bedankt voor je reactie…

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 25 mei 2004 11:30 AM
  [ # 3 ]

@ Syb-Sosef: kijk eens op de site vn Roel Tiemersma http://www.citroenbx.nl/frame-tech.htm , kijk dan onder de sectie ‘dashboard’. Daar staat een en ander beschreven over de dashboardklokjes, en ergens staat volgens mij ook wel iets over de te gebruiken zenders en zo.
Overigens heb ik begrepen dat de olietemp-plug evt. ook in de plaats van de carterplug geschroefd kan worden. Niet de meest elegante oplossing, maar het schijnt wel goed te werken. Zelf gaten boren klinkt nogal griezelig, maar ik ben zelf dan ook niet zo’n sleutelaar…

In elk geval succes, ben benieuwd of het gaat lukken! Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 mei 2004 12:21 AM
  [ # 4 ]

Re: Klokkenspel uitdaging….

Syb-Sosef schreef:

Beste mensen,

Langzaamaan ben ik het door mij ingebouwde klokkenspel (in een BX

2.
Watertemperatuur: Een andere zender zit er inmiddels in: eentje van de Auto Elektra. Nu zit de zender uiteraard aangesloten op dat oranje waarschuwingslampje. Klopt het dat ik dat draadje achterop het klokkenspel op een ander contactje moet doen?? Volgens de vraagbaak wel, echter vertrouw ik die op de een of andere manier niet zo erg qua elektrische schema’s.

Mvg Ron T.

Olie en watertemperatuur zitten allebei op de brede stekker aan de kant van de toerenteller. Het is de stekker aan de buitenkant van het klokkenspel. Neem voor koelwatertemperatuur pin 6 van de brede stekker (rechts is 1, links is 10). Olietemperatuur is pin 7 van de brede stekker.

De oorspronkelijke draad naar het gele lampje voor de watertemperatuur zit op een schuin gemonteerde 2 polige stekker. Als het goed is zit er op deze stekker maar 1 draad aangesloten. Je zult die moeten doorknippen en bevestigen op de grote stekker. Je kunt hiervoor een oude stekker gebruiiken waar je de contactje uitsloopt en die in je huidige stekker zetten. Als je je voeler voor de koelwatertemperatuur al gemonteerd had op de plaats van de zender die het gele lampje aanstuurt moet zo gaan werken.

Voor de olietemperatuur zul je zelf even een extra draad moeten trekken. Ik heb nu mazzel met mijn XM carterpan. Die heeft welliswaar geen apart gat voor de olietemperatuurmeter, maar de normale aftapplug zit achteraan en steekt naar achteren in plaats van naar onderen. Ik heb daar dus gewoon weer de olietemperatuurmeter in geschroefd in plaats van de normale plug.

Groet,
Marten

PS. Olie- en koelwatertemperatuur zitten allebei in mijn BX en werken ook allebei:

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 27 mei 2004 02:33 PM
  [ # 5 ]

vraag 1 : ja.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 01 juni 2004 12:17 AM
  [ # 6 ]

Hallo mensen!!

heel hartelijk dank voor uw reacties, ik was al driftig aan t zoeken geweest naar o.a. electrische schema’s, maar die kloppen allemaal nie zo goed, of ik snap ze niet…

Ik ga binnenkort uw tips en truuks uitproberen. (na 21 juni, vanwege afstuderen… Sad )

Ik houd jullie op de hoogte. Dank!

Mvg Ron

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 01 juni 2004 12:21 AM
  [ # 7 ]
winnetou schreef:

@ Syb-Sosef: kijk eens op de site vn Roel Tiemersma http://www.citroenbx.nl/frame-tech.htm , kijk dan onder de sectie ‘dashboard’. Daar staat een en ander beschreven over de dashboardklokjes, en ergens staat volgens mij ook wel iets over de te gebruiken zenders en zo.
Overigens heb ik begrepen dat de olietemp-plug evt. ook in de plaats van de carterplug geschroefd kan worden. Niet de meest elegante oplossing, maar het schijnt wel goed te werken. Zelf gaten boren klinkt nogal griezelig, maar ik ben zelf dan ook niet zo’n sleutelaar…

In elk geval succes, ben benieuwd of het gaat lukken! Wink

hm, in de plaats van mn carterplug…dat lijkt me niks.. 1 keer een iets te hoog hobbeltje en je staat zonder olie…. Denk dat ik toch die truuk van Eric Vertogen ga proberen… (zie boven)

En die pagina van Roel Tiemersma kan ik op de een of andere manier niet openen Sad

Oh, en bedankt voor het succes wensen Smile

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 02 juni 2004 01:10 PM
  [ # 8 ]

[quote author=“Syb-Sosef]
hm, in de plaats van mn carterplug…dat lijkt me niks.. 1 keer een iets te hoog hobbeltje en je staat zonder olie…. Denk dat ik toch die truuk van Eric Vertogen ga proberen… (zie boven)

En die pagina van Roel Tiemersma kan ik op de een of andere manier niet openen Sad

Oh, en bedankt voor het succes wensen Smile

Hmm, de site van Roel is momenteel inderdaad wat lastig te benaderen. Jammer, er staan best leuke dingen op.
Enne, die carterplug steekt voorzover ik weet naar achteren uit, niet naar onderen, dus ik denk dat het met het risico wel meevalt. De originele plaats van die temperatuursensor is ook direct boven de carterplug. Vandaar. Dit puur ter verklaring hoor, voorzichtigheid valt in dit soort gevallen alleen maar te prijzen, dus als je een betere oplossing hebt moet je die gewoon toepassen.  Wink

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 16 juni 2004 06:04 PM
  [ # 9 ]
winnetou schreef:

Hmm, de site van Roel is momenteel inderdaad wat lastig te benaderen. Jammer, er staan best leuke dingen op.
Enne, die carterplug steekt voorzover ik weet naar achteren uit, niet naar onderen, dus ik denk dat het met het risico wel meevalt. De originele plaats van die temperatuursensor is ook direct boven de carterplug. Vandaar. Dit puur ter verklaring hoor, voorzichtigheid valt in dit soort gevallen alleen maar te prijzen, dus als je een betere oplossing hebt moet je die gewoon toepassen.  Wink

-late reactie-
De carterplug steekt bij mij er van onderen uit…  De plaats van de tempsensor is inderdaad wel achterop het carter.

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 juni 2004 03:44 PM
  [ # 10 ]
Syb-Sosef schreef:
winnetou schreef:

Hmm, de site van Roel is momenteel inderdaad wat lastig te benaderen. Jammer, er staan best leuke dingen op.
Enne, die carterplug steekt voorzover ik weet naar achteren uit, niet naar onderen, dus ik denk dat het met het risico wel meevalt. De originele plaats van die temperatuursensor is ook direct boven de carterplug. Vandaar. Dit puur ter verklaring hoor, voorzichtigheid valt in dit soort gevallen alleen maar te prijzen, dus als je een betere oplossing hebt moet je die gewoon toepassen.  Wink

-late reactie-
De carterplug steekt bij mij er van onderen uit…  De plaats van de tempsensor is inderdaad wel achterop het carter.

Het verchilt wat voor caterpan je hebt.

De meeste BXen hebben een pan met 1 gat naar onderen. Sommige (voor GTI, TZI break) hebben nog een extra gat dat naar achteren uitsteekt.

Mijn XM caterpan heeft 1 gat dat naar achteren uitsteekt (deze is dus ook voor olie aftappen). Ik heb daar de sensor ingeschroefd.

Groet,
Marten

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 19 juni 2004 10:45 PM
  [ # 11 ]

Hmm, dan zal ik me wel vergist hebben. Nou ja, buiten m’n huidige TZD-turbo heb ik hiervoor dus alleen een oude GTI gehad die ik trouwens nooit van onderen heb bekeken, heb dus alleen ervaring met mijn huidige BX. Sorry… Surprisedops:

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 01 juli 2004 08:46 PM
  [ # 12 ]

Beste mpostma, Marten,

vandaag heb ik volgens je tips mn watertemperatuurmeter aangesloten. En zoals je vast wel verwachtte: het werkt!

Echter (je wist dat ie zou komen Smile ) geeft ie ruim 110 graden aan… En naar ik weet is mijn motor sinds ik hem rijdt nog nooit warmgelopen. Ik heb ook tijdens de recentste werkzaamheden aan mn auto (zie mn APK topic) niets gedaan aan het koel / olie systeem.


Ligt dit gewoon aan het temperatuurzendertje? Dat ie een verkeerd bereik heeft?? Of zijn er andere oorzaken aan te wijzen…

Alvast bedankt

Ron

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 juli 2004 02:57 PM
  [ # 13 ]
Syb-Sosef schreef:

Beste mpostma, Marten,

vandaag heb ik volgens je tips mn watertemperatuurmeter aangesloten. En zoals je vast wel verwachtte: het werkt!

Echter (je wist dat ie zou komen Smile ) geeft ie ruim 110 graden aan… En naar ik weet is mijn motor sinds ik hem rijdt nog nooit warmgelopen. Ik heb ook tijdens de recentste werkzaamheden aan mn auto (zie mn APK topic) niets gedaan aan het koel / olie systeem.


Ligt dit gewoon aan het temperatuurzendertje? Dat ie een verkeerd bereik heeft?? Of zijn er andere oorzaken aan te wijzen…

Alvast bedankt

Ron

Geeft ie continu 110 graden aan? Of alleen als de motor op temp. komt? Wat voor temperatuursonde heb je gebruikt?

Een sonde die bijv. voor de injectie gebruikt wordt zal ong. bij 60 graden al gaan schakelen. Elektrisch gezien geeft ie dan een kortsluiting. Een temperatuurmeter zal dan maximaal uitslaan (dit is idd 110 graden). Ik heb ooit een sonde bij de Brezan gehaald. De citroen dealer zal hem ook wel hebben.

Groet,
Marten

Profiel  
 
Syb-Sosef
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 12 juli 2004 04:18 PM
  [ # 14 ]
mpostma schreef:

Geeft ie continu 110 graden aan? Of alleen als de motor op temp. komt? Wat voor temperatuursonde heb je gebruikt?

Een sonde die bijv. voor de injectie gebruikt wordt zal ong. bij 60 graden al gaan schakelen. Elektrisch gezien geeft ie dan een kortsluiting. Een temperatuurmeter zal dan maximaal uitslaan (dit is idd 110 graden). Ik heb ooit een sonde bij de Brezan gehaald. De citroën dealer zal hem ook wel hebben.

Hij geeft niet continue 110 graden aan in de zin van: hij loopt langzaam en vrij lineair op. na ongeveer 8 minuten rijden wijst ie 110 graden aan.

De sonde die ik heb gebruikt is (als ik de goede verpakking heb gepakt Smile ) van KW en wel met artikelnummer: 530 007

Ik ga ook de Brezan oid ff bellen…


Zal wel laten weten wat t is geworden…

It was the ZL-28-RV…..

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 12 juli 2004 11:01 PM
  [ # 15 ]

Hoe zit dat nu met dat klokkenspel van je Syb D
Ik heb een oliedruk meter die ook wat hoger begint als dat zou moeten
Bij 4000 toeren hoort hij op 4 te staan, maar hij staat stationair op 4 en als je een beetje gas geeft naar de 8 (max).

Zal wel aan de Peug sensor liggen denk… (zit een Peugoet 205 GTi motor in mijn ZX, motor is uit 1989, auto uit 1992)

Wat ik bedoel is dat Bosch nog wel eens wat verschillende sensoren heeft gemaakt. Weet jij welk motormanagement systeem je hebt? Want daarop moet je denk zoeken naar de goede sensoren. Aansluiting past altijd wel….

Weet je trouwens wat ik vergeten ben uit die BX van jou te halen? Oliepijlsensor!
evil

Maar een keer op de sloop doen dan! Kan je daar ook die sensor niet vandaan halen?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook